Naar Belgie .. hoe verder ???

• Mama Jay

Hallo allemaal,

Ik ben Eline en ben sinds 12 weken de trotse mama van Jayden.

Maar er is hier zoveel gebeurd de afgelopen tijd, dat ik heb besloten dat ik met z'n tweeen naar Belgie emigreren wil.

Ik zit hier alleen net 2 mnd in de sociale dienst, vanwegen mijn ukkepuk.

Ben wel al bezig met een huurwoning te vinden in Belgie.

Maar waar begin ik ? En hoe gaat het verder ?

Kan ik in Belgie ook sociale dienst aanvragen en zo ja, hoe en waar doe ik dat dan van tevoren ?

En als dat echt niet zou kunnen, hoe regel ik dan vanaf hier in Nederland, een baan en kinderopvang daar … ?

Jullie lezen het al .. heb een heleboel vragen.

Hoop dat iemand mij verder op weg kan helpen of in ieder geval weet, waar ik deze info eventueel zou kunnen vinden :S

Alvast bedankt,

Groetjes Eline

• Pat

Beste Eline,

als je werk en/of een woning zoekt, zul je waarschijnlijk een eerlijk en misschien helpend antwoord krijgen. Maar als je gaat om een sociale uitkering te krijgen, raad ik je aan in je eigen land te blijven. In Belgie hebben ze al genoeg van zulke mensen, die komen om op kosten van anderen te leven. Wees gerust, sla die sociale dienst maar over en zoek naar een baan. Als je dan genoeg rechten opgebouwd heb, kan je proberen in de ziektewet te raken als die tenminste nog bestaat op dat moment. Kinderopvang is er in overvloed, als je maar betaalt, want WERKEN moet betaald worden, NIETSDOEN daarentegen niet.

Voor het geval het niet duidelijk is, de Belgen hebben er onderhand genoeg van om iedereen een luilekkerleventje te geven. Ze zijn heus niet aan het wachten op een Nederlander, die komt profiteren van het systeem. Voor ik hier iedereen over me heen krijg, mijn vrouwtje is zelf Nederlandse, nationaliteit heeft er dus niets mee te maken, MENTALITEIT des te meer.

Foei, foei, foei, ik hoop dat je in de toekomst een beter voorbeeld voor je kind zal zijn.

Pat

• Mama Jay

Zoow, volgens mij ben jij niet helemaal goed ofzo !

Zit er een btj een paar steekjes los !

Ik vraag toch niet om jouw bullshit, of zie je dat soms wel ergens staan ?

Ik ben juist thuis bij mijn baby, omdat ik niet zo iemand wil zijn, die een kindje krijgt en meteen hem 5 dagen in de creche wegmoffelt !

En als je mijn verhaal goed leest, zie je staan, dat ik ook heus wel wil werken.

Dus volgens mij ben je zelf een btj foei , foei, foei en zou ik mezelf maar eens na laten kijken !

Zijn er nog wel andere mensen, met goeie adviezen ?

Groetjes Eline

• Elke

Eline, wat denk jij dat België heeft, en dat Nederland niet heeft?

Natuurlijk ben je heel erg beperkt in de info die je hier geeft, maar ik krijg de indruk dat je wilt wegvluchten voor iets. En dat is nooit een goede oplossing.

Kinderopvang in België is niet zo evident zo lang jouw kind nog niet naar school kan gaan. Het is heel normaal dat je je al op de wachtlijst van een crèche of onthaalmoeder laat zetten als je nog niet eens zwanger bent! Als je op 1-2-3 een opvangplaats moet vinden, dan is de kans groot dat je ‘genoegen’ moet nemen met de ‘overschot’. Dat is waarschijnlijk niet wat je voor ogen had voor je ukkepuk?

Of je in België ook van een uitkering kan leven zonder dat je daar ooit gewerkt hebt? Geen idee. Maar eerlijk gezegd lijkt het me niet fair om te gaan ‘profiteren’ in een land waar je nooit enige economische bijdrage hebt geleverd. En je zou je ook vanuit je nieuwe woonomgeving aan reacties mogen verwachten in die aard.

Ik kan Pat zijn reactie wel begrijpen, en denk dat je tegen heel wat mensen aan zal lopen die net hetzelfde redeneren. De Belgen zien hun Sociale Zekerheid erg onder druk staan, en of het nu correct is of niet, ‘buitenlanders’ worden heel veel als oorzaak daarvan gezien. Sociale solidariteit is een heel mooi principe zo lang je daar zelf je eigen geld en levensstandaard voor op hoeft te geven. Maar als men aan jouw centen komt knibbelen om anderen, die in jouw ogen profiteren, er van te gaan betalen, dan heeft solidariteit snel zijn grens bereikt.

Een huisje of appartement huren zal best wel meevallen, àls je een inkomen hebt uit een job. Huiseigenaars staan niet te wachten op werklozen en uitkeringstrekkers, vooral al niet als ze alleenstaande zijn én een kind hebben. Dat zijn veel te veel risicofactoren, de huisbaas wil op het eind van de maand zijn huurgeld zien.

Reken op zo’n 500 euro/maand voor de huur + kosten van elektriciteit, gas, verwarming, eventueel onderhoud van de gemeenschappelijke delen in een appartement.

Wat heb je voor opleiding gedaan, en wat werk zou je kunnen/willen doen? Want in België is de werkloosheid onder vrouwen redelijk hoog. Hou daar dus rekening mee als je een nieuwe woonomgeving gaat zoeken.

Mijn advies: zoek eerst een job in België, en plan dan je verhuis.

Maar vooral: ga voor jezelf na of België echt jouw problemen op gaat lossen, of je wel om de juiste reden wilt verhuizen. ‘Spoken’ achtervolgen je overal hoor, of je nou binnen Nederland van de ene kant naar de andere kant van het land gaat wonen, of naar België of Duitsland trekt, of naar Canada of Australië.

• Sophie

In Belgie werken vrijwel alle vrouwen fulltime en “moffelen” hun kind weg in de creche. Goede parttimebanen zijn bijna niet te vinden en een nederlander die gelijk naar de sociale dienst gaan willen ze niet. Wellicht verhuizen naar Brabant? Misschien kun je proberen een baan te vinden in Nederland en naar verloop van tijd verhuizen naar Belgie?

• Joke.

Mama Jay schreef:

>

> Hallo allemaal,

>

> Ik ben Eline en ben sinds 12 weken de trotse mama van Jayden.

> Maar er is hier zoveel gebeurd de afgelopen tijd, dat ik heb

> besloten dat ik met z'n tweeen naar Belgie emigreren wil.

Alles wat er de laatste tijd gebeurt is, neem je ook mee naar België.

> Ik zit hier alleen net 2 mnd in de sociale dienst, vanwegen

> mijn ukkepuk.

> Ben wel al bezig met een huurwoning te vinden in Belgie.

> Maar waar begin ik ? En hoe gaat het verder ?

Hoe het dan verder gaat?

Je zal een verhuizer moeten vinden en je hele handel mee zien te krijgen.

Nieuwe huis inrichten en je weg op een nieuwe plek zien te vinden……..in je èèntje.

Je overal voor en in laten schrijven en uitvinden hoe alles daar werkt.

> Kan ik in Belgie ook sociale dienst aanvragen en zo ja, hoe

> en waar doe ik dat dan van tevoren ?

Ik ben daar niet in gekend, maar misschien kan je het van NL meenemen?

Ook ik denk niet dat de Belgen op een alleenstaande moeder met kind zitten te wachten.

Klinkt hard, maar zo is het leven.

Je wordt een mee-eter, maar geen mee-werker.

> En als dat echt niet zou kunnen, hoe regel ik dan vanaf hier

> in Nederland, een baan en kinderopvang daar … ?

Bellen met een gemeente in België of de Belgische amassade?

> Jullie lezen het al .. heb een heleboel vragen.

> Hoop dat iemand mij verder op weg kan helpen of in ieder

> geval weet, waar ik deze info eventueel zou kunnen vinden :S

Ik hoop Elin, dat je je realiseerd wat het inhoudt om ergens alleen te wonen in houdt?

Geen familie om je heen om eens op te passen of je uit de brand te helpen.

Ook je vrienden verder van je weg en alles in je uppie uitzoeken.

Je leven zal nu ook niet altijd even gemakkelijk zijn, maar in het buitenland en dat is ook België, wordt het nog een stukje moeilijker en eenzamer.

>

> Alvast bedankt,

> Groetjes Eline

Joke.

• Mama Jay

Hoi allemaal,

In ieder geval bedankt voor jullie reacties.

Ik wil / moet hier weg, omdat ik word bedreigd door mijn ex en heb al een tijd geprobeerd om de vrede te bewaren, maar het gaat gewoon zo niet langer !

Maar ik ben nu druk bezig om iets in de horeca te vinden in Belgie, want daar heb ik ook me diploma's voor.

En ook de even kijken hoe dat met de kinderopvang moet.

Groetjes Eline

• Pat

Mama Jay schreef:

>

Beste Eline,

> Zoow, volgens mij ben jij niet helemaal goed ofzo !

Toch wel hoor, maar al te goed. Ik heb 25 jaar gewerkt om mensen met een sociale uitkering te helpen. Weet dat in Vlaanderen op dit moment 22,5% van de mensen werkt om 100% van de mensen te laten leven. Als jij dus als EERSTE vraagt of je een uitkering kan krijgen vooraleer je vraagt of je eventueel kan werken, krijg je van mij zulke reactie. Overigens begin ik met zeggen dat als je werk wil er zeker goede reacties zullen komen.

> Zit er een btj een paar steekjes los !

Nee hoor, die zaten los zolang ik in Belgie woonde om steuntrekkers te onderhouden. Ondertussen zitten alle steekjes weer goed vast. Ik zit in Argentinie, zonder uitkering van het oude of nieuwe land, gewoon plan trekken.

> Ik vraag toch niet om jouw bullshit, of zie je dat soms wel

> ergens staan ?

Nee maar ik zie alleen jouw bullshit en die wilde ik even aanvullen. Wat je niet wilt lezen, klik je gewoon weg…

> Ik ben juist thuis bij mijn baby, omdat ik niet zo iemand wil

> zijn, die een kindje krijgt en meteen hem 5 dagen in de

> creche wegmoffelt !

Als alle vrouwen zo reageren na de geboorte van een kind is het hek helemaal van de dam. Kijk eens rond en leer je plek in de maatschappij te kennen. Misschien liever ´wegmoffelen´ in de creche en het kind kunnen onderhouden, dan moeten afhangen van de belastingen die andere, werkende moeders betalen om jou en je kind te onderhouden.

> En als je mijn verhaal goed leest, zie je staan, dat ik ook

> heus wel wil werken.

Ik heb je verhaal hoofdschuddend gelezen en herlezen alvorens te reageren. Ik zie nog steeds eerst een uitkering en daarna eventueel werk staan, als er dan toch niets anders opzit. Arme baas die jou als werkneemster krijgt. In de horeca lees ik even verderop. Daar heb ik zelf jaren ingezeten. Alleenstaande, Nederlandse moeder in Belgie in de horeca, ??????

> Dus volgens mij ben je zelf een btj foei , foei, foei en zou

> ik mezelf maar eens na laten kijken !

Ik ben helemaal gereviseerd en goed bevonden voor alle dienst. Ik ben helemaal niet foei. Als ieder hier zou schrijven wat ze denken, ben ik gewoon één van de velen die hetzelfde denken. Alleen ik schrijf het dan even.

Hard ben ik al evenmin, gewoon realist.

> Zijn er nog wel andere mensen, met goeie adviezen ?

Ja, misschien kan je naar Suriname. Daar geven ze geld aan mensen die er willen gaan wonen. Ben je gelijk van je ex af en versta me niet verkeerd, want ik haat mensen die anderen bedreigen op welke manier dan ook. Maar als je denkt in Belgie veilig te zijn, vrees ik toch echt dat je het verkeerd ziet, het ligt net om de hoek en er zijn geen grenzen.

>

> Groetjes Eline

Pat

• Elke

En je ex is zo dom dat hij de weg naar België niet gevonden krijgt?

Eline, er is in België geen opvang voor kinderen van mensen die in de horeca werken. Hou daar rekening mee. Mensen in de kinderopvang willen ook ‘normale’ werkuren. Hier en daar kan je wel een opvangplaats vinden om 7.30 uur ‘s morgens, en tot 18.00 uur ’s avonds, maar niet op zaterdag/zondag! Want dan werken de onthaaldiensten niet!

• Mama Jay

Nou, mijn ex zal mij niet vinden daar, omdat te veel moeite voor hem is.

Hij zal wel even zoeken, maar niet in een ander land.

En volgens mij is Pat een btj gefrustreerd mannetje!

Geeft verder niet, maar reageer dat dan lkkr op andere mensen af.

En omdat ik alleenstaand ben, zou ik niet in de horeca kunnen werken, ook al weer zo'n bullshit !

Horeca is ook overdag, denk bijv. aan luchrooms.

En wat je nie wil lezen , klik je idd gewoon weg, dus lees mijn verhaal dan gewoon niet !

En het is mijn vraag, dus lees ik mijn reacties, wel logisch toch.