Ervaring met ambassade?

• Alien

Heeft iemand ervaring met de ambassade in het buitenland? Eigenlijk lees je er pas iets over wanneer iemand in de gevangenis komt, dat was ik niet van plan!

Of de berichtgeving is erg eenzijdig, maar ik heb altijd de indruk dat de Amerikaanse en Engelse ambassade echt iets voor landgenoten doet en heb dat vertrouwen in de Nederlandse ambassade niet.

• Joke.

Tot nu toe heb ik alleen maar goeie ervaringen met de nederlandse ambassades.

• Hewy

idem dito

wat is de berichtgeving dan over engelse en amerikaanse ambassades in vergelijking met de nederlande?

• Alien

Ongetwijfeld ook andere nationaliteiten, dit was maar een voorbeeld.

Ik heb geen idee wat de ambassade doet voor de Nederlanders in het buitenland.

Vaak heb ik op tv een verontwaardigde Amerikaan horen zeggen I am an American citizen, naar mijn mening hebben zij de volledige overtuiging dat America voor ze opkomt wanneer er problemen zijn. Een Nederlander heb ik dit niet horen zeggen.

Ander voorbeeld: bij evacuaties worden vele nationaliteiten uit het land weggehaald en voor mijn gevoel worden de Nederlanders als laatste geholpen. Als de vliegvelden en havens al overlopen zijn met vluchtelingen en het dus moeilijker is om uit het land te komen.

De afgelopen 2 jaar zijn er toch (helaas) genoeg zaken in de wereld gebeurd waarmee Nederlanders hulp van de ambassade nodig hebben gehad?

Tsunami, Libanon/Israel, zelfs over het echtpaar in Nieuw Zeeland lees je alleen dat ze goed opgevangen worden door de Nieuw-Zeelanders?

Nogmaals dit zijn alleen voorbeelden.

• Henk

So, what's your point?

Ik bedoel, wil jij naar een land verhuizen, dicht bij een Ned. ambassade gaan zitten, of hoe moet ik mij dat voorstellen? Wat bedoel je eigenlijk met deze post????????

• Hans

De meeste NL ambassades doen geen ruk voor je…..het kost zelfs geld…de dienstverlening.

Ik persoonlijk heb GEEN goeie ervaring indeze. Zogauw het gel;d kost geven nederlanders vaak niet thuis. In dat opzicht kunnen ze veel leren van de Amerikanen…….waar je als amerikaans staatsburger zelfs (tijdelijk) je post kunt laten aankomen op de AM. ambassade zolang je nog geen vast adres hebt in een ander land!!!! Om maar eens een voorbeeld te noemen.

Hans.

• Alien

Dank je Hans, aangezien ik (nog) niet in het buitenland woon wilde ik weten hoe anderen erover denken/ervaring hebben. Wanneer ik de media volg bekruipt mij het gevoel dat ze niet voor Nederlanders opkomen. Dat je voor de diensten ook nog moet betalen wist ik bijvoorbeeld niet.

• Eric S'pore

Je kunt op de site van het ministerie van buza alle nederlandse ambassades in den vreemde vinden. Neem contact op met de ambassade van je bestemming van keuze en vraag hen wat ze voor je kunnen betekenen?

Weet ook dat behalve de ambassadeur en de consul in veruit de meeste gevallen het personeel niet nederlands is. Dus ook weinig ‘feeling’ heeft met Nederlanders.

Mijn ervaring na zo'n 7 jaren buitenland: Ik heb ze echt niet nodig en zij mij ook niet. Ik heb een jaar geleden een nieuw paspoort aangevraagd via de ambassade hier in Singapore en dat ging prima.

Eric

• Joke.

Ja, dat vond ik ook raar.

Ik belde de consult van NL en kreeg een noor aan de lijn.

Hij sprak geen nederlands, maar deed wel alle zaken voor NL.

En je betaalt gewoon hetzelfde bedrag als in NL voor de verrichtingen.

De nderlanders zijn misschein wat nuchterder of minder paniekerig dan andere landen wat evakueringen betreft?

Ik weet wel dat mijn ma in de jaren '90 in een thuisland in Zuid-Afrika zat, toen er een staatgreep daar gepleegt werd.

Het land was altijd rustig geweest.

Er kwam iemand van de nederlandse ambassade om met de nederlanders aldaar te praten over wat er voor hun gedaan kon/moest worden.

Die man zei heel pissig “hebben jullie je niet op het land georrienteerd waar jullie heen verhuist zijn van te voren?”

Er werd niets voor ze gedaan, ze moeten maar gewoon de bui uitzitten en zich zo min mogelijk buiten begeven.

Dus nee, wat dat betreft staat NL niet vooraan om zijn burgers te helpen.

• Ruud

Wij wonen (nog) in Portugal.

Mijn ervaring is dat er aso veel gevraagd wordt door ze als je iets van ze nodig hebt.

Wij hadden een verklaring nodig die ze zo uit de pc draaide, maar kostte wel 30 euro!

Daarnaast hebben we gevraagd of we niet geregistreerd moeten worden. Stel dat er iets is en de overheid wil de Nederlandse staatsburgers bereiken, bijvoorbeeld ivm verkiezingen. Maar daar begon men niet aan. Ze willen niet weten wie er in Portugal woont. We konden wel op een lijst gezet worden voor een eventuele uitnodiging voor………………………………………….

de aankomst van Sinterklaas

Ruud