Kijk een van de redenen dat ik in Duitsland woon is dat ik eind 2005 niet de papieren rond kreeg voor mijn VROUW. (Peruaanse) Een toeristen visum voor NL is al schier onmogelijk (wordt geheid afgewezen)….iedere ongetrouwde vrouw onder de 35 zonder kids wordt gelijk afgestempeld als zijne h#er. cq. prostituee of golddigger….Te gek voor woorden natuurlijk. Er zullen er misschien tussen zitten…maar het gros is wel eerlijk. Dus hier moeten de goeien onder de kwaden lijden. Er zullen misschien best dames zijn die een Toerist visum kunnen krijgen maar wat ik weet is dat echt bijna 90% word afgewezen. Trouwens in Duitsland ook.
Ik kan je vertellen dat voor veel latinos Nederlands leren niet echt makkelijk is…zeker niet in land van herkomst doodeenvoudig omdat er geen NL lessen zijn of instituten waar je NL kunt leren,geen NL TV en wat dies meer zij. probeer maar ergens in Zuid-Amerika echt goed Nederlands onderwijs te gaan volgen (uitgezonderd Suriname dan..maar daar hebben we het niet over); het is gewoon erg moeilijk. Ik praat niet of deze of gene verdwaalde NL leraar die persoonlijk bijles geeft a 15 USD per uur dan…LOL…da's nl geen optie voor de meeste latinos.
Kijk…mijn vrouw heeft universiteit af (economie) en had een goeie baan in Peru. (Manager bij en visexport bedrijf)
Ze spreekt wel goed Engels en Portugees. Dus hebben we eieren voor ons geld gekozen en ben ik naar Duitsland verhuisd. Visum was binnen 3 maanden rond. Ik hoop eind dit jaar samen met mijn vrouw in Peru te wonen. (ik spreek goed spaans)
NL is geen optie voor veel latinos tenzij je een partner vind die poetswerk wilt doen of ander (slecht betaald) laag geschoold werk. Uitzonderingen daargelaten natuurlijk. Of misschien is je financiele situatie wel zo riant dat je je vrouw thuis kunt laten om voor de kids te zorgen. (iets dat veel latinas wel willen….!)
Ik spreek natuurlijk niet over “dames”die hier naar toe komen om hun toekomstige partner te gaan “plukken”….iets dat je (helaas) ook ziet gebeuren.
In Spanje trouwens kon ze zonder al te veel moeite een baan vinden bij een groot internationaal bedrijf in Madrid (bruto jaar startsalaris 40.000 euro). Omdat de woonlasten toch iets te hoog waren daar hebben we gekozen voor een toekomst in Peru. Tsja terwijl ze in Duitsland voor 7.50 bruto per uur aan de slag kon in een slachthuis of als poetshulp…LOL!!
Nederland is eng geworden….heel eng…en dat in meerdere opzichten. Het is absoluut niet intressant voor hoger opgeleide buitenlanders om zich hier te vestigen en hopen werk te vinden….Ja voor Polen…ja daar hebben we werk voor;-) voor 7.50 bruto per uur wel te verstaan…..de werkgevers lachen zich dood….
Ik neem de Polen niets kwalijk…zij maken gewoon gebruik van bestaande wetgeving. Onze politici neem ik het wel kwalijk.
veel succes.
Hans