En als het niet lukt?

• Eren

Goedenavond,

Ik ben ook van plan om te emigreren net zoals veel mensen. Ik probeer zoveel mogelijk research te doen mbt het emigreren. Ik heb alleen een aantal vraagjes waarvan ik niet zeker weet hoe het zit. Natuurlijk kan ik het ook bij de gemeente vragen maar ik wilde het eerst even hier vragen.

Stel je nou voor dat je hier alles hebt geregeld en je zit een paar maanden in het land waar je zo graag wilde zijn, maar het lukt niet. Kan je dan zonder problemen gewoon weer terug komen naar Nederland? Misschien klinkt het heel dom maar ik heb echt het idee alsof het een rompslomp wordt als je toch besluit terug te keren naar Nederland.? Je Nederlandse paspoort behoud je gewoon en die kan je natuurlijk ook verlengen in het land waar je zit. Dus ik neem aan dat je dan eigelijk terug kan komen wanneer je wilt? Klopt dit?

En dan zou je gewoon weer van vooraf aan moeten beginnen (in mijn geval) inschrijven bij de gemeente, de belastingdienst informeren etc..

Ik zou het echt waarderen als iemand een reactie zou willen geven hierover.

Alvast vriendelijke bedankt!

Groetjes

• Emy

Tja Eren, dat is iets om rekening mee te houden voor je gaat, maak een spaarpotje, dat je terug kan komen.

ALs je Nld blijft (paspoort) dan kan je altijd naar Nederland terug komen. Je kan niet aan de grens gewijgerd worden of zo.

Er zijn wel dingen om rekening mee te houden:

Huizen vinden is erg moeilijk en duur als je niet al in het land woont, dus hou daar ook rekening mee. Daarnaast is het de vraag of je je baan weer terug krijgt.

Je hebt ook niet direct recht op bijstand dus inkomsten in de eerste periode zal je zelf moeten verzorgen.

ZOdra je een woning hebt, of bij iemand in woont, kan je je bij een gemeente inschrijven. Vanaf dat moment ben je in principe verzekerings en belastingplichtig in Nld. De gemeente zorgt dat jouw inschrijving bij de belastingdienst terecht komt.

Maar het is jouw keus om je boeltje op te pakken en het risico dat emigreren heet te nemen, daarmee is de terugkeer ook jouw risico geworden.

Heb je nu wat meer informatie?

• Joke.

Hoi.

Het blijft altijd een gok.

Wij wisten na drie jaar dat we terug wilden.

Eigenlijk waren we voor altijd vertrokken.

Vanuit het land waar we zaten, zijn we de socialeverzekeringbank in NL gaan aanvullen.

Mijn man is vanuit dat land gaan soliciteren voor (tijdelijk) werk bij een oude baas.

Want als je ergens werk hebt, krijg je eerder een woning.

En dan is het te hopen dat je een achteraffie hebt om jezelf en je spullen terug te verhuizen.

Als je onzeker bent over je emigratie, probeer dan in een land een drie jaarscontract te krijgen en beding erbij dat je heen en terugreis vergoeden als je je contract volbrengt.

(Dat hadden wij).

De papierwinkel blijft.

Zorg dat je nederlander blijft.

Je zou daarna net als wij kunnen uitvinden dat NL het toch ook niet meer is en dan begin je aan het volgende land, waar je op de zelfde basis een baan probeert te vinden.

Of je moet single zijn, alleen een rugzak bij je hebben.

Dan hoef je niet zulke hoge eisen aan een toekomstige baas te stellen.

Waar wil je heen eigenlijk?

• Peter

“” Als je onzeker bent over je emigratie, probeer dan in een land een drie jaarscontract te krijgen en beding erbij dat je heen en terugreis vergoeden als je je contract volbrengt.

(Dat hadden wij)."

Dan hebben jullie heel veel geluk gehad….ik wet zeker dat de meetste emigranten dat zo NIET voor elkaar krijgen…en zeker niet als ze naar een NIET-EU land gaan emigreren!

In NL krijg je nl (IMHO) nergens zo'n contract. Of vast…of een jaarcontract of misschien een half jaar…maar 3 jaar????? dacht het niet dus.

Peter.

• Elke

Als je bijvoorbeeld uitgestuurd wordt door je bedrijf naar Amerika, op een L-visum, dan is het zelfs contractueel verplicht vanuit de Amerikaanse overheid dat het bedrijf op papier zet dat zij instaan voor de kosten van je terugreis na afloop van je visum.

• Joke.

Hoi Peter.

Natuurlijk hangt het van het land, je beroep en de vraag er naar af.

Wij hebben het twee keer bedingt en gekregen.

Eerste keer bij een thuisland in Zuid-Afrika en de tweede keer Noorwegen.

Mijn man is arts.

Maar er zijn meer beroepen te bedenken die hoge eisen kunnen stellen.

Zoals tandartsen, verplegend personeel, leraren in bepaalde vakken, enz.

• FG

afhankelijk van de functie is het mogelijk. Wij hebben uitgeonderhandeld, dus eerst 3 jaar en daarna vast

• Eren

Goedemiddag,

Sorry voor de late reactie. ben druk druk druk bezig met van alles en nog wat. Allemaal bedankt voor het reageren! Ik twijfelde toch een beetje bij het idee dat ik me inderdaad moest gaan uitschrijven etc.

Voorlopig doe ik dat ook niet, ik heb een bedrijf gevonden hier in NL die ook een vestiging heeft in Istanbul, waar ik heel graag naar toe wil. Ik ga nu voor ongeveer 3 maanden een beetje orienteren daar. Ik heb gelukkig wel een dak boven mn hoofd, dus ik hoef niet op huizenjacht voorlopig. Ik heb het ook zo geregeld dat mijn ziekenfonds en mobiele telefoon kosten (de vaste lasten zeg maar) door dat bedrijf vergoed wordt en dan krijg ik nog een beetje geld om daar toch wel te overleven. Het gaat om een heel klein bedrag maar goed ik zit dan ook in een soort trainigsprocedure. En daarna gaan we kijken of ik daar een vast contract kan krijgen of niet.

Maaaaar ik heb natuurlijk weer 20.000 vragen ivm Pensioen, WW, WAO, Belasting etc..Weten jullie toevallig een site waar dit soort informatie te vinden is, ik heb me kapot gezocht onder: werken in het buitenland via een nederlandse bedrijf. Nu is dit niet een groot bedrijf, als het nou Shell of ABN AMRO was ofzo dan weet je zeker dat ze een goed CAO en goede voorwaarden hebben. Maar bij dit bedrijf weet ik het niet zo zeker..

?

Alvast bedankt voor jullie antwoord.

Groetjes

Eren

• Joke.

Hoi Eren.

Nou is het wel een site gericht op Noorwegen, maar je vind er een heleboel informatie.

www.norsk.nl

Veel succes in Istanbul. :)