wil ik hier wel wonen?

• joep

Woon nu vanwege mijn spaanse vriendin in Spanje. Ben zelf eigenlijk helemaal niet zo´n Spanje fan als de meeste mensen die naar Spanje verhuizen. Altijd zon is ook saai. Ook het aan werk komen is voor mij geen probleem. Ik kan kiezen uit meerdere (goede) banen. Maar de fundamentele vraag is of ik het er voor over heb om Nederland te verlaten. In tegenstelling tot de meeste emigranten heb ik niks tegen nederland, heb er fijne familie en vrienden en hou van de nederlandse mentaliteit. Moet ik dit alles opgeven voor een liefde? En dan zegt men: je kan toch regelmatig overvliegen. Ja klopt, maar wil ook niet weer al mijn vakanties in nederland doorbrengen. Wil ook nog eens wat van de wereld zien. Wat zal ik doen…

• Jurgen

Hoe lang woon je nu al in Spanje? Een paar weken/maanden? Of een paar jaar? Spreek je spaans? Als je pas net in Spanje woont, kan het even duren voordat het ‘vakantie gevoel’ verdwijnt, en je je er echt thuisvoelt. Zo te lezen, heb je nog geen schepen verbrandt in NL. Je staat er nog steeds ingeschreven in de gemeente e.d.? Ik zou nog een paar maanden in Spanje verblijven, maak de verschillende seizoen mee (herfst,winter,begin van de lente) en neem een beslissing begin volgend jaar…

Gr.

Jurgen