Emigratie naar Vietnam

• Sophie

Dag allemaal,

Wij zullen waarschijnlijk na de zomer voor twee of drie jaar verhuizen naar Vietnam. Heeft iemand daar ervaring mee? Het is lastig om info te vinden mbt emigratie/uitzending naar dat land, ambassades zijn niet heel duidelijk met hun informatie.

Ik ben bijvoorbeeld benieuwd of je getrouwd moet zijn (ook ivm verblijfsvergunning) , hoe makkelijk het is om een baan te vinden, hoe de medische voorzieningen zijn etc. Graag hoor ik jullie reactie of tips waar ik mijn info vandaan kan halen.

Bedankt alvast!

• jantine

hoi… ik ben nu 3x in Vietnam geweest in 7 jaar tijd, 2 maal op een “toeristische tour”, en 1x heb ik voor een half jaar gewoond en gewerkt…

een baan vinden op niveau kan lastig zijn, maar mijn ervaring is als je daar bent en eenmaal in het wereldje zit, je erg makkelijk via via wel hoort waar ze mensen nodig hebben. Veelal english teachers (dus handig als je je TELV-certificaat hebt. of binnen de Non-Govermental Organisaties… dit zijn baantjes waar je uiteraard niet veel in betaald krijgt…

Een visa blijft het moelijkst. Aangezien ik op uitnodging van het land ben geweest, is mijn visa voor een half jaar al in nederland geregeld. Vietnam had de juiste gegevens doorgegeven aan Den Haag en ik kreeg zonder problemen een mooie stempel voor een half jaar in mijn paspoort. Ik weet van mensen die ik daar leerde kennen, dan sommige scholen, in geval van english teacher een visa voor je aanvragen.

Als je wordt uitgezonden, bv omdat je vriend daar tijdelijk gaat-wilt-kan werken, dan is het allerhandigst dat zijn bedrijf het visum regeld voor jullie alletwee. Ik heb daar mensen oontmoet die er ook voor een paar jaren zaten en nee, die waren niet getrouwd, maar goed… het is en blijft een communistisch- voor mij veelal politiek onbegrijpbaar land en op de raarste redenen die jij en ik niet snappen of kunnen terug vinden kunnen ze dingen weigeren of juist toestaan.

Medische voorzieningen zijn goed.Ik bedoel in Hanoi staat bv het French Hospitol en als je daar binnen stapt is het net of je in een nederlands ziekehuis binnestapt. Bijna alle dokters daar hebben wel ergens in europa voor een tijd gestudeerd. Spreken veelal ook frans of engels, een enkeling die in nl heeft gestudeerd ook nederlands. Lokale dokters en ziekenhuisje zijn een stuk minder, ik neem altijd een setje eigen naalden mee voor het geval dat je ergens in de jungle iets krijgt en je acuut hulp nodig hebt. Maar in de grote steden is het, als je geld hebt, of een goede verzekering goed.

veel succes met de voorbereidingen!

• TRAN

Beste sophie, ben jij al in Vietnam of ben jij al geweest en heb jij een aantal jaren gewoond? We willen over een jaartje dat zelfde doen en we willen graag jouw mening horen