Hallo,
Ik geef je die informatie gewoon gratis zodat mensen daaraan niet hoeven te verdienen.
Volg de volgende stappen:
A:Zorg dat u een Verblijfsvegunning krijgt.
Belangrijkste om legaal in curacao te verblijven is een verblijfsvergunning. (deze aan te vragen bij vreemdelingendienst, deze is gesitueerd in het oude postkantoor voor de markt) Voor Europese Nederlanders, kun je deze krijgen onder 3 voorwaarde:
1. als u van een pensioen geniet
Hierbij geld wel dat u een huis dient aan te schaffen van min NAF200.000
(precieze bedrag weet ik even niet)
Bij het ontvangen van de verblijfs vergunning dient u het volgende te overhandigen:
- 2 recente pasfoto's
- bewijs van goedgedrag uit nederland (verkrijgen bij min. van justitie)
- (voorlopig) verzekeringsbewijs
2. als u werkt of gaat werken (inclusief stagaires)
als u gaat werken/stage lopen: U werkgever dient de aanvraag te doen
als u al werkt: U mag 6 maanden (na de aanvraag) legaal werken mits u bezig
bent met het verkrijgen van de verblijfsvergunning. ( Bij de aanvraag krijgt u
namelijk een bewijs van aanvraag) verkrijgen van een verblijfsvergunning.
Bij het ontvangen van de verblijfs vergunning dient u het volgende te overhandigen:
- 2 recente pasfoto's
3. bij familie hereniging
bij de aanvraag van een verblijfs vergunning dient uw partner (die al op het
eiland woont u te sponseren.
Bij de aanvraag dient uw partner een aantal zaken te overhandigen
- een verklaring dat hij/zij u sponsert
- een arbeidsovereenkomst of aantonen dat hij voldoende middelen heeft om
u voor x jaar te onderhouden
- loonstrookje
- 2 recente pasfoto's
LETOP!!! er bestaat maar 1 vorm van parner op de antillen: als u getrouwd bent. dus geen samenlevingsovereenkomst e.d.
B: Inschrijven bij de burgelijke stand
Nadat u verblijfsvergunning heeft verkregen ( dat is een A4tje met je pasfoto ernaan geniet en een stukje tekst + plus een hoop stempjetjes en zegeltjes) gaat u zich in schrijven bij de burgelijke stand ( in de rodestraat otrabanda)
Neem de volgende zaken mee:
1. Uw verblijfsvergunning
2. Uw bewijs van uitschrijving (GBA) die u gekregen heeft van uw gemeente in
Nederland.
3. het adres waar u woont.
4. na een paar weken kunt u uw Sedula (ID-kaart) ophalen
U bent NU legaal ingeschreven
Handige TIPS:
1. Zorg er voor dat u een bewijs van uitschrijving krijgt uit Nederland
2. Neem ruim 3 maanden de tijd om u verblijfsvergunning te verkrijgen. houd daar
rekening mee. Begin er in Nederland dus mee
3. Zorg dat u ruim 2 maanden van te voren uw bewijs van goedgedrag aanvraagt in
NL. Zou dat u deze voordat u emigreert ontvangt.
4. het aanvragen en ophalen (totaal 2 acties) van uw verblijfsvergunning en
inschrijven is een tijdsintersieve actie. Bij de vreemdelingen dienst moet u een
nummertje trekken er geld een vuisregel elke nummer kost u gem. 10 minuten wachten. Dus als u nr. 30 trekt en nr 10 is aan de beurt dan moet u 20 x10 minuten wachten. Wachten is een schone zaak, vaak zijn er (brutale) mensen die voordringen, die worden zelfs geholpen worden. als u dat als blanke doet dan wordt u op uw nummertje gewezen …. Zorg er voor dat u s' ochtends vroeg komt en als de deur open gaat direct een nummertje haalt bij de receptie. Stay cool!! neem een half liter water en je Ipod mee
5. bij de inschrijving burgelijke stand is het precies zelf zelfde als de vreemdelingen dienst. het voordeel hiervan is dat je kunt wachten in een gekoelde ruimte
6. als u toch bij de burgelijke stand bent, vraag gelijk een bewijs van inschrijving aan. Deze heeft u nodig om bijvoorbeeld electra aan te sluiten of een auto te kopen. Vraag na inschrijving bij de burgelijkestand gelijk een nieuw nummertje aan bij de receptie voor een z.g. BB10 formulier. Deze heeft u nodig om boedel vrij van belastingen in te voeren.
7. Spulletjes vervoeren?
tot 15 m3 is het goedkoper om via groupage te vervoeren, kost ongeveer 150 euro per cuub exclusief kosten. Een hele container (waar je ook je auto in mag doen, 1 per gezin is belasting vrij) kost: 20ft (33 m3) container 2600 euro, 40 ft (66m3)container 4000 euro. prijzen heb ik via www.onlineshipping.nu (tot nog toe de goedkoopste). De container moet dan wel kunnen staan voor je huis. Je dient wel zelf spullen in de container te zetten. Als dat niet lukt, dan is misschien een mini-opslag een alternatief. Je verhuist alles naar de opslag, laat de container op een dag plaatsen aan de dok van de opslag. Vervolgens rol je alles (gelijkvloers) in je container. Kosten opslag verschilt, maar bij een 20ft container en als je een auto meeneemt dan heb je nog spulletjes voor ongeveer 24m3 over in de container. een 24m3 (12m2) opslag ruimte kost 130 euro per maand. Daarvoor mag je ook gebruik maken van de laad en los dok voor de container. ( allsafe te breda heeft een mooie doc waar je ook zonder moeite je auto in de container kunt rijden, zie www.allsafe.nl )
Veel succes
En laat even weten of je wat aan mijn info hebt. Ik ben nu zelf lekker bezig met zelf emigreren. 13 augustus verlaat ik deze melkstaat voor het mooie curacao. Mijn vriendin zit er al, het hebben we als eerste gemigreerd vandaar dat ik deze (recente dd 1 juni 2007) info weet en gratis met u deelt! ik weet dat er een hoop mensen zijn die graag willen bemiddelen.