Emigreren Zuid/Centraal-Amerika? wie?

• Latino Hans

Hallo,

ik lees dit forum met enige regelmaat. En ik wist dat de meesten naar Australie/NZ of Canada wilden gaan.

Punt is echter dat deze landen mij totaal niet aanspreken.

Nu ben ik een fervent liefhebber/bewonderaar van zuid-amerika (spreek vrij goed spaans) en wil ook daarheen emigreren. Ik ben al heel vaak die kant uit geweest en heb verschillende landen bezocht en ken de cultuur (en taal) vrij goed….

Het klimaat bevalt me (alhoe wel er ook grote regionale verschillen zijn..),de leefstijl en ja…waarom om niet…de vrouwen zijn er erg mooi en hebben (vaak) nog gevoel voor familiebanden en traditionele waarden. Iets dat in west-Europa bijna verworden is tot een soort taboe.

Heb wat zelf centjes achter de hand…dus zo echt op low-budget hoeft het niet.

Zelf ben ik 39,gescheiden geen kids en heb (nog) geen vaste partner.

Ben werkzaam in de IT sector.

Persoonlijk dacht ik aan Panama/Costa Rica, Guetemala, Dom. Republiek (alhoewel dit land snel aan aantrekkingskracht verliest vanwege de vele problemen recentelijk),Peru of Paraguay. Of toch Brasilie??? Zal dan wel mijn Portugees moeten bijschaven…:-(

Persoonlijk zie ik me zelf niet zitten ergens op een of andere afgelegen finca….maar echter ook weer niet in een miljoenenstad 3 hoog 5 achter in een flatje:-(

Wie heeft concrete info voor mij en/of mogelijkheden. Wie heeft de stap daarheen reeds gezet???

Graag alleen serieuse reacties. Ja en kom aub ook niet met “dan had je google moeten gebruiken” want dat vind ik zo'n goedkope…..! Ik bedoel waar is deze site dan voor?

bijvoorbaat dank.

Latino Hans.

• Pat

Hoi Hans,

zelf zit ik in Argentinie, een land dat niet op je lijstje voorkomt. Over de landen die wel voorkomen op je lijst kan ik met zekerheid één ding zeggen. Het zijn stuk voor stuk derdewereldlanden. De enige beschaving in die landen vind je echt alleen maar in de miljoenensteden, maar daar wil je dan ook weer niet zitten. Ik vrees dat ze in vele van die landen het woord PC niet eens kennen buiten de grote steden, laat staan contact hebben via internet.

Maar eigenlijk is dat overbodige informatie want je bent er geweest.

Ik denk echter als je een beter antwoord wil krijgen op je vragen dat je meer in detail zal moeten gaan. Over elk land zijn duizenden dingen te vertellen, maar laat eens even je wensen weten in verband met werk, gezondheidszorg, veiligheid enz.

Groetjes

Pat

• Latino Hans

Hola Pat,

derde wereld landen zei je??? Tsja dat is inderdaad wat veel Nederlanders denken. Toegeven als je kids hebt(die ik niet heb) is het onderwijs erg slecht en moet je je kinderen naar een goeie (lees: DURE) private school sturen. Maar PC's kennen ze echt wel hoor!!! Ook de gezondheidszorg zijn in de landen die ik noemde aan de maat..(voor buitenlanders dan…) en vaak zelfs nog beter dan in NL dat durf ik rustig te stellen.

Argentinie…ik weet niet….BA is ook zo'n mega stad. Ik heb wel eens wat filmpjes gezien van het plattaland in Argentinie…nou en toen dacht ik dus ook…….3e wereldland……hahahahahahaha (argentinie ben ik trouwens nog nooit geweest…)

maar goed…..Paraguay moet je ook alleen in de hoofdstad wezen…de rest is ook armoe troef dus..

Ok voor mij is belangrijk….redelijk dichtbij zee(kust),tegankelijkheid ie openheid vh land,culinair gebeuren (!) en stabiliteit vd regering. Goed maar dan moet je natuurlijk wel bedenken dat eigenlijk geen ENKEL land daar echt 'stabiel"is in de ogen van een gemid. nederlander. Hte onroerend goed mag niet te duur zijn in verhouding tot….Dat laaste was vooral een afknapper in de DR….vooral Santo Domingo is erg duur…en de prijzen (als je iets fatsoenlijks wilt hebben) zijn bijna net zo duur als Amsterdam…;-)

Verder moet het niet al te moeilijk zijn om een eigen bedrijf te starten en moet je op eigen naam eigendom kunnen bezitten…dus niet zulke geintjes welke je wel eens hoort uit Thailand of zo…waar je op naam van je (thaise) vrouw je huis moet zetten…LOL. Dat wil ik dus niet. Mot er niet aan denken…

Hoe is het prijslevel in Argentina Pat????

groetjes

HANS

• Pat

Beste Hans,

denken is één ding, weten is een ander. De landen die jij opnoemt: Panama, Costa Rica, Guatemala en de DR zijn echt wel derdewereldlanden. En dit zeker niet alleen op gebied van onderwijs. Ook de basisvoorzieningen laten te wensen over. Ik bedoel hiermee dat enkel een klein gedeelte van de bevolking voorzien is van de nodige basisbehoeften. Natuurlijk kom je als ´rijke Europeaan´ best aan je trekken in die landen, je hebt immers wat geld. Maar je bent een vreemdeling en je zal het altijd blijven tenzij je je ´rijkdom´ met gulle hand uitdeelt. Zolang je dat doet of kan doen, zit je goed, maar ik veronderstel dat ook jouw rijkdom dan eindig zal zijn.

Natuurlijk hebben ze ook PC´s in die landen. Ik bedoelde dit niet letterlijk, maar in de IT werk vinden is wat anders. Even ter vergelijking: ik woon in het centrum van Argentinie, Villa Carlos Paz, op zo´n 40 km van Córdoba, de tweede grootste stad van Argentinie, dé universiteitsstad van Zuid-Amerika. De meeste kleinhandelaars gebruiken echter nog steeds pen en papier om de rekeningen te maken, niks PC, niks kasregister.

Over de gezondheidszorg kan ik je hetvolgende vertellen. Over het algemeen is die ok in de grote steden. Hoe kleiner de stad, hoe slechter de voorzieningen, in de dorpen blijft er dan nog heel weinig over van het systeem. Ik kan hierbij alleen beamen dat het Nederlandse systeem ook slecht is, maar ik kom nu eenmaal uit Belgie, waar de gezondheidszorg op een zeer hoog niveau staat. In Argentinie vind ik de gezondheidszorg beter dan in NL maar niet zo goed als in Belgie. Alleen is het een vrij dure aangelegenheid als je zelf de verzekering moet betalen.

Prijzen in Argentinie zijn in stijgende lijn, net als de economie. De prijzen van het vastgoed zijn nu ongeveer stabiel, maar verschillen heel erg van streek tot streek. Een zaak beginnen is vrij eenvoudig, met 100000 peso of 26000 euro kan je starten en krijg je een visum als investeerder. Maar of ze nu op een Nederlander zitten te wachten, of die nu Spaans spreekt of niet, is een andere zaak. Een huis op eigen naam is geen probleem.

Tot slot wil je er toch even op wijzen dat Argentinie veel armoede kent, maar dat velen niet uit die armoede weg willen. Sloppenwijken zoals in Rio zijn er in BsAs en Córdoba ook. Op het platteland leven velen zonder electro en water. Derdewereldland?? Voor een gedeelte wel, voor de rest zeker niet…

Pat

• P

“De meeste kleinhandelaars gebruiken echter nog steeds pen en papier om de rekeningen te maken, niks PC, niks kasregister.”

Zo te zien is er voor Latino Hans dan voldoende werk aan de winkel :)

• P

“Goed maar dan moet je natuurlijk wel bedenken dat eigenlijk geen ENKEL land daar echt 'stabiel”is in de ogen van een gemid. nederlander."

Denk dat Nederland momenteel tot de minder stabiele landen behoort.

Maar even serieus: is Spanje niets? Klimmende economie, EU land, veel diversiteit en cultuur, mooi klimaat, lekker eten, enz….

• Ernesto

Argentinie zou ik meteen schrappen: het is weer peperduur aan het worden. Je had daar in 2001/2002, ten tijde van de grootste crisis, moeten gaan. Toen kon je voor 30 duizend euros een mooi flatje kopen, nu kun je niets goeds voor onder 150 duizend kopen. Zelfs Brazilie en Uruguay is nu goedkoper qua dagelijks uitgaven en andere kosten dan Buenos Aires.

En: Argentinie is gevaarlijk, sla alleen al het Clarin open. Een jongen die uit de VS op bezoek was werd gedood omdat hij zijn auto weigerde af te staan.

Waarom niet de Dominikaanse Republiek? Dat land heeft uitstekende verbindingen, goed prive gezondheidszorg en mooi stranden. Problemen daar? Euh? heb ik iets gemist? Bedoel je niet Haiti?

En nog een aan te bevelen land: Costa Rica. Veel westerse cultuur, dankzij de vele Amerikanen, goede verbindigen, goed klimaat

• Hans

allereerst wil ik iedereen bedanken voor zijn reacties..:-)

Ja gracias…CR/Panama staan hoog op mijn lijstje;-) Het Onroerend goed is wel erg duur in CR….dus op dat punt geef ik panama het voordeel. In CR komen inderdaad (teveel) Amerikanen en dat merk je dan gelijk in de prijzen van veel dingen:-(

Ik bedoel als je de economische kerngetallen gaat vergelijken en je moet dan een ton (in dollars) voor een beetje huisje neertellen val ik toch effe van me kruk…dan…niet? Tsja…en ik praat dan niet over een alu-hutje 100 km buiten de hoofstad of zo…jajajajajaj je snapt wat ik bedoel.(hoop ik)

panama heeft een uitstekende dienstverlenende sector met dito communicatie systemen…Dus ik snap niet hoe Pat erbij komt om dit land een derde wereld land te noemen. (wel eens van het Panama-kanaal gehoord Pat????)Verder is panama (samen met CR) een van de weinig echt “stabiele” landen in die regio.(met de US $ als wettig betaalmiddel) De gezondsheidszorg is er imho beter als in NL. veel beter zelfs. Ja Pat..op dat punt heb je gelijk…ons gezondheissysteem in NL is aan het “wegrotten”…zelf heb je dat niet zo in degaten omdat je hier woont (ik althans minder want ik woon in Duitsland) maar als je dan ergens anders geweest bent….dan zie je de verschillen al vrij snel…Hoezo wachtlijsten meneer??? waneer wilde U komen??? jajajajajaja

Minpunten zijn (alweer) het relatief slechte onderwijs…..en de steeds verder oprukkende colombiaanse drugsmaffia. Maar goed dat laatste geldt voor veel landen in de regio.

DR kent veel drugs problemen en afpersingen…Ook de corruptie is vaak wel erg ver doorgeslagen vind ik dan.

Verder zijn er te weinig groei mogelijkheden…en staat het land niet echt in een goed daglicht als het gaat om internationaal zaken doen. Het onroerend goed (zeker in SD) is wel ERG duur….maar dat had ik al gezegd…en dat zul je zelf ook wel weten als je een kenner bent. Ik ga dus geen 80.000 dollar betalen voor een klein &*^%% flatje ergens in SD…echt niet. Verder zijn er veiligheids issues. Maar ook dat zal je bekend zijn..neem ik aan. jaja ik hoor je denken die zijn er in veel latinsamerikaanse steden…

Nogmaals als jij je draai op de DR gevonden hebt prima!! Maar ik moet er niet aan denken…..mij te link voor een permanente vestiging.

Maar dat is MHO…..verder is er niks mis met DR…:-) voor de gemid. turist is het wel leuk. Ik ben er tig keren geweest en heb me altijd prima vermaakt…maar er gaan wonen???? No ..no senor…:-(

O ja…..je wist ook al van de vele problemen in de stroomvoorziening?????????????;-)

Spanje kan ik kort over zijn: TE DUUR…op allerlei fronten. En te vol ook…maar da's persoonlijk.

groetjes

Hans.

• Hans

Ik heb es effe links en rechts wat gekeken op het net…maar inderdaad argentina is niet echt “goedkoop”…paraguay schijnt dan wel weer in trek te zijn, maar goed van paarden fokken of melkvee heb ik geen verstand….:-)

Haiti ben ik met je eens Ernesto…dat land wil ik nog niet eens mijn hond begraven laten!!

LOL

suerte

Hans.

• Ernesto

nog even:

ben twee keer in Panama geweest. Vroeger was het duurder dan Costa Rica, nu is het andersom. Echt goedkope landen zijn Nicaragua, El Salvador, Bolvia en Paraguay. Maar ja; wat moet je daar doen? Guatemala, Honduras, Costa Rica, Colombia en Brazilie iets duurder maar daar heb je meer kansen. De duurste blijven Argentinie, Chili, Mexico en Cuba (tenminste, als je met convertibles betaalt).

IN Panama wonen ook veel Amerikanen en Canadezen en het is net zo modern als Buenos Aires mede dankzij al die pensionado's.

succes