Heimwee knaagt aan emigranten

• borsjea

Bron : Telegraaf op Internet 4-10-2006

Ruim 20.000 remigranten vorig jaar

Heimwee knaagt aan emigranten

door Marjolein van der Gaag

AMSTERDAM - De helft van de Nederlanders die hun geluk beproeven in het buitenland, keert binnen acht jaar weer terug.

De hoge emigratiecijfers van nu zullen dan ook worden gevolgd door stijgende remigratiecijfers. Dat zegt prof.dr. Jan Latten van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). “Vroeger was emigratie meestal voorgoed, maar tegenwoordig houden veel mensen het na een paar jaar weer voor gezien”, aldus Latten. Vorig jaar was er sprake van zo'n 20.200 remigranten, 750 meer dan in 2004. Dit jaar komen er fors meer remigranten bij.

Eind juli waren er al 2000 Nederlanders meer teruggekeerd dan in dezelfde periode vorig jaar. Volgens Els Davids van het gelijknamige Remigratie Bureau in Naarden, dat mensen helpt bij hun terugkomst naar Nederland, is heimwee de belangrijkste reden voor de terugkeer. Anderen belangrijke redenen zijn het missen van familie en een mislukte poging om een eigen bedrijf in het buitenland op te zetten.

“Veel mensen verkijken zich toch op het starten van een onderneming in het buitenland. Zo ken ik mensen die huizen gingen verbouwen in Hongarije voor de verhuur, maar er kwam niemand. Die gingen failliet. En zo zijn er meer voorbeelden”, weet Davids.

Desondanks wagen ieder jaar meer landgenoten de sprong naar het buitenland. Vorig jaar waren dat er volgens het CBS bijna 54.000. Ook neemt het aantal landen waar Nederlanders naar uitwaaieren toe. Zo zijn volgens Latten onder meer vakantielanden als Thailand en Zuid-Afrika, die de laatste jaren in populariteit zijn toegenomen, steeds meer in trek.

• Joke.

Ja, ik las het.

Ik vraag me af of het nog bepaalde landen geldt.

Joke.

• arkoudi

Ook wat Griekenland betreft zijn er veel mensen die met hangende pootjes terug naar hun vaderland terugkeren. Veel van deze mensen zijn eens een paar keer, soms zelfs maar één keer in een vakantieland geweest en worden er verliefd op. Ze besluiten dan ook op heel korte tijd om voorgoed te vertrekken naar dit land, zonder ook maar de taal te kennen, de gewoonten van de mensen waar ze tussen gaan wonen weten ze helemaal niets van. Men mag niet vergeten dat de meeste grieken het zelf heel moeilijk hebben om hun hoofd boven water te houden en dat jij een indringer bent. Ergens op verlof zijn of er wonen en werken is nog iets anders.

Het beste is dat men zich zo goed mogelijk informeert en best zelf een hele tijd in het land gaat werken waar men naar toe wil. Als het je dan bevalt kan je nog besluiten om te vertrekken en heb je meer kans om te slagen.

Succes aan al wie vertrekt.

• Elke

Wat ik me nou afvraag: wie zit in die studie?

- ook de expats die dus zo wie zo al tijdelijk gaan (of die wel langer zouden willen blijven maar dit om visumreden niet kunnen en dus terug moeten keren)?

- ook diegenen die zich louter om een administratieve reden (tijdelijk) in het buitenland gevestigd hebben (om hun buitenlandse partner over te laten komen, o.a. via de zogenaamde ‘belgische route’, of om de Nederlandse schoolplicht te ontlopen)

En d'r zullen vast nog wel categorieën zijn van mensen die ik nu over het hoofd zie, maar waarvan ik niet vind dat ze in de eerste plaats ‘emigranten’ waren, en dat ze dus ook niet echt ‘remigranten’ kunnen genoemd worden.arkoudi schreef:

• mar

Nou, sorry voor jullie , ik heb zelf 14 jaar in USA gewoond, en kan niet wachten tot ik weer terug kan !! het liefst gisteren !!

• Joke.

Waarom ben je nu in NL dan, Mar?

• mar01

omdat het nu eenmaal makkelijker is weg te gaan als je 18 bent en alles achter te laten, dan als je terugkomt hier een leven opbouwd en besluit dat het toch niet bevalt, je huis te verkopen, baan op te zeggen, alles weer op te pakken en weg te gaan, tuurlijk, ik had nooit weg moeten gaan uit de states, maar de omstandigheden waren dusdanig dat ik niet anders kon, mijn vader was ziek, is nu inmiddels overleden, maar ik heb gelukkig de laatste jaren met hem nog meegemaakt, maar ik mis nog iedere dag mn vrienden daar, de kleintjes van mn vriendin groeien zo snel op en dat mis je ook, de levensstijl, gewoontes, het zit in je bloed, je gaat er wel zo veel mogelijk naar toe, maar gaat met tegenzin weer terug hiernaartoe, je hebt verantwoordelijkheden, pensioenopbouw,etc, etc., dus voor mij komt de tijd wel weer om weg te gaan het duurt alleen wat langer……

• Prikbord Bezoeker

Wat een onzin…niet iedereen die terugkeert heeft heimwee!

Belachelijk.Je kunt ook terugkeren om nederland als tussenstop te gebruiken zoals wij doen…ik word doodziek van alle vooroordelen die thuisblijvers hebben over expats en emigranten, als je ergens niks vanaf weet (zoals veel telegraaf lezertjes) hou dan je mond.

• Sophie

Ik kan het me niet voorstellen dat ik heimwee zou krijgen. Bedrijven kunnen in NL ook failliet gaan en dan kun je wellicht op familie “steunen”.

Toch vind ik niet dat je teruggaan moet bestempelen als afgaan (niet dat iemand dat hier doet). Je kunt soms een andere voorstelling hebben en na een tijdje het allemaal wel gezien hebben.