grieksetaal

• Annelies

hallo, ik zoek mensen die ervaring hebben met het leren van nieuwgrieks voor hun emigratie naar griekenland, Hoelang van tevoren waren jullie er aan begonnen en wanneer kon je voor het eerst merken dat je je kon redden, hoe is dat voor kinderen. Ik zelf heb een emigratie op het programma staan volgend jaar maar ik wil goed voorbereid zijn

• Carolien

Hi Annelies,

Grieks is best een heel moeilijke taal om te leren! Je leert het ook pas echt goed als je het dagelijks spreekt dus als je eenmaal in Griekenland woont zal het best snel gaan! Het is inderddad niet verkeerd om je in Nederland alvast voor te bereiden door een cursus te doen maar verwacht er niet te veel van of je moet echt bij iemand meerdere malen per week prive les nemen. Ben zelf met een Griek getrouwd en voordat ik hem leerde kennen had ik al Griekse les gehad (gewoon omdat ik het leuk vond een extra taal te leren) maar 9 van de 10 keer stond ik echt met m'n mond vol tanden bij een gesprek. Nu had ik het “voordeel” dat mijn man toen nog geen woord Nederlands sprak en ook geen Engels dus ik heb het echt heel snel opgepikt. Wat betreft de kinderen:die zullen het snel oppikken zeker als ze met andere kinderen gaan spelen en naar school gaan (hoe oud zijn ze?)

Waar ga je trouwens naartoe in Griekenland? Wij hebben ons huis te koop gezet en zodra het verkocht is vertrekken wij ook! Als je meer wilt weten hoor ik het wel!

Groetjes Carolien

• Annelies

Hallo Carolien,

Bedankt voor je uitvoerige reactie, ik ga eerst maar mijn engels bijspijkeren zodat ik mij daar tenminste mee kan redden. grieks autodidactisch thuis leren lukt mij tot nu toe thuis niet. Veel cursussen zijn er waar ik momenteel woon in het oosten van het land niet. Daar zou ik veel voor moeten reizen, Alhoewel ik het qwa gehoor een hele mooie taal vindt dus ik heb er gelukkig wel wat mee. Wij gaan als alles goed verloopt volgende zomer 2008,dat duurt nog even maar ik vind het belangrijk alles hier goed af te ronden.

Mijn bestemming wordt het eiland Lesbos. Alwaar ik hoop iets voor mijzelf te beginnen om in ons levensonderhoud te voorzien. Mijn zoon is gelukkig een taalgevoelig kind, maar toch!

Hopenlijk loop jullie emigratie naar wens en waar gaan jullie je vestigen?

groetjes Annelies

• Carolien

Hi Annelies,

wij gaan ons vestigen in het dorpje Limni op het eiland Evia!

Carolien

• Annelies

wat leuk dat het voor jouw al zo realistisch is, voor mij is het nog zo in wording zonder dat het zich nog kan manifesteren in concrete dingen zoals huis en levensonderhoud, alhoewel mijn ideeen erover zich langzaam beginnen te vormen. Dat maakt dat ik mij soms behoorlijk ongedurig kan voelen. Gelukkig ga ik eind april weer naar Lesvos zodat ik verder kan rondkijken en voeling blijf houden met het eiland. Ik zal zeker nog meer vragen hebben en ben benieuwd om te volgen hoe het straks voor jouw ook emotioneel zal zijn om er te acclimatiseren en er echt dagelijks te zijn in het leven daar. Ik hoop dan van je te horen en als ik vragen heb zal ik ze zeken stellen.

Annelies

• Carolien

Hoi Annelies,

ja dat van dat ongedurige gevoel dat ken ik! Sinds de dag dat we hebben besloten uit Nederland te gaan vertrekken zit ik te balen als een stekker; het gaat gewoon allemaal niet snel genoeg naar mijn zin! Wij gaan met Pasen voor een weekje naar Greece om een en ander te regelen en ik moet zeggen ik zou haast in staat zijn om nu m'n koffer al in te gaan pakken. Wat betreft het acclimatiseren ik denk dat ik daar niet veel problemen mee zal hebben; kom al 15 jaar meerdere malen per jaar in het dorp en ben eigenlijk al een soort van ingeburgerd! Heb zoveel familie, vrienden en kennisen daar dat ik me daar niet druk over maak en ook de manier van leven; het “wat vandaag niet komt komt morgen wel” daar ben ik inmiddels ook wel aan gewend! Lijkt me een leuk idee elkaar op de hoogte te houden; zal je zowiezo even m'n e-mail adres geven: carolien.m.anastasiou@applera.com, dan kunnen we rechtstreeks mailen als je dat leuk vindt!

Carolien

• Ath

Ik woon inmiddels alweer wat jaartjes in Griekenland (vasteland) en spreek de taal goed.

Zelf ben ik in nederland al begonnen met het leren van de taal; bij (toen nog) Elsevier Talen en de Volks universiteit. Ondertussen liet ik ook lesboeken uit Griekenland sturen om me echt helemaal onder te dompelen in de Griekse taal.

Het vooraf leren van de taal heeft er in mijn geval voor gezorgd dat ik al vrij snel na aankomst een baan in Griekenland kreeg waarbij kennis van de Griekse taal een pre was.

Het is zeker waar dat je de taal het beste leert in het land zelf, je moet dan wel:-) het zal je verbazen hoe snel je woordenschat groeit! Met mijn man heb ik ook vanaf het begin Grieks gesproken. Luister vooral erg veel naar radio/tv of koop Griekse schoolboeken.

Ik verdiep me nog steeds in de Griekse taal. Het gevaar schuilt namelijk in het volgende: als je denkt de taal te beheersen blijf je stilstaan, je blijft dan a.h.w op een bepaald punt hangen en er is geen vooruitgang meer. Ik merk dat erg aan nederlandse vrouwen/mannen om me heen. Ze gebruiken vaak dezelfde woordkeuze en ook de z.g slang (straattaal) is hen niet bekend.

Grieks is een prachtige taal en de moeite waard om te leren. ik wens je veel succes in Griekenland!

• Annelies

dank je voor je verhaal en bemoedigende woorden. Ik vind het grieks ook heel mooi klinken. Ik hoop dat mijn aanstaand verblijf in het voorjaar van 1 week mij motiveert om mijn studie op te pakken, helaas heb ik geen griekse zender maar wellicht komen er nog meer ideeen boven. Volgens mij een kwestie van gewoon doen, dicipline en doorzetten. Hopenlijk over een jaar zijn we landgenoten.