Dag allemaal,
over enige tijd ga ik emigreren en ik wil graag mijn koopwoning verhuren.
Wie van jullie heeft hier ervaring mee?
In mijn hypotheekakte staat hier o.a. het volgende over vermeld:
“Zonder uitdrukkelijke schriftelijke toestemming van de bank mag het verbondene niet worden verhuurd, verpacht, in huurkoop worden verkocht of anderzins in gebruik worden afgestaan of worden gedoogd dat derden het verbondene gebruiken.”
Ik weet het, het staat er duidelijk in maar ik hoor zoveel tegenstrijdige verhalen van mensen om mij heen, dat er mensen zijn die het desondanks toch verhuren (zelfs de taxateur van het verhuisbedrijf begon erover…). Daarom wil ik graag advies van iemand die hier ervaring mee heeft.
Ik begrijp dat, zolang ik mijn hypotheek niet volledig heb afbetaald, de bank eigenaar blijft van het huis en ik hen daarom om toestemming moet vragen, maar wat als zij mij nee verkopen? Dan zit ik met een groot probleem…
En hoe zit het:
* als ik mij uitschrijf uit de gemeente ivm de emigratie? Waar gaat dan bijv. de post van de bank naar toe?
* inkomen / salaris? Ik heb namelijk al mijn bankzaken/ hypotheek bij dezelfde bank lopen. In hoeverre ‘ valt het hen op ’ dat het ontvangen van een salaris uitblijft en er geld op mijn rekening wordt gestort door huurders. Of is er verder geen haan die ernaar kraait zolang er voldoende saldo opstaat om het hypotheekbedrag af te boeken?
Ook de mensen die het wèl aan de bank hebben gevraagd en hier ervaringen mee hebben hoor ik graag. Ik doe het namelijk liever gewoon volgens de regels.
Alvast bedankt voor alle tips / ervaringen!