Verhuizen naar Amerika: onmogelijk?

• Lynn

Beste emigranten en emigranten-in-spé,

Momenteel zijn wij ons aan het orienteren voor vertrek naar het buitenland. De Verenigde Staten trekken ons het meest, maar dat blijkt zo op het eerste gezicht een van de moeilijkste landen te zijn om binnen te komen. Tja, of je moet bakken met geld hebben en/of héél bijzonder zijn.

Uiteraard schrijven we ons in voor de Greencard Lottery, maar is er tot die tijd nog iets dat we kunnen doen? Kunnen jullie ons meer vertellen over het leven en de toegang tot de VS?

Hoe vind je een goede baan? Hoe zit het nou precies met de hypotheken? Word je over het algemeen makkelijk opgenomen in de gemeenschap? Wat is de etiquette als je daar komt wonen?

Een klein beetje over onszelf. Mijn echtgenoot is inmiddels een aantal jaar werkzaam in de IT. Hij zit niet op een heel hoog niveau, maar groeit nog steeds en is erg goed in wat hij doet, een zeer fijne en hardwerkende collega.

Ikzelf wil erg graag iets in/met paarden doen, en mijn droom is dan ook eigenlijk altijd geweest om een ranch te hebben en paarden te verhandelen. Misschien is dat wel heel romantisch gedacht van mij hoor, help me graag uit de droom ;-)

Een vriendin van mij woont in Wisconsin, en liet me gister de huizenprijzen in die omgeving zien, die mij overigens erg meevielen.

Mijn vraag is eigenlijk, wat zijn (buiten de lottery om) onze kansen om een visum te krijgen voor de VS? Is er überhaupt vraag naar IT'ers, en hoe staan ze tegenover kleine zelfstandigen? Hoeveel mensen melden zich gemiddeld jaarlijks aan voor de Greencard Lottery (oftewel, hoe groot zijn statistisch gezien je kansen?).

Op dit moment zijn we er vooral zeker van dat we weg willen, maar ja, dan komen dus de vragen. Ik hoop dat jullie ons een beetje kunnen helpen.

Groetjes,

Lynn

• Marieke

Hoi Lynn,

Zelf zitten mijn man en ik midden in de procedure voor een H1 visum. Amerika is inderdaad niet makkelijk.

Op zich is er altijd vraag naar IT'ers. Het ligt er alleen aan waar je je wilt gaan vestigen en wat de “speciale” skills zijn van je man.

Wellicht, als je toch nog bezig bent met de greencard loterij, zou je man ondertussen bij bijv. LOI Hogeschool een IT opleiding op bachelor niveau kunnen volgen. Dit kan welliswaar niet direct maar zeker wel later de kansen vergroten.

Vergeet ook niet dat veel visa soorten eigenlijk “non-immigrant” visa zijn en gebonden aan de werkgever die het voor je aanvraagd.

Kan verder alleen maar zeggen: veel succes en geduld!

• Hans

Amerika is het land van de ondernemers, dus staan ze possitief tegenover kleine zelfstandigen. Met een investering van $100.000 kom je al een heel eind om de kost te kunnen verdienen en dit bedrag is ook voldoende voor een visum.

• M@m@

Wij zijn intern het bedrijf verhuisd, dat is denk ik de beste optie.

Solliciteren bij een bedrijf met een grote amerikaanse opdrachtgever kan ook.Het is een pré als je er al gewoond hebt, een beetje weet hoe het er reilt en zeilt, want uit eigen ervaring weet ik dat de eerste twee jaren er niet makkelijk zijn.Maar eenmaal veramerikaniseerd is het weer moeilijk om nederlands te worden.

• Lynn

Dank je voor je reactie, hij is op dit moment hard bezig met verdere opleidingen. Geduld hebben we gelukkig wel, dus dat scheelt al een boel ;-)

• Lynn

Okee :-) Het duurt toch nog een tijdje voor we over zouden kunnen, dus ik ga gewoon proberen om hier het een en ander op te zetten en dan te verhuizen die kant op. Dan hebben wij al een buffer. Dank je voor de informatie!

• Lynn

Gelukkig werkt mijn man bij een internationaal bedrijf. Hij gaat binnenkort eens vragen wat die voor hem zouden kunnen betekenen. Zij kennen hem natuurlijk, en weten ook dat hij een doorzetter is. Dat zou een ander bedrijf natuurlijk niet weten.

Een tijdelijke opdracht zou voor ons ook goed zijn. Een half jaar of zo. Dan kunnen we inderdaad eens kijken hoe het daar voelt, en of we echt zeker zijn van onze zaak.

Dank je!

• M@m@

Als je er gaat wonen..een tip: sluit je aan bij Mothers and More.Dan leer je leuke mensen kennen, en voel je je na de verhuizing niet zo ontheemd.De klacht dat veel amerikanen zo '' ongezellig" zijn is bij deze ongegrond…je moet alleen ff de weg weten.Sluit je dus aan bij zo een groep (chapter)!

Heb je kinderen, kies dan voor PTA (parents teachers association), heel veel dingen op scholen hangen van de vrijwilligheid aan elkaar.Ben je bij de PTA dan kom je óm in het vrijwilligerswerk!

Mothers for preschoolers (MOPS) is heel erg christerlijk , en aan the newcomers club heb je niet veel want dat zijn meestal ouwere (55+ ) mensen, ten minste dat is mijn ervaring.

• Lynn

Dat zijn geweldige tips! Ik ga meteen eens even googlen, is vast wel iets te vinden. Dit zijn wel echt dingen waar je iets aan hebt, want dat vind je op een emigratiesite niet zo gauw terug ;-)

• M@m@

:-) Ik dacht alleen, het heeft weinig zin om bij clubjes te gaan zitten waar je weinig herkenning zult vinden…en dat was bij MOPS en de Newcomers club een beetje het geval.Maarrrrrrrr…ik spreek natuurlijk alleen voor de NY area…het kan best zijn dat MOPS en the newcomers club in het zuiden wel floreren…

Enne, ookal is het heel verleidelijk, wacht met aankopen van nieuwe apparatuur.Op zondag zit bij de regionale krant vaak een stapel reclame bijlage met coupons…iedere amerikaan gebruikt die coupons, en jij dus ook…scheelt algauw 10, 20 of 30 dollar per keer.Net zoals het loont om te prijsvergelijken voor je witgoed, tv enz. gaat kopen…en afdingen vinden ze bij die grote ketens (sears, FYE enz.) niet vreemd hoor.

En koop een mug, of neem altijd een flesje drinken mee.Hoe vaak ik tijdens schoolbijeenkomsten, vrijwilligers vergaderingen op een droogje heb gezeten…het is daar niet zoals in NL dat ‘de koffie klaar’ staat…

Tot zover de gouden raad van tante kaat.