Wie gaan er dit jaar (r)emigreren?

• Goh

Met of zonder uitkering? ;-) grapjuhh

Maar het is een slechte zaak voor NL, hoger opgeleiden mensen mét geld vertrekken, en laag opgeleiden zónder geld komen hierheen….hoe lang kan dat doorgaan zonder consequenties?

Als dat een jaar of 10 zo doorgaat…kunnen wij de boel hier opdoeken en wie doet dan het licht uit?

• Niels

Ik ben vertrokken naar Brussel, hoogopgeleid met een opleiding die niet 1-2-3 tot een baan leidt (kunstgeschiedenis) maar wel flexibel, en een spaarcentje. Had een eenmanszaak in NL, tevens een jaar in tijdelijke dienst geweest. Nu studie, over een aantal maanden wil ik weer werken. En zou graag over enige jaren verder de wereld intrekken.

Hoop dat NL gaat inzien dat het sociale klimaat moet veranderen.

• Goh

Ben je van mening dat het in België zoveel beter is?

• Niels

Wat ik merk is dat men hier iets minder punctueel is (academisch kwartiertje), iets minder regels-zijn-regels-mantaliteit. Toch redelijk bureaucratisch, mijn inschrijving in de gemeente duurde zo lang, zitten daar met een achterstand.

Blijf voorlopig even

• Goh

tuurlijk blijf je nog even: het is sowiezo een leuke ervaring.

Reizen en andere plekken van de wereld zien heeft alleen maar een toegevoegde waarde. Ik vroeg mij alleen af of het sociale klimaat (zoals jij het omschrijft) nu veel beter is dan in NL. Dat betwijfel ik.

• Jay

Ik denk dat het sociale klimaat ergens anders al snel beter is dan in Nederland.

Ik ben niet zo hoog opgeleid (MBO) maar had het in Nederland wel gezien. In Ierland springen ze om de Nederlanders, dus ik ben daarheen vertrokken. Ik heb nu een oersaaie baan, maar hier groeten de mensen elkaar op straat nog. Dat wordt in Nederland ook steeds zeldzamer.

Ik denk dat de bevolking in Nederland eerst moet slinken tot een handelbare 10 miljoen. En als iedereen niet meer zo hutje mutje woont. Dan kan het best een mooie plek zijn om te wonen.

Ik weet dat je het eigenlijk niet mag zeggen, maar Nederland is echt te vol. Daarom gaan mensen weg.

• Goh

Met dat laatste ben ik het helemaal eens.

Veel mensen bij elkaar op een kluitje levert irritatie & agressie op, en dat is duidelijk waar te nemen in NL.

Het punt is: heb je 16 miljoen mensen met een goed niveau die zichzelf wel redden en de ander ook zijn/haar ruimte gunt is er niets aan de hand…maar zijn er veel mensen die dat niet kunnen of begrijpen en dan is 16 miljoen mensen wél heel veel…..

Als je begrijpt wat ik bedoel :?:?

• Sophie

Jay,

Ben erg benieuwd hoe je emigratie naar Ierland aangepakt hebt. Hoe heb je bijvoorbeeld een baan gevonden?

• Sophie

Maar is het misschien ook niet zo dat we het de jaren voor de recessie wel heel erg goed gehad hebben? Vooral als ik over de babyboomgeneratie praat, waar mijn vader dus onderdeel van uit maakt. Pensioenopbouw op basis van eindloon, aow er ook nog bij… De laatste jaren zijn wel erg veel dingen slechter geworden die invloed hebben op ons maandelijks loon.

De houding van de gemiddelde nederlander vind ik ook maar zo-zo, maar ja: daar ben ik ook zelf deel van. We zien elkaar wel, maar we nemen elkaar niet meer waar. Dit merkte mijn man op laatst toen we bij een kinderspeelplaats waren. Hij had wel zin in een praatje maar werd door sommigen gewoon genegeerd. Oogcontact werd snel afgewend. Ook merk ik het aan de agressie op straat. Ik bedoel dan geen hangjongeren, maar de gewone man die helemaal uit zijn dak gaat om iets en de stap tot het normale gesprek gewoon overslaat.

Maar is het wel reeel om te denken dat dit in andere landen heel anders is? Ik denk het namelijk niet… Dan kom je denk ik van een koude kermis thuis en kan het tot veel teleurstellingen lijden. Ik wil emigreren vanuit een positieve gedachte.

• memvan7

idd die inschrijving duurt lang en pas als die klaar is kun je je ziektekosten regelen .Collegegeld is een stuk minder hoog dan in NL .