regels va het emigreren

• Marlies

Hallo

Ik zoek een goede site waar ik duidelijk kan lezen hoe het zit met emigreren. Wij willen voor een maand of 8 in een ander land gaan wonen. Wij houden ons huis aan en willen graag dat b.v de kinderbijslag door loopt, een PGB van een van mijn kinderen door loopt enz. enz. kan iemand mij een goed site geven waar ik kan lezen hoe en wanneer je precies emigreerd. en hoe je dit soort dingen kan behouden.

• Elke

Ik woon in België, dus daar kan ik je niet mee helpen. Maar ik neem aan dat er mogelijk verschillen zijn tussen emigreren naar een land dat ook tot Europa behoort, of dat buiten Europa ligt?

Dus misschien even vermelden naar welke land jullie zouden willen emigreren?

• Marlies

Ja ik heb geen idee of dat nou zoveel uit maakt. maar wij gaan naar gambia ( west afrika)Elke schreef:

>

> Ik woon in België, dus daar kan ik je niet mee helpen. Maar

> ik neem aan dat er mogelijk verschillen zijn tussen emigreren

> naar een land dat ook tot Europa behoort, of dat buiten

> Europa ligt?

> Dus misschien even vermelden naar welke land jullie zouden

> willen emigreren?

• Elke

Deze had je waarschijnlijk ook al zelf gevonden?:

http://home.szw.nl/navigatie/dossier/dsp_dossier.cfm?set_id=1903&link_id=62775

• Piet

Je gaat gewoon naar Gambia en doet verder niets met zaken in Nederland. Ik heb 3 jaar lang 50% in NL en 50% in ZA gewoond zonder ooit iets met visums, extra verzekeringen enzovoorts te doen.

Zolang je de instanties niets verteld weten ze ook niets.

• Annemieke

Ja Piet dat is wel zo, maar als je in ZA wil werken moet je toch echt wel een werkvergunning hebben.

• Annemieke

Het maakt zeker uit in welk je gaat wonen. Kijk op de sites van de belastingsienst en het uwv.

Ook even op de starpagina emigeren.

Sus6

• stippel

Hoi Marlies,

Het ligt er inderdaad erg aan waar je heen wil. Volgens mij geldt zowel voor de kinderbijslag als voor het PGB dat voor bepaalde landen een zeker percentage overgedragen kan worden. Maar hoe ga je jaarlijks je PGB-indicatie opnieuw aanvragen bij je lokale bureau jeugdzorg als je in tjieletjappeland woont?

Op de website van de belastingdienst is inderdaad ‘n hoop informatie te vinden (waarvan de belangrijkste volgens mij nog wel is dat je per jaar in ’t buitenland 2% verliest van je recht op AOW).

Als je echt maar zo kort gaat, is ‘t inderdaad te overwegen om alles bij ’t oude te laten en geen slapende honden wakker te maken.