Emigratie lijkt wel hot op dit moment. Oa. veel reisprogramma's, nieuwe relaties, emigratieprogramma's en de internationalisering stimuleren mensen om te gaan emigreren. Velen willen wel maar kunnen/durven niet. Er komen immers veel mensen terug -door omstandigheden- die het geprobeerd hebben.
Zelf ben ik bijna 41 kijk terug op wat ik bereikt heb. Werk 40 uur per week bij 2 werkgevers. (1 part-time contract en een uitzendbaantje) bij elkaar 1000 euro in de maand netto 200 euro meer dan een bijstandsuitkering. Nauwelijks een pensioenvoorziening. Weinig carrieremogelijkheden. Woon in een rotbuurt. Geen geld voor een betere buurt/woning. Wel leuk (dag)werk maar ben niet tevreden. Heb wel dag en nacht gewerkt maar dat was slopend. In Nederland is veel leuks te doen maar veel is gewoon onbetaalbaar. Geld voor dagtochtjes/uitgaan heb ik niet. Behalve dan een beetje fietsen in de regio. Ik ben gezond dus ik klaag verder niet want ik heb het eigenlijk niet echt slecht. Wel vind ik Nederland te vol, te duur te druk en te vies -mn in de grote steden- geworden in 20/30 jaar. De overheid doet gewoon te weinig tegen de verloedering.
Per saldo ben ik dan toch ontevreden dus ingrediënten genoeg om aan emigratie te denken. Dus droom ik van Italië, Oostenrijk, Slovenië, Kroatië. Dat lijkt me wel wat. Ik ken iemand die naar Oostenrijk verhuist is. (zijn vrouw komt daar vandaan) Hoe kan ik nou met weinig geld daar ergens toch een leuker bestaan opbouwen? Werk is er overal wel. Maarja hoe maak ik die stap met weinig middelen? Op tv zie je mensen met een paar ton die die stap maken. Hoe doen jullie dat?