Wie weet heeft iemand ervaring met het volgende: ik heb een huurhuis van een woningbouwvereniging en wil voor maximaal 1 jaar naar Engeland. De belasting in Groot Brittannië en Nederland hebben een overeenkomst waardoor de NL belastingdienst weet dat ik niet in NL woonachtig ben en dit aan de woningbouwvereniging doorspeelt. In NL geldt een woonplicht voor huurhuizen van woningbouwverenigingen (logisch trouwens, het is immers toch gesubsidieerde woningbouw), dus in dat geval heb ik een probleem.
Onderverhuren is geen optie (plus dan blijft het feit dat de NL belastingdienst er al snel achterkomt dat ik zelf niet meer in NL woon). Kortom, het zit muurvast.
Op het forum las ik een berichtje van vorig jaar waar iemand meldt hoe hij bij de woningbouw heeft aangevraagd of hij zijn huis een tijdje mag onderverhuren. (Wat in mijn geval zou betekenen: leeg laten staan). Hoe dit is afgelopen wordt niet vermeld.
Ik heb nog niet mijn eigen woningbouwvereniging gebeld omdat ik geen slapende honden wil wakker maken (voor het geval er toch nog een andere, gouden oplossing zou zijn).
Kortom: is er iemand die ook een huurhuis (via een woningbouwvereniging) heeft en tijdelijk naar het buitenland (een land dat ook een overeenkomst heeft met de Nederlandse belastingdienst)? Hoe is dit afgelopen?