australie/ NL - dubbele nationaliteit

• Peter

Ik weet dat je bij aanname ander nationaliteit (in mijn geval Australie) je Nederlandschap verliest. Duidleijk is dat ik dit niet wil, daarnaast wil ik mijn permanente verblijfsstatus in Australie ook niet verliezen als ik voor langere tijd terug ben in Nederland….

Is het in praktijk een probleem dubbele nationaliteit (als je hier geen melding van doet) Ik geloof dat in praktijk toch veel een dubbele nationaliteit hebben.

• Kristian

Onder voorwaarden kan je de Nederlandse nationaliteit behouden naar een andere nationaliteit. Kijk eens op http://www.netherlands.org.au/assets/9403folder%20RRWN%20Nederlands.doc onder welke voorwaarden dit mag.

• Willem N.

Peter,

Ik weet dus niet of je getrouwd bent met een Nederlandse of Australische dame, maar er is dus idd een mogelijkheid.

Zodra je dus met een australische getrouwd bent, is het helemaal geen probleem, je behoud dan zowiezo je ned. nationaliteit mocht je de Australische aanvragen. Ben je met een Nederlandse getrouwd, dan verlies je de NL nat. wanneer je SAMEN tegelijk de Australische aanneemt. Maar als eerst een van jullie twee de australische aanneemt, en daarna pas de ander, dan is degene die als laatste de Aus. nat. aanneemt, degene die een dubbele nat. heeft, omdat die op dat moment weer getrouwd is dus met een buitenlandse. :D

Veel geluk met je keuze.