onderwijs in Italie

• roelie

hoi allemaal

We zijn van plan om naar Italie te emigreren, maar we zitten in een groot dilemma.Onze dochter is 13 jaar en zit nu in de brugklas van de middelbare school.Ze moet dan nog 1 jaar in de brugklas en zal waarschijnlijk naar het VWO gaan. Voor ons is het een grote beslissing wanneer we zullen gaan. Of volgend jaar als zij de brugklas klaar heeft, of we wachten om haar nog 5 jaar, zodat ze klaar is met de middelbare school. Wie van jullie heeft ervaring met een dochter van die leeftijd als je emigreert? Wordt ze bijvoorbeeld in een Italiaanse school (waarschijnlijk lyceum) snel geaccepteerd, hoe gaat het op dit niveau met de taalachterstand? Is het misschien toch verstandig om haar naar een internationale school te laten gaan of toch direct integreren op een Italiaanse school? We gaan naar Zuid-Italie, vlakbij Stella Cilento, ongeveer een uur onder Napels. Hoe zijn de universiteiten in Italie? Allemaal vragen omdat wij geen foute beslissing willen nemen voor onze dochter, alhoewel ik ook besef dt je dit nooit precies van te voren kunt weten! Graag ervaringen van jullie!! Bedankt

• patricia

Hallo! Ik ben benieuwd hoe jullie het een en ander inmiddels na een jaar gedaan hebben. Zelf heb ik een zoon van 16 en hebben we plannen om na het afronden van de HAVO naar Italie te verhuizen. Ook ik zit met de vraag hoe en wat betreffende scholen/studie. Ook zoek ik info betreffende huisvesting en werk. Dus mochten jullie tips hebben, heeeeel graag.

Groetjes Patricia