emigratie naar belgie

• kuypers

wij gaan na belgie verhuizen maar weet iemand of je vooraf al kan laten inschrijven en zo ja waar moet ik dan zijn .

en waneer moet je in je eigen woonplaats aan geven dat je naar het buiteland vertrekt

• memvan7

wij hebben het zo ongeveer op de dag van vertrek naar Belgie bij de oude gemeente aangegeven . Mag maar een paar dagen van te voren .Probleem ontstond in Belgie toen we ons wilden aanmelden .We hadden geen geboortebewijzen van de kinderen aangevraagd in hun geboorteplaats .Zonder die konden we hen niet laten inschrijven .Voor onszelf was een paspoor oldoende.Verder 5 pasfoto's , een uitschrijvingsbewijs van de oude gemeente en ze willengraag een huurcontract zien als je gaat huren .Verder nog een werkgeversverklaring , in te vullen door je werkgever . Zoiets was het , maar vraag he voorde zekerheid na bij je toekomstige gemeente .Bij ons hadden ze de pasfoto,s en geboortebewijzen niet genoemd .

• kuypers

erg bedankt voor je reactie maar heb nog een vraag

hoelang duurt het voor je nationale nummer krijgt

• memvan7

Na eerste inschrijving op het gemeentehuis komt de wijkagent langs , ergens bnnen 10 dagen .Die geeft papieren af op het gemeentehuis , na verwerking krijg je een oproep .Dit zou binnen 14 dagen moeten kunnen ( was bij ons een maand ).Dan krijg je een voorlopig identiteitsbewijs met ook je rijksregisternummer .Later moet je nog weer een keer voor de meer definitieve . Zodra je die nummers hebt kun je ook de ziektekostenverzekering in orde maken , duurt ook weer weken voor je je SIS kaart hebt .Vergeet niet dat ziektekosten en hospitalisatie 2 verzekeringen zijn los van elkaar .Of alle termijnen in elk gemeentehuis precies dezelfde zijn weet ik niet , bij ons was de verantwoordelijke ambtenaar op vacantie en sowieso hadden ze achterstand bij de immigratieafdeling ( althans dat zeiden ze )

Wanneer wil je /willen jullie naar Belgie verhuizen en waar naar toe ?

• kuypers

nou heel erg bedankt hoor we hebben veel aan je antwoorden

mede gezien onze korte tijd 1 december gaan we al we gaan in meerle wonen een dat valt onder hoogstrate

het probleem is dat er wel heel veel dingen gelijk moeten worden gedaan omdat we daar ook een zaak gaan beginnen dus het is voor ons erg veel regelen we hebben ook nog twee kleine kinderen dus handen vol

maar erg bedankt hoor mocht je nog meer tips hebben laat het ons dan weten we nemen ze graag te harte

bedankt

john en lies

• memvan7

als jullie een huis gaan kopen .Let op heveel het K.I. is ( kadastraal inkomen ) , heeft ook te maken met de overdracht belasting , of die 5 % of 10 % is ( klein of groot beschrijf ) .Hoe meer mensen ten laste , hoe hoger het K.I. mag zijn .Kleine moeite om er even naar te kijken , je zou het maar net mislopen . Bij heel veel zaken wordt er naar personen ten laste gekeken , ik meen zelfs bij de electra aansluiting .

• Elke

John en Lies,

neem gerust contact op met het gemeentehuis van Hoogstraten, er wonen daar massa's Nederlanders, wie weet hebben ze een kant-en-klare onthaalbrochure voor je daar liggen.

Ik geloof dat een huis kopen ook anders gaat in NEderland? In België ga je dus een notaris moeten nemen om heel het gebeuren te regelen (hypotheek inschrijven en zo). Zowel de koper als de verkoper mogen een eigen notaris nemen. Er is één bedrag dat die notaris moet krijgen (te betalen door de koper), en als zowel koper als verkoper een notaris hebben, dan moeten die notarissen onderling dat delen, wat een heel normale gang van zaken is.

In Meerle/Hoogstraten ken ik persoonlijk geen notarissen. De meest dichtbije die ik persoonlijk ken is notaris Jan Van Roosbroeck in Beerse, die ik ook echt wel aan kan raden (beetje exentrieke, warrige man, maar weet heel goed wat hij doet).(Bisschopslaan 12, 2340 Beerse ).

Op de site van Hoogstraten vond ik ook nog dit:

ONTHAAL NIEUWE INWONERS

Nieuwkomers

Nieuwe inwoners kunnen bij de inschrijving een aantal voorlichtingsfolders meekrijgen. Eenmaal per halfjaar is er een contactdag nieuwe inwoners waarop iedereen wordt uitgenodigd die het voorbije half jaar in de stad kwam wonen.

Anderstalige nieuwkomers

Zie ook onthaal anderstalige nieuwkomers

Vreemdelingen

Alle buitenlanders die zich in België vestigen, moeten zich aanmelden bij de dienst vreemdelingenzaken. Inwoners van de EEG doen dit zowel bij kort

(3 maanden) als bij lang verblijf binnen de 8 werkdagen. Inwoners van buiten de EEG doen dit bij kort verblijf binnen de drie werkdagen tenzij zij verblijven in een hotel, gevangenis of ziekenhuis. Bij lang verblijf is dit binnen de 8 werkdagen.

Volgende documenten dient u mee te brengen:

- Geldig paspoort

- Bewijs van uitschrijving uit vorige gemeente

- Uittreksel uit geboorteakte met vermelding van afstamming

- Uittreksel uit de huwelijksakte (evt. scheidingsakte)

- Rijbewijs

- Huur- of koopcontract van de woning in België

- Bewijs van inkomsten voor loontrekkende

. Gehuwden: 1 van de partners dient te werken

. Samenwonenden: beide partners dienen te werken

Werkgeversverklaring te vragen op dienst vreemdelingenzaken

- Bewijs van pensioen in buitenland voor gepensioneerden

- Indien zelfstandig:

. HR/Kamer van Koophandel

. BTW nummer

. Bewijs sociale verzekeringskas

. Laatste aanslagbiljet

- Bewijs van ziekteverzekering

- Schoolattest voor schoolgaande kinderen

- Kopie van laatste loonstrook

- 2 pasfoto's

Na voorlegging van deze stukken, levert de stad een bewijs van inschrijving of een speciale identiteitskaart af. De Minister van Justitie beslist na ontvangst van het dossier over de af te leveren verblijfsvergunning.

Meer informatie vindt u ook nog op de volgende website:

Federale Vreemdelingendienst

http://www.dofi.fgov.be/nl/1024/frame.htm

• kuypers

bedankt voor je antw

maar we gaan in een huur pand zitten met daar aan gelijk de zaak en ja we zijn starters

het betreft een cafe dus neem allen de inventaris over

john

• botan

waar wonen jullie in meerle?