Jammer dat als het over Colombia gaat, het altijd zo verschrikkelijk negatief is. Ik ben 3 keer in Colombia geweest, de laatste keer drie maanden en ben me ook aan het voorbereiden om er met mijn Colombiaanse vriendin een restaurantje te beginnen.
Ten eerste een samenvatting van het reisadvies van Nederlandse ministerie van buitenlandse zaken:“Er zijn no go gebieden zo als zuidwesten van Colombia, maar in de overige gebieden van Colombia kan met inachtneming van het onderstaande reisadvies worden gereisd.”
Als je de krant in Nederland openslaat krijg je ook geen veilig gevoel hoor, geen bomaanslagen misschien maar wel moorden e.d. Ik zou trouwens ook niet om 3 uur s nachts in mijn eentje dronken de Bijlmer inlopen, dat is het opzoeken van problemen. Dat moet je in Colombia ook niet doen, problemen opzoeken.
In Colombia heb ik het hele land doorkruist met de bus of met busjes en ik zelf heb nooit het gevoel gehad in gevaar te zijn geweest. Het zou misschien beter zijn als alleen mensen een serieuze reactie geven over Colombia als ze er zelf geweest zijn en niet als ze iets in de krant gelezen hebben. Ik zeg niet dat Colombia veilig is, vooral Putumayo, Caqueta, Guaviare en Meta niet, daar moet je met je blanke kop ook niet gaan rondlopen.
Colombia is erg groot, ongeveer zo groot als Frankrijk, Spanje en Portugal samen. De regering voert al jarenlang een strijd tegen de linkse guerrilla en rechtse paramilitairen. Juist door successen in het ene gedeelte van het land, bestaat er een verplaatsing van Geruillas dieper de jungle in, naar een ander gedeelte. De guerrilla is dus ook afgesloten van medische zorg tegen bijvoorbeeld malaria en gele koorts.
(Wat ik nu schrijf heb ik niet uit krantjes, maar gehoord van Colombianen ter plekke.) Sinds 4 jaar zijn ook de meeste hoofdwegen in Colombia weer veilig en is het dus mogelijk deze te bereizen.
Het enige wat ik hiermee wil bereiken is het negatieve imago van Colombia te veranderen, want dit mooie land met vriendelijke mensen verdiend dat.
Martijn, hoe staat het met je plannen? Misschien kunnen we wat van elkaar leren, ik heb vrijwel alle informatie betreft visa, buitenlandse investeringen e.d.
Groeten, Mathijs