Maar is het misschien ook niet zo dat we het de jaren voor de recessie wel heel erg goed gehad hebben? Vooral als ik over de babyboomgeneratie praat, waar mijn vader dus onderdeel van uit maakt. Pensioenopbouw op basis van eindloon, aow er ook nog bij… De laatste jaren zijn wel erg veel dingen slechter geworden die invloed hebben op ons maandelijks loon.
De houding van de gemiddelde nederlander vind ik ook maar zo-zo, maar ja: daar ben ik ook zelf deel van. We zien elkaar wel, maar we nemen elkaar niet meer waar. Dit merkte mijn man op laatst toen we bij een kinderspeelplaats waren. Hij had wel zin in een praatje maar werd door sommigen gewoon genegeerd. Oogcontact werd snel afgewend. Ook merk ik het aan de agressie op straat. Ik bedoel dan geen hangjongeren, maar de gewone man die helemaal uit zijn dak gaat om iets en de stap tot het normale gesprek gewoon overslaat.
Maar is het wel reeel om te denken dat dit in andere landen heel anders is? Ik denk het namelijk niet… Dan kom je denk ik van een koude kermis thuis en kan het tot veel teleurstellingen lijden. Ik wil emigreren vanuit een positieve gedachte.