Emigratie Zuid-Amerika

• John en Cindy

Hallo,

we zijn een stel (al ruim 10 jaar samen geen kids) en hadden graag wat meer info gehad van Nederlanders die in Zuid-Amerika wonen.

Zelf wonen we al een paar jaar in Frankrijk (ik werk in de IT en mijn partner is verpleegster hier)….maar we willen hier weg. En naar NL terug willen we niet.(absoluut niet!)

We zijn de laatste jaren veel gereisd en hebben zuid-Amerika in onze harten gesloten.

Zelf spreken we redelijk spaans (en Frans..;-) maar willen nu niet meteen in het diepe springen.

Van de andere kant willen we ook niet te lang wachten want we zijn beiden eind dertig. En ja…met 45 hoeven we niet meer te emigreren….tenminste dat denken wij.Wij hebben geen kinderwens (meer) dus aan kinderen hoeven we ons niet te storen. Dus maw binne nu en 1.5 jaar willen we weg uit Frankrijk. dat is de limiet die we ons zelf gsteld hebben.

Onze persoonlijke 'top"bestaat uit de volgende landen:

(geheel willekeurige volgorde…)

Panama/Costa Rica

Peru

Paraguay

Dominikaanse Republiek

Voor ons zijn we tot deze conclusie ghekomen nadat we een aantal factoren naast elkaar gelegd hebben (uiteraard gaat dit niet 1-2-3…maar dat snappen jullie wel..!)

tw: Veiligheid,mogelijkheden,nivo/kosten van algeneen levensonderhoud,prijzen onroerend goed…en toekomst vh land als geheel.

Er zijn ook landen waar we perse NIET heen willen en dat zijn: Colombia (burgeroorlog!),Venezuela (enorm gespannen politieke situatie),Ecuador (criminaliteit en onstabiliteit) en de Guyanas (te duur…en geen binding mee). Verder leken ons Chile,Argentinie en Uruguay ook te duur…en vooral in Argentinie speelt mee het feit dat het geweld en de criminaliteit erg hoog zijn. Zeker in de hoofdstad. Niet dat dat niet is in de landen waar we graag heen wilden…echter is het hier wel erg extreem. Over Brazilie weten we vrij weinig en we zijn er maar 3 dagen geweest (toen we in Arg, waren zijn we in het drielandenpunt met PY/ARG en Brasil geweest) maar ons Portugees is zeer beperkt en verder hebben we geen binding met het land.

Tuurlijk zullen jullie zeggen…google maar es wat. hebben we ook gedaan…uiteraard…echter vindt je niet alles op Google….;-) Vandaar onze vraag hier.

ok we staan open voor jullie reacties. Wel graag serieus en geen lariekoek of persoonlijke aanvallen…want die hebben we hier al genoeg gelezen op het forum:-(

vr. groeten

John en Cindy.

• John en Cindy

voor de goeie orde…..hebben we onze post over een proxy laten lopen…wel zo veilig. geen zin in een hoop spam.

J & C.

• Pat

Beste John en Cindy,

Ik kan jullie enkel wat meer informatie en een uiteraard persoonlijke kijk geven op enkele landen in jullie lijstje.

Over Paraguay moet ik vrij kort zijn vermits ik alleen weet van horen zeggen en dat is altijd gevaarlijk, zoals jullie weten. Volgens hetgeen ik hoor zijn de grootste delen van het land echt derdewereld. Enkele steden doen het economisch wat beter maar daar schijnt het dan weer enorm onveilig te zijn.

Over de DR kan ik dan weer wat meer vertellen vermits dat land destijds hoog op ons verlanglijstje stond. Wij zijn er tot 6x toe geweest om te kijkjen of er een toekomst is in dat land. Wij hebben het eiland verschillende keren doorkruisd per auto en ik moet zeggen dat dit op sommige momenten een vrij hachelijke onderneming was. Onze algemene indruk van het land is dat er economisch weinig voordeel te behalen valt vermits alles draait of staat bij het goedkope toerisme. Ook het ´veilig gelegen´ vastgoed vond ik er zeer duur. Zeker in ons geval met kind was de slotsom over de ganse lijn negatief. Ook mijn broer is nadien uitgebreid aan het kijken geweest om zonder kinderen te emigreren maar heeft ook zijn plannen opgeborgen wegens de slechte economische toestand. Ook het risico met de stormen is niet te onderschatten.

Over Argentinië, waar wij wonen, nog even hetvolgende. Jij zegt dat het zó onveilig is, vooral Buenos Aires. Gedeeltelijk heb je daarin gelijk maar vergeet niet dat BsAs-stad 12 miljoen inwoners heeft. Daar gebeurt nu eenmaal al eens wat. In Belgie met 10,5 miljoen inwoners gebeurt dat ook. Ook in Parijs zal het in dat opzicht niet veel veiliger zijn. Overigens zijn er andere streken in AR waar het veel veiliger is, dit geheel uit persoonlijke ervaring.

Veel succes met jullie keuze

Pat

• J%C

Ja bedankt…PY en DR waren eigenlijk al afgevallen….OG gewoon te duur en PY te ruig en vaak te onderontwikkeld

We tenderen naar panama of peru….daar zijn we nog niet helemaal over uit.

succes in Argentina!!

bedankt..

John en Cindy.

• Ruud & Odette, Costa Rica

Hallo John en Cindy,

Wij wonen inmiddels 6,5 jaar tot grote tevredenheid in Costa Rica, een land met een grote verscheidenheid aan natuur en klimaten, ondanks het feit dat het land maar 1,2x zo groot is als Nederland (en er maar ong. 4-4,5 miljoen inwoners zijn).

De bevolking van het land is gastvrij, vriendelijk en behulpzaam (er zitten natuurlijk altijd uitzonderingen bij) en als buitenlander voel je je hier geen tweederangs-burger, zeker als je niet loopt te wapperen met je (relatieve) rijkdom en je je best doet om te integreren en je aan te passen aan de lokale mentaliteit en cultuur.

Het land is veilig, al bestaat criminaliteit ook in Costa Rica. Net als overal ter wereld zijn er bepaalde wijken in grote steden die je beter kunt mijden na zonsondergang en net als overal ter wereld laat je ook hier geen waardevolle spullen in de auto achter. Gewoon gezond verstand.

De kosten voor dagelijks levensonderhoud zijn redelijk, mits je niet te veel vasthoudt aan geïmporteerde merken. Afhankelijk van de streek waar je woont (klimaat) gebruik je wel of geen airco (energieverbruik wordt daardoor sterk beïnvloedt) en veel/weinig water (in droge gebieden gebruik je in het droge seizoen meer water om bv. de tuin groen te houden).

De medische zorg is prima, zeker in de particuliere ziekenhuizen (die overigens nog steeds beduidend goedkoper zijn dan ziekenhuizen in Europa of de VS/Canada) en er zijn goede mogelijkheden voor een betaalbare ziektekostenverzekering.

Onroerend goed prijzen verschillen sterk per regio. In ons deel van het land, de noordelijke kustprovincie Guanacaste aan de Stille Oceaan, zijn de onroerend goed prijzen de laatste jaren behoorlijk gestegen, mede vanwege de opening van de tweede internationale luchthaven van het land in Liberia, waardoor de regio uitstekend bereikbaar is.

Andere regio's hebben aantrekkelijkere onroerend goed prijzen, soms hoger, soms lager. Het hangt er dus maar vanaf waar je wil wonen. Niet iedereen wil in de omgeving van het strand wonen, niet iedereen voelt zich thuis in de bergen, niet iedereen voelt zich thuis in de stad en niet iedereen voelt zich thuis op het platteland.

Het is moeilijk om in Costa Rica aan werk te komen. Legaal werk dan, want in het zwarte circuit (zonder arbeidsrechtelijke en sociale zekerheden) is er altijd wel een baantje te scoren. De Costaricaanse regering verstrekt niet gemakkelijk een werkvergunning. De beste kansen om in Costa Rica aan de slag te gaan, zijn een eigen bedrijf op te starten waarin je ook aan de lokale bevolking arbeidsplaatsen kunt bieden.

Wij adviseren altijd om, als eenmaal de keuze voor een bepaald land/stad/streek genomen is, er eerst eens een aantal weken/maanden te gaan wonen tussen de lokale bevolking en te leven zoals je thuis zou leven, voordat je alle schepen thuis achter je verbrandt. Leven in een land is immers heel anders dan op vakantie zijn in een land. Op die manier voorkom je teleurstellingen en voorkom je verkeerde investeringen.

We wensen jullie sterkte en succes bij de keuze voor een nieuw thuisland.

Met vriendelijke groet,

Ruud en Odette Koster

Playas del Coco, Costa Rica

www.smartmovecr.com

• Pieter & Marga

Beste John & Cindy,

Hoe staat het met jullie plannen? Om direkt to the point te komen: Wij zoeken opvolgers voor onze Finca in Bolivia. Als jullie nieuwsgierig zijn, bekijk onze website: www.lavispera.org en neem kontakt met ons op.

Hartelijke Groet

Marga en Pieter

• arnold

ik wil voorgoed naar suriname wat moed ik daar voor doen en hebben ik weet het niet wie kan mijn helpen

• bryan van den bos

nou ik wil wel weten hoeveel het kost om naar new york te emigreren als jullie dat weten ben ik heel blij mvg bryan

• sexy girl

VERWIJDERD IVM BELEDIGINGEN IN DE PRIVE SFEER.