Pensioenen na emigratie

• Marco

Beste allemaal,

Wij (man, vrouw, kind) willen over 1 tot 2 jaar naar Oostenrijk verkassen. We willen gedurende 1½ tot 2 jaar kijken of dit ons bevalt. Bevalt het dan blijven we, bevalt het niet gaan we weer terug naar Nederland.

Wij beide hebben een baan in loondienst en bouwen daarmee pensioen op via de werkgever. Als wij verkassen kunnen we ten aanzien van ons pensioen (theoretisch gezien) 3 dingen doen:

* pensioen in NL handhaven

* pensioen omzetten naar een Oostenrijkse pensioenmaatschappij (bij een nieuwe wergever)

* pensioen afkopen (voelen we het minste voor)

Wie heeft er vaker met dit bijltje gehakt en wat zijn de voor- en nadelen van met name de eerste twee opties.

Dank alvast

• Hewy

hangt van werkgever af, maar als je eea over will laten zetten heb je kans dat alleen jouw bijdrage wordt overgezet.. en in mijn geval was het dan voordeliger om alles te laten als het was zodat ik nog steeds het voordeel van de bijdrage van mijn werkgever kon behouden

volgens mij als je het afkoopt, koop je ook alleen jouw bijdrage af.. en verlies je de inleg van de werkgever (was mij indertijd verteld)

• stippel

Hou je er ook rekening mee dat voor elk jaar dat je weg blijft je A.O.W. met 2 % gekort wordt? En je aan ‘t eind van de rit dus misschien wat meer pensioen nodig hebt om ’t gat te dichten…

• Hewy

dat bouw ik hier weer op.. dus dat heft mekaar weer op..

enne… dat is aangenomen dat er tegen die tijd nog zoiets is als AOWstippel schreef:

• mark

Hangt af van het pensioenfonds. Is het een bedrijfspensioenfonds of is het ondergebracht bij een verzekeraar of stichting. Is het eindloon of middelloon of premie betalend( bv c -polis of b-polis).

Kortom elk pensioen is anders.

Zelf wil ik helemaal geen pensioen ontvangen via de werkgever. Geef die centen maar aan mij en ik regel mijn eigen pensioen. Levert meer op. Gelukkig heb ik dat elke keer kunnen regelen ( op 1 werkgever na)

En ach, die AOW? IK ben 50 en men zeurt al 30 jaar over die AOW! Het zal allemaal wel loslopen. Er zullen wel altijd aanpassingen komen. Vroeger had je nog een AOW toelage als er een leeftijdverschil was tussen man en vrouw. Dat is nu afgeschaft. AOW is individueel bepaald. Een en ander gaat in in 2015. Dus de AOW kost de staat straks minder dan nu ( de vergrijzing niet meegnomen)

Van mij mag de AOW ook wel afgeschaft worden. Geef wel de premies terug aan de mensen die al betaald hebben. Dat is wel zo eerlijk.

• Marco

Tja…ik heb een premievrij pensioen….dus voor mij is het niet zo gunstig om het zelf te regelen….ik denk dat ik het pensioen voorlopig maar laat staan in NL …weet immers toch niet hoe lang we in Oostenrijk gaan bivakeren…:-)

• Fengzi

Ik woon in China, ben nu op familie bezoek in NL. Ik heb in het verleden een redelijk pensioen opgebouwd, maar ik laat het lekker staan. Tegen de tijd dat er uitgekeerd gaat worden zie ik wel hoe ik het verder ga regelen. Volgens mij kan je altijd een post adres in NL aanhouden (van familie of vrienden) en dan wordt gewoon je pensioen op je Nederlandse rekening bijgeschreven.

Ik heb kennissen, een van hen is arbeidsongeschikt en 70, in Thailand en die ontvangt elke maand van Fortis ASR zijn WIA (WAO) uitkering.

• isan boer

Ja Fengzi,dat kon een jaar of wat terug nog wel.,maar ze zijn steeds slimmer in Nederland.

En alles hangt aan elkaar met die PCzzzzzzzzzz.Dus echt uitschrijven is wel het slimst,en volgens mijn mening heeft China nog geen BEU overeenkomst,hopelijk komt dat nog voor jou?

SUK6.