Naar Duitsland verhuizen als je ziek bent?

• Smiley

Hallo, kan iemand ons verderhelpen? Wij zijn chronisch ziek en willen graag een huis kopen net over de grens in Duitsland (wij wonen in België). Ik vroeg me af of emigratie moeilijk is. Is het met onze ziekte wel mogelijk? Zijn er vereisten voor emigranten? Worden de dingen makkelijker als je je eigen nationaliteit behoud? En kunnen we onze gehandicapten uitkering in Duitsland nog trekken? Kunnen wij een 100% lening krijgen? Ik hoop dat iemand raad heeft voor ons. Alvast erg bedankt bij voorbaat.

• Pat

Hoi Smiley,

ik kan je allen maar vertellen hoe ik jullie situatie zie.

Verhuizen op zich naar Duitsland lijkt me niet zo moeilijk. Ik ga even van de veronderstelling uit dat jullie Belgen zijn. Het lijkt me raadzaam om even naar de mutualiteit te gaan en daar de nodige informatie te vragen. Er zijn ongetwijfeld wat verdragen tussen Belgie en Duitsland maar die worden nogal eens aangepast. Om de huidige situatie te weten kan je best contact nemen met het hoofdkantoor van de mutualiteit en vragen naar de dienst die zich specifiek bezig houdt met het buitenland.

Vereisten voor emigratie naar Duitsland zijn er in de regel niet. Jullie zijn EU-burgers dus uitschrijven in de huidige gemeente en inschrijven in de nieuwe. Voor het overige denk ik dat je best een contact opneemt met de Duitse ambassade in Belgie. Het adres en telefoonnummer vinden jullie ongetwijfeld via Google.

Ook voor het behoud van de uitkering zou ik zeggen, neem even contact met de uitbetalende instantie. Jullie zijn niet de enigen die willen emigreren en ze kennen zeker de mogelijkheden.

Je eigen nationaliteit behouden zou ik zeker doen. Het maakt in het Europa van tegenwoordig niet zo veel verschil meer, behalve voor uitkeringen en dergelijke. Je moet er vanuit gaan dat die Duitsers niet zitten te wachten op mensen die een uitkering krijgen. Worden jullie Duitsers, wat de eerste jaren al niet mogelijk zal zijn, dan zullen ze niet staan te springen om jullie binnen te halen vanwege die uitkering.

Succes

Pat