Nederlanders in den vreemde missen vooral kroketten

• borsjea

Nederlanders in den vreemde missen vooral kroketten

HILVERSUM - Nederlanders die in het buitenland wonen, missen vooral kroketten en frikadellen. Dat blijkt maandag uit een onderzoek van Radio Nederland Wereldomroep.

De omroep vroeg Nederlanders in den vreemde een top drie samen te stellen van typisch Nederlandse voedingsproducten die node worden gemist. Na deze snacks wordt ook Goudse kaas erg gemist, zo blijkt uit de peiling. Op de derde plaats van gemiste Nederlandse voedingsmiddelen staat drop, gevolgd door hagelslag en rookworst.

Uit het onderzoek blijkt dat veel mensen die in het buitenland werken en emigranten na een vakantie in Nederland de gewilde etenswaren meenemen. Ook wordt bezoekers vaak gevraagd de lekkernijen mee te brengen. Slechts 12 procent maakt gebruik van internet om etenswaren te bestellen. Driekwart van de ondervraagden geeft aan af en toe zelf thuis typisch Nederlandse kostjes te koken of aan het bakken te slaan

Bron : Telegraaf op Internet 20-11-2006

• Cees

Wij maken zelf onze kroketten en die smaken fantastisch. Ons frikandellen project was wat minder geslaagd :)

Cees

• Sophie

Ik miste vooral onze nederlandse melk… Toch een echtere smaak dan dat gesteriliseerde spul.

• Joke.

Ik maak nog wel eens ontbijtkoek.

Drop stuurt mijn ma wel op.

Ik heb wel eens kroketten gebakken, maar om nou te zeggen dat ik het zo mis….

• memvan7

idd de verse melk en de literpakken yoghurt in allerlei smaken ( wel zijn er tig soorten kleine pakjes te koop ).Ook krentebrood missen we , van die stevige met flink veel krenten en rozijnen .

• Elvira

Ben net weer terug van een paar dagen NL en de achterbak zat weer vol! Heerlijk: ontbijtkoek, parelkandij, meneer De Ruijter, appelstroop, unox worsten, drop, hagelslag, speculaasjes, kletskoppen (zelf proberen te maken, jammerlijk mislukt), kwarktaartmixen, poffertjesmix, poedersuiker, chocoladeletters (vooral van Verkade natuurlijk, maar heb er ook een paar gevonden van Droste, yummie), kruidnootjes, etc. etc. Het is heerlijk wonen in de UK, maar het eten …

Elvira

• Willem N

Sophie, ik weet niet waar jij woont, want aan je ip te zien zit je op een Nederlandse provider?

Maar goed, de melk die je in Nederland koopt, is ook gepasteuriseerd hoor, en dat is in veel landen zo, dus waarschijnlijk ook in het land waar jij woont? Je zou eens kunnen proberen om melk van een andere coop te proeven, daar kan dus wel iets smaakverschil in zitten.

Of drink je idd alleen maar GESTERILISEERDE melk? Ja, dat is een totaal andere smaak ja.

Er zijn in Nederland wel plaatsen waar je rauwe melk, dus ongepasteuriseerd, kunt kopen, maar daar moet dan wel bij vermeld staan dat het om ongepasteuriseerde melk gaat, en er dus een iets groter gevaar aan kleeft dat je een besmetting op kan raken, hoewel die kans wel erg klein is, en meestal dus op papier bestaat.

• Willem N

Dan, om ook een smaakverschil te kunnen verklaren, heb je ook nog een verschil in manier van pasteuriseren, je hebt nml hoog- en laag- gepasteuriseerde melk, dat kan ook een smaakverschil geven.

• Roel

inderdaad, een lekkere kroket, hoe smaakt dat ook alweer??

en oliebollen + appelflappen!

en honingdrop,

melk en ontijtkoek is in fr tekrijgen,

• Sophie

Ik bedoel inderdaad “gewone” melk die je uit het koelvak haalt. Ik proefde dus wel degelijk verschil tussen nederlandse en engelse melk, maar misschien is het een soort van omgekeerde toevoeging van een vakantiegevoel? Net zoals dat wijntje dat op die Franse camping zo lekker smaakte en thuis niet :-)