Mensen vetrekken massaal

• borsjea

Bron : Telegraaf op Internet 10-11-2006

Mensen vertrekken massaal

VOORBURG - Steeds meer Nederlanders emigreren. In de eerste negen maanden van 2006 zijn bijna 100.000 mensen geëmigreerd, 12.000 meer dan in dezelfde periode vorig jaar. Het is voor het derde opeenvolgende jaar dat meer mensen Nederland verlaten dan dat ze zich hier vestigen.

In die drie jaar is het bevolkingsverlies door migratie opgelopen tot 75.000 inwoners, zo blijkt uit cijfers die het CBS vrijdag publiceerde. Bijna de helft van de emigranten bestaat uit in Nederland geboren personen. Het CBS verwacht dat in 2006 ruim 130.000 mensen Nederland verlaten.

• Niels

En waarom vertrekken er zo veel…

• borsjea

Zal wel aan het politieke klimaat hier liggen.

Als na 22 november de club van balkelende wint stroomt het land nog sneller leeg

• Niels

Hier een krantenartikel uit het Nederlands Dagblad. Nederland moet echt eens gaan nadenken over het sociale klimaat.

Nederlands Dagblad 11 november 2006

http://www.nd.nl/document.aspx?document=nd_artikel&vorigDocument=&id=81551

Emigratie slecht voor economie

van onze redactie binnenland

DEN HAAG - De groter dan verwachte emigratie is slecht voor de arbeidsmarkt. Het vertrek van hoogopgeleiden zorgt op langere termijn voor problemen bij het vervullen van vacatures.

Dat verwacht hoogleraar sociale demografie Jan Latten.

De stijging van de emigratie heeft het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) zo verrast, dat de prognoses voor de bevolkingsgroei moeten worden verlaagd. Het CBS meldde gisteren dat in de eerste negen maanden van 2006 zo’n 100.000 mensen naar het buitenland vertrokken. Dat zijn er twaalfduizend meer dan vorig jaar. Als het zo doorgaat, zullen uiteindelijk dit jaar ruim 130.000 mensen zijn geëmigreerd: terug naar hun geboorteland of naar een geheel nieuw land. Als men immigratie en geboorte meerekent, zal de bevolking dit jaar met slechts twintigduizend groeien. Die groei is sinds het begin van de metingen in 1900 niet zo laag geweest.

De emigranten zijn in een aantal groepen te verdelen. Een kwart vestigt zich net over de grens in België en Duitsland in goedkopere huizen, maar blijft wel in Nederland werken. Eén op de tien is 55-plusser en vertrekt als ‘pensionado’ naar warmere oorden zoals Spanje. Een deel is ex-asielzoeker of terugkerend migrant. En een groot deel is hoogopgeleid, jong en vertrekt voor een betere baan en meer ruimte naar landen als het Verenigd Koninkrijk, de Verenigde Staten of Canada.

Het vertrek van deze laatste groep heeft volgens hoogleraar Latten effect op de arbeidsmarkt. ,,De conjunctuur trekt aan en er komen meer banen’’, zegt Latten. ,,Maar over vijf jaar stoppen de babyboomers met werken en ontstaat er krapte op de arbeidsmarkt. Nu al zien we veel vraag naar goed opgeleide, initiatiefrijke mensen. Dat probleem zal schrijnender worden.”

In december maakt het CBS bekend in hoeverre de bevolkingsprognoses moeten worden bijgesteld. De huidige modellen gaan ervan uit dat de bevolking vanaf 2035 krimpt. Dat moment zou echter wel eens aanzienlijk eerder kunnen komen, laat prof. Latten doorschemeren. Want naast de groeiende emigratie daalt het aantal immigranten en worden er minder baby’s geboren. En als de groter wordende groep ouderen ook nog vaker naar de zon vertrekt, heeft dat ook weer zijn effect.

• Fengzi

De Nederlandse politiek heeft het massale vertrek aan zichzelf te danken. Nu er ineens in een korte periode veel mensen het land “uitvluchten” raakt men ik paniek.

Ik zeg altijd maar:“Eigenschuld; dikke bult”.

• Sophie

Tja, Nederland kan er nu wel van alles aan willen doen om jong talent binnen zijn grenzen te houden, maar daarom is mijn reden van vertrek niet veranderd: ruimte en mooie natuur. Helaas is het niet mogelijk om wat bergen aan ons landje toe te voegen…

• kan niet wachten

psies, de mentaliteit, beperkte vrijheid van meningsuiting, etc etc, zijn voor ons ook de reden om te vertrekken, qua geld ga ik hetzelfde verdienen maar qua ruimte, huis en omgeving gaan we er 1000 % op vooruit, dus ja een politieke verhuizing, het wordt alleen maar erger ben ik bang en we hebben geen zin om dat af te wachten, heb het wel gezien hier.

• Joke.

Maar…………….een land krijgt de regering die de mensen kiezen.

Dus ligt dat aan de bevolking zelf…….ook de emigranten.

100.000 emigranten is niet niks.

Joke.

• kan niet wachten

Denk jij nou echt dat wij wat te kiezen hebben ? het is een grote schijnvertoning!!

Balkenende, Bos, Marijnissen hoeven voor mij niet die hebben het land naar de filistijnen geholpen een andere keus is er niet echt, ja Wilders, maar die zal nooit winnen omdat hij de zetels niet bij elkaar krijgt dus, zitten we nog vier jaar met deze komedianten opgescheept !! nee dank je !!

• Sophie

Kan wel zijn dat we de regering krijgen die de mensen kiezen, maar dan ben ik blijkbaar gewoon niet de gemiddelde nederlander…