werkstuk

• Alexander

Hallo,

Ik volg al een tijdje het prikbord hier en het maakt me stuk wijzer. Zelf ben ik 19jaar en ga deze zomer emigreren naar Kroatië.

Voor een werkstuk op school heb ik enige vragen over emigratie:

Wat zijn de nadelen van het houden van een Nederlands paspoort?

Hoe vertel je het familie en vrienden?

Wat moet je absoluut geregeld hebben voor je vertrekt?

En wat moet je als eerste doen als je op je bestemming aan komt?

Ik hoop dat jullie me hiermee kunnen helpen

Met vriendelijke groet,

Alexander

• Janneke

Hoi Alexander,

Leuke vragen stel je!

“Wat zijn de nadelen van het houden van een Nederlands paspoort?”

Tenzij je dolgraag van je Nederlanderschap afwil zijn er niet direct nadelen om het te houden.

“Hoe vertel je het familie en vrienden?”

Precies zoals je zelf wil of denkt dat goed is.

“Wat moet je absoluut geregeld hebben voor je vertrekt?”

Dat hangt af van het land waar je naar toe vertrekt maar in sommige gevallen is dat een visum.

“En wat moet je als eerste doen als je op je bestemming aan komt?”

Je nieuwe medeburgers leren kennen en waarderen.

Groetjes en een hele fijne toekomst gewenst in Kroatia,

Janneke

www.newzealand-infocenter.com

• Joke.

Alexander schreef:

> Voor een werkstuk op school heb ik enige vragen over emigratie:

>

> Wat zijn de nadelen van het houden van een Nederlands paspoort?

Ik denk dat er alleen maar voordelen zijn om het NL paspoort te houden.

Wat ik niet als nadeel zie is : je mag in het land waar je woont niet mee doen aan de verkiezingen van dat land.

Hier in NO, kun je niet meer dan èèn bezit (huis) tegelijk eigenen en je hebt speciale toestemming nodig om een huis te mogen kopen.

> Hoe vertel je het familie en vrienden?

Gewoon open en eerlijk zijn.

Maar het niet te vroeg landceren, als alles nog vaag en “miischien” is.

> Wat moet je absoluut geregeld hebben voor je vertrekt?

Je hele verhuizing, dat je werk hebt daar en een plek om te wonen.

Dat je een arbeidscontract hebt van je toekomstige werkgever en dat ze delen in de verhuiskosten (als je voor meer dan drie jaar moet blijven).

Zorgen dat je alles opgezegd hebt, krant, huur,stroom, telefoon, enz.

> En wat moet je als eerste doen als je op je bestemming aan

> komt?

Je inschrijven, telefoon regelen,persoonsnummer,bankrekening ter plekke, naar je baas en werkplek gaan, boodschappen doen, zorgen dat je op de hoogte blijft wanneer je spullen aankomen (kontainer).

Schookl voor eventuele kinderen, ………….uuuhhh, er is vast wel meer te doen.

>

> Ik hoop dat jullie me hiermee kunnen helpen

Ik hoop dat ik niet te laat ben. :)

>

> Met vriendelijke groet,

> Alexander

• Emy

Alexander schreef:

> Voor een werkstuk op school heb ik enige vragen over emigratie:

>

Zonder de nationaliteit van het land waar je woont is er een kans dat je geen aanspraak kan maken op sociale verzekeringen. Kan je je verblijfsvergunning kwijt raken als je ook je baan kwijtraakt e.d.

Dat kan een moeilijke periode nog moeilijker maken, omdat je bij terugkomst in Nld ook nergens recht op hebt. (bijvoorbeeld eerste maand of twee maanden nieteens recht op bijstand)

Familie en goede vrienden kan je vertellen dat je plannen aan het maken bent. Wij wisten dat het nog best lang zou duren, maar hebben wel de familie verteld wat we van plan waren. Ook hoe we het wilden doen, nl eerst sparen en de taal leren en het land verkennen.

Het was iets dat ons vier jaar heeft bezig gehouden, dan is het fijn als anderen ook op de hoogte zijn. Op het werk hebben we het pas heel laat verteld, daar kon het andere gevolgen hebben voor carriere mogelijkheden en zo.

Dat je goed afscheid hebt genomen. Dan kan je beter aan je nieuwe omgeving wennen.

Verder zorgen dat je genoeg spaargeld hebt om de eerste periode door te komen, zeker als je nog geen werk of woonruimte hebt is dat nog belangrijker.

Maar de eerste periode kost altijd veel geld, niet iedereen rekent daarop.

> komt?

Verblijfsvergunning aanvragen! oftewel melden bij de politie, voordat je als ongewilde vreemdeling er weer uit gezet wordt. Verder auto invoeren (in Noorwegen binnen drie dagen) en dan de rest regelen.

• Loes

Alexander schreef:

>

Per land zijn de “nadelen” dus blijkbaar anders. In Nieuw Zeeland bijvoorbeeld hoef je niet perse een NZ paspoort te hebben om te stemmen. Als je het juiste visum hebt dan maak je ook gewoon aanspraak op de veschillende uitkeringen ed. Het enige “nadeel” is dat je geen NZ paspoort aan kunt vragen zonder het NL paspoort in te moeten leveren, Dus je moet je afvragen: wat zijn de voordelen van het hebben van een NZ paspoort? Voor sommige emigranten is het hebben van een NZ paspoort vooral van emotionele waarde. Verder mag je met een NZ paspoort zonder problemen in Australie gaan werken, met een NL paspoort niet. Er zijn mensen die NZ als tussenstap gebruiken om Australie binnen te komen.

Persoonlijk heb ik lang van te voren al laten weten dat ik plannen had om te emigreren. Zo kon de familie alvast een beetje aan het idee wennen, zonder dat het een directe bedreiging was, want definitieve plannen waren er op dat moment nog niet. Toen de knoop was doorgehakt kwam het nieuws wat minder hard aan, want ze wisten al meer dan een jaar dat ik waarschijnlijk wel een keer weg zou gaan.

Behalve wat al genoemd is, zou het handig zijn als je je belastingzaken goed afgerond hebt. Ik had dat niet gedaan en vervolgens was ik er twee jaar later nog mee aan het rommelen, kon niet meer alles vinden etc. Heel vervelend.

> komt?

Behalve alle regelzaken: vrienden maken, mixen met de mensen om je heen, je verdiepen in de cultuur van het land, als er een lokale taal is: meteen beginnen met de taal te leren als je dat nog niet hebt gedaan. Kortom: begin dag 1 met INTEGREREN.

>

> Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

>Groetjes, Loes

>