remigreren?

• Lisanne

Hallo allemaal

een aantal jaren geleden ben ik naar het buitenland vertrokken. Eigenlijk heb ik het best naar mijn zin qua wonen, werk en leven. Toch begon ik te twijfelen toen ik pas in Nederland was. Het is allemaal zo vertrouwd en makkelijk (taal, cultuur) kinderen hebben familie in de buurt en eigenlijk is het helemaal niet zo duur. Tenminste, als je het over het levensonderhoud en supermarktprijzen hebt… Misschien wel goedkoper dan het land waar ik nu woon, en daar staat in Nederland wel weer een hoger loon tegenover. Daar komt dan ook nog onderwijs niveau bij en dan ben ik ineens aan het twijfelen. Let wel, ik weet dat het onderwijs niet overal in Nederland zo goed is, dat het niet het hele jaar uitverkoop is en dat er veel negatieve dingen te vinden zijn, maar dat is overal wel.

Is er iemand op dit forum die heeft besloten terug naar Nederland te gaan? Wat viel er tegen, wat viel er mee?

• Cees

Hoi Lisanne,

Zelf zitten wij in Canada en vinden het hier meer dan prettig. Remigreren is dus niet aan de orde. Op www.canadabb.org (een site over emigreren naar Canada) staat onderaan de forum pagina een Stand van Zaken. Een van de draadjes daar is van Max, Miranda, maxime, enz. Zij keerden na 2 jaren Canada terug naar NL en keren nu weer terug naar Canada.

Groet,

Cees

• Ath

Ik ben ooit vanuit Griekenland in mijn geval weer teruggekeerd naar Nederland. Voor maar 1 reden het onderwijs in Griekenland. Mijn kinderen zijn inmiddels volwassenen en zijn mij nog altijd dankbaar voor de keus die ik toen gemaakt heb.

Wat mee viel is dat ik me direct weer thuisvoelde. In no time was alles weer als vanouds.

Wat tegenviel: ik ging Griekenland zo missen!

En nu twintig jaar verder:nu woon ik alweer enkele jaren in Griekenland en ben meer dan gelukkig. Ik hoor hier thuis. Ik kom regelmatig in Nederland voor de kinderen. Ik heb ook helemaal niets tegen Nederland. Ik ben trots op mijn Nederlandse afkomst. De keuze die ik toen gemaakt heb was goed.

• Joke.

Lisanne schreef:

>

> Hallo allemaal

>

> een aantal jaren geleden ben ik naar het buitenland

> vertrokken.

Hoi Lisanne.

Je vertelt naar welk land je vertrokken bent.

> Eigenlijk heb ik het best naar mijn zin qua

> wonen, werk en leven. Toch begon ik te twijfelen toen ik pas

> in Nederland was. Het is allemaal zo vertrouwd en makkelijk

> (taal, cultuur) kinderen hebben familie in de buurt en

> eigenlijk is het helemaal niet zo duur. Tenminste, als je het

> over het levensonderhoud en supermarktprijzen hebt…

> Misschien wel goedkoper dan het land waar ik nu woon, en daar

> staat in Nederland wel weer een hoger loon tegenover. Daar

> komt dan ook nog onderwijs niveau bij en dan ben ik ineens

> aan het twijfelen. Let wel, ik weet dat het onderwijs niet

> overal in Nederland zo goed is, dat het niet het hele jaar

> uitverkoop is en dat er veel negatieve dingen te vinden zijn,

> maar dat is overal wel.

>

> Is er iemand op dit forum die heeft besloten terug naar

> Nederland te gaan? Wat viel er tegen, wat viel er mee?

Wij zijn na ruim drie jaar gewoond te hebben in een thuisland van Zuid-Afrika,teruggekeerd naar NL.

Inderdaad je pakt zo de draad weer op.

Heerlijk om alles vers in de winkels te hebben, alles voelde vertrouwd.

Maar het lawaai, de stank, nooit ergens alleen zijn, nooit de echte stilte van de natuur, de mensenmassa, de stress, de hardheid van de kinderen, de TE grote welvaart…….het begon ons al heel gauw weer tegen te staan….de weggooimaatschappij.

Daarna hebben we voor Noorwegen gekozen.

De kinderen hebben er een goeie jeugd gehad, goed onderwijs.

Wij konden ons leven inrichten zoals wij dat wilden.

Veel ruimte, veel natuur en stilte, veiligheid.

Ik denk niet dat we deze kwaliteit van leven in NL bereikt zouden hebben of in Zuid-Afrika.

Joke.

• M@m@

Wij zijn terug gekomen uit de VS.We hadden ons niet gerealiseerd hoe snel je kunt veramerikaniseren in een paar jaar tijd.Eenmaal terug in NL voelden we ons niet meer thuis, de opkomst van wilders, het gevoel niet welkom te zijn overal waar je gaat wonen…de vervreemding.

We doen nu moeite weer weg te komen.Niet dat nederland alleen maar slecht is hoor, maar we willen beter onderwijs voor de kinderen, ruimer wonen dan het huisje met streepje gras dat we nu huren.

Voor zolang het duurt is NL niet verkeerd, maar we voelen geen enkele binding meer.Dat word vaak negatief uitgelegd, of mensen vinden je arrogant ofzo.

• Joke.

Aan welk land denken jullie nu als toekomstig thuis?

• M@m@

De VS

• stippel

Hoi Lisanne,

Wij zijn na 4 jaar Aruba terug naar NL gegaan. Reden: toch net een tikje te warm, te klein, te weinig mogelijkheden om nog eens iets anders te gaan doen en te weinig mogelijkheden voor 'n kind dat speciale zorg nodig heeft.

Wat viel mee: Heerlijk om weer in de buurt van je familie te wonen en de deur uit te kunnen zonder weg te schroeien, werk vinden, nieuwe mensen ontmoeten. Ik ben nog steeds volkomen verliefd op het nederlandse weer: elke dag anders. Kinderen waren heel snel gewend. Prijspeil in vergelijking met Aruba is ongeveer het zelfde.

Wat viel tegen: de mogelijkheden om een huis te vinden (kopen gaat redelijk maar voor huren hoef je echt niet aan te kloppen, wachtlijst 2 jaar), het duurt evengoed 'n jaar voor je weer gewend bent in je nieuwe woonplaats. Ik had het gevoel dat ik op inburgeringscursus moest. Papierwinkel (vooral belastingaangifte, herinschrijving etc.) gaat net zo traag als in de tropen. Bureaucratie is minder maar er is net zo veel of nog meer domheid en hufterigheid te vinden. En je gaat je ouwe nieuwe landje missen…

Ik sluit niet uit dat wij over een aantal jaar nog wel eens een ander land gaan uitproberen voor 'n tijdje, eerst het grut maar eens rustig groot krijgen.