verklaring school mbt niveau

• Patricia

Hoi,

Ik heb een vraagje aan iedereen die geemigreerd is met kinderen. Om je kind in te schrijven op een school in het buitenland hadden jullie dan ook een verklaring van de nederlandse school nodig waarin het niveau werd uitgelegd?

Hier in Argentinie vraagt met om zo'n verklaring om te kunnen bepalen in welk jaar men hier kan beginnen……..echter de nederlandse/arubaanse school doet hier erg moeilijk over.

Heeft iemand hier ervaring mee?

groetjes patricia

• Elvira

Nee Patricia. Ik heb van de basisschool in NL wel een soort uitschrijvings formulier gekregen, maar daarin stond niets over hun niveau. Wij zijn overigens naar de UK verhuisd.

Groetjes, Elvira

• Joke.

Hoi.

Ik had wel een verslag bij me, maar men ging in Noorwegen alleen op de leeftijd af.

Ze kunnen toch zelf ook een test doen?

De taal zal het grootste probleem zijn?

• Patricia

Hoi,

Nee gelukkig is de taal geen probleem, maar ze kunnen vaak hier in Argentinie moeilijk doen over alles als je geen officiele papieren hebt. Of als de papieren niet gelijk zijn aan hoe men het hier in Argentinie doet.

Hopelijk bestaat de mogelijkheid voor het doen van een test.

Groetjes patricia

• Pat

Hoi Patricia,

het is eigenlijk alleen een probleem als je wil dat het kind een jaar hoger of lager dan de eigen leeftijd wil beginnen. In geval dat het kind de taal spreekt, zou er normaal gezien geen enkel probleem mogen zijn. Ik veronderstel even dat je het over Argentinie hebt. Misschien moet je het rapport van het kind van de Nederlandse school even laten vertalen zodat duidelijk wordt in welke groep het kind in Nederland was. Indien je er niet uit geraakt met de school, stap dan even zelf naar de inspectie toe met alle documenten en neem het kind mee.

Groetjes(ook aan je wederhelft)

Pat

• Patricia

Hoi Pat,

ja ik heb het over Argentinie……misschien zit er verschil tussen lagere school en middelbare school. De meisjes zijn 15 en 17. De verschillende scholen willen dus een verklaring per jaar per vak welke onderwerpen behandeld zijn van de school in nederland.

Maar bedankt voor de tip misschien is het idd mogelijk direct naar de inspectie te gaan.

groetjes patries en ook jij de groetjes thuis

• Pat

Hoi Patries,

zoals je weet, heb ik (nog) geen ervaring wat betreft middelbare school. Succes verder.

Pat

• Ernesto

Van Nederlanders in Buenos Aires had ik begrepen dat er een bureau bestaat -een soort Nuffic zoals in NL- dat hierover gaat. Helaas kan ik de preciese gegevens niet vinden maar ik zoek verder in de aantekeningen.

Verder adviseer ik je om heel goed te kijken naar het niveau. Ik heb alleen de basisschool in BsArs gedaan en weet dat het niveau ontzettend laag, zelfs privé-scholen waren prehistorisch. Daarom was de aansluiting op het onderwijs in NL zo moeilijk, echter niet onmogelijk want ik ben toch goed terecht gekomen.

• Patricia

Hoi Ernesto,

als je het nog kan vinden heel erg graag.

Tja ik heb ook zo mijn twijfels bij het niveau hier. Daarnaast zijn je mogelijkheden volgens mij hier veel minder, tenzij ook de universiteit niet zo moeilijk is.

In nederland als je geen universiteit kan, heb je nog het HBO, MBO dus je kan een beroep leren. Hier heb je niet zoveel naast de universiteit.

Daarnaast omdat er geen verschil zit in niveau op de middelbare school zoals in nederland, door wie wordt het niveau bepaald??? De knapsten, de “domsten”, in het midden????? In nederland kan je veel meer een niveau zoeken wat bij je past.

Gelukkig ben je goed terecht gekomen.

groetjes patricia

• Ernesto

Ik heb de naam van de Nuffic-achtige club in BsArs niet kunnen vinden, sorry. Maar ik kon mij herinneren dat het een onderdeel van de UBA was, dus als je het daar vraagt. Tenminste, als het niet opgeheven is, want dat gebeurt vaak bij de wisseling van de wacht in de casa rosada.

Ik kwam vorig jaar klasgenoten van mij van de basisschool in BsArs tegen. Ze hadden de universiteit gedaan en bla bla maar ik merkte dat ook ze -zoals de meeste Argentijnen- bar weinig weten over algemene ontwikkeling, laat staan over de laatste techonologieen. Creatief en innovatief wordt daar op het onderwijs nog steeds niet beloond maar eerder ouderwetse dingen uit je hoofd te leren. Dan besef je nog eens dat A'tinie altijd een ontwikkelingsland is.