emigreren naar Curacao

• laidy

Hallo,

Heb in een opwelling gesolliciteerd naar baan in het onderwijs op Curacao. Heb ondertussen een interview gehad en uiteindelijk vorige week bericht gekregen dat ik ben aangenomen. Nu komen de twijfels.

Heeft iemand misschien ervaring van het leven op Cur. en/of het onderwijs aldaar?

Wil toch eerst het een en ander weten voor ik de grote stap neem.

Groetjes en alvast bedankt

• Goh

Ik weet niet hoe oud (jong) je bent, maar ga er voor?

Het is in ieder geval een leerzame en een mooie ervaring

• stippel

Hoi Laidy,

Moet je doen! De ervaring nemen ze je nooit meer af. Zeker als je al een baan in je zak hebt! Het leven op Curacao lijkt helemaal niet op dat in NL, en toch weer wel… En 't is er warm he… Hou je van warmte?

Onderwijs: lijkt op Nederland in de jaren 80, probeer wel van te voren wat Papiamento te leren. Ik heb zelf op Aruba in 't onderwijs gewerkt, dus kan je verder weinig vertellen over Curacao (behalve dan dat ik er 2 x op vakantie ben geweest).

Waarschijnlijk krijg je een contract voor 3 jaar. Als je die 3 jaar vol maakt, wordt ook je terugtocht (inclusief een aantal kuub vracht) vergoed (zo was dat een paar jaar geleden in elk geval nog wel) Voor je huisvesting e.d. moet je zelf zorgen, maar de eerste paar weken van je verblijf mag je op kosten van de staat in ‘n niet te duur hotelletje verbijven. Je vlucht wordt waarschijnlijk ook voor je geboekt. Huisvesting zoeken is niet zo heel moeilijk: vraag rond bij je nieuwe collega’s. Van een lerarensalaris is, zeker als je alleen bent, goed rond te komen.

Als Curacao nog steeds zo op Aruba lijkt, houd er dan rekening mee dat je een hoop bureaucratie gaat tegenkomen. Effe slikken, je niet te druk maken en geduldig wachten is het motto…

Veel succes!

• Alieke

Voor het nieuwe TROS televisieprogramma “Ik vertrek” zijn we op zoek naar

Nederlanders die gaan emigreren. Mensen die alle schepen achter zich verbranden om een heel nieuw bestaan op te bouwen in het buitenland. Wij willen deze avonturiers volgen tijdens alle gebeurtenissen in hun leven. Gaat u binnenkort deze grote stap wagen, mail dan uw verhaal naar:

ikvertrek@tros.nl

• Tocano

Zit je inmiddels op curacao of ben je niet gegaan? Ik heb nl ook misschien een baan in het onderwijs op t eiland. Ik ben benieuwd naar je ervaringen!

Groetjes!

• Lies

Hoi, k heb zelf net 5 jaar les gegeven op Curacao en ga snel weer terug. Ik kan je zeggen dat het mij altijd goed bevallen is. Ik ben ook alweer aangenomen op Curacao. Je moet positief denken dan komt alles goed. Ik geef je een tip ‘Ga niet te veel vergelijken met Nederland’. Bepaalde dingen gaan nou eenmaal anders, het is een eiland. Het is gewoon een heel fijn eiland om te wonen en te werken. Je kan daar veel meer genieten van het leven dan in Nederland.

Succes.

gr Lies

• Marcel

Dat laatste geloof ik absoluut Lies.

Warom denk je dat de gemiddelde mens op Aruba en de N.A ouder wordt als hier en minder rimpels hebben op hun 90e, en doorgaans vrolijker in het leven staan ….ik weet het wel………………………………….ook al probeer je jezelf te wapenen tegen de stress hier, soms kan je het niet ontwijken.Ik zeg niet dat daar geen stress is, maar het wordt hier in NL echt steeds gekker.In de winterperiode (gelezen op nu.nl ) schijnen bijna 1 miljoen Nederlanders min of meer een winterdepressie te hebben of er tegen aan te zitten, waarvoor denk je dat al die stress-therapieen en behandelingen en bureau's het zo goed doen hier aan het vaste land…dat is gouden handel.

• stippel

Euh… Wat is er gebeurd met dat rapport van de Censo van Aruba uit 2000 waarin staat dat de levensverwachting voor ‘n vrouw op Aruba zo’n 74 jaar is? Toch wel zo'n 8 jaar minder dan in NL? Tja, ik blijf een exacte wetenschapper…

En waarom is het opeens zo leuk om stokoude topics naar boven te halen?

• Marcel

Euh, spijt me maar van dat rapport geloof ik niks.En…die stokoude maar soms zeer interessante topics worden automatisch naar boven gehaald zodra iemand er op zoekt en er een aanvulling op geeft.Als je zeg maar zelf met een nieuw onderwerp gaat of zou komen, dan staat ie bovenaan,netjes op datum.Bezoekers kunnen trouwens zelf hun eigen instellingen van de nieuwe prikborden beheren,op datum, op aanvulling, etc etc

• najobri

hallo allemaal

wij willen graag naar curacao nu heb ik de volgende vragen

wij hebben een uitkering,schulden,maar willen op curacao iets opzetten in de kunst ik ben kunstenaar dus ik wil daar mijn eigen werken gaan verkopen kan dat ,en onderdak zijn daar mensen die mij daar verder kunnen helpen

bvd ton