Ik woon inmiddels alweer wat jaartjes in Griekenland (vasteland) en spreek de taal goed.
Zelf ben ik in nederland al begonnen met het leren van de taal; bij (toen nog) Elsevier Talen en de Volks universiteit. Ondertussen liet ik ook lesboeken uit Griekenland sturen om me echt helemaal onder te dompelen in de Griekse taal.
Het vooraf leren van de taal heeft er in mijn geval voor gezorgd dat ik al vrij snel na aankomst een baan in Griekenland kreeg waarbij kennis van de Griekse taal een pre was.
Het is zeker waar dat je de taal het beste leert in het land zelf, je moet dan wel:-) het zal je verbazen hoe snel je woordenschat groeit! Met mijn man heb ik ook vanaf het begin Grieks gesproken. Luister vooral erg veel naar radio/tv of koop Griekse schoolboeken.
Ik verdiep me nog steeds in de Griekse taal. Het gevaar schuilt namelijk in het volgende: als je denkt de taal te beheersen blijf je stilstaan, je blijft dan a.h.w op een bepaald punt hangen en er is geen vooruitgang meer. Ik merk dat erg aan nederlandse vrouwen/mannen om me heen. Ze gebruiken vaak dezelfde woordkeuze en ook de z.g slang (straattaal) is hen niet bekend.
Grieks is een prachtige taal en de moeite waard om te leren. ik wens je veel succes in Griekenland!