Dingen regelen emigreren...

• Anoesh

Kan iemand mij misschien wat op weg helpen met het volgende:

Ik heb een koophuis en wil deze verhuren nu is mijn hypotheekvertrekker daar niet zo happy mee.

Maar goed stel ik verhuur het hoe doe ik dat met mijn post kan ik dat in zijn totaliteit door laten sturen naar mijn adres in het buitenland of moet ik naar een adres hier in Holland laten gaan?

Ook vraag ik me af kan ik me nog een tijd hier in Nederland gewoon ingeschreven houden of moet ik echt meteen aan gemeente e.d. door geven dat ik vertrokken ben naar het buitenland.

Vind het een grote stap om meteen al mijn schepen te verbranden ondanks dat ik mijn keuze te emigreren wel overwogen heb genomen.

Hoe doen jullie dat?

Ik bedoel alle administratieve rompslop als belasting, eigen huis, rekeningen etc etc.

Wie kan mij helpen…

• Angie

Niet alle post kan je laten doorsturen want sommige bedrijven doen dat niet. (united consumers bijv.) Laat je via de PTT doen dan kan dat natuurlijk wel maar daar betaal je fors voor: rond de 500 euro per jaar (!) beter dus gelijk proberen of alle bedrijven je post naar je nieuwe adres willen sturen.

Tip: zet alles op automatische incasso nadat je goed hebt gekeken welke verzekeringen enz. je niet meer nodig hebt.

Voordat je verhuisd ben kan je nog een half jaar in Nederland ingeschreven staan, maar dan doe je 2x werk ik zou me meteen laten uitschrijven.

Begin met je administratie zo snel mogelijk, en begin met alle abonnementen die je moet opzeggen, o.a. ook tv, telefoon enz. dat is het meeste werk. Krijg je problemen dan is http://www.klachtencentrale.nl een goeie site wat je uiteindelijk veel geld kan besparen (het scheelde mij tot nu toe al 160 euro!)

• gusje

dag anoesh,

ik zit in het zelfde schuitje. wie je goed kan helpen is juridisch loket; te vinden in elke redelijke stad (www.hetjl.nl) (kan je een afspraak mee maken)

zij adviseerde mij bijvoorbeeld om ingeschreven te blijven totdat je meer zekerheid over je (definitieve) emigratie.

daarnaast is dat handig voor je hypotheekverstrekker; je verhuurt je huis op papier niet volledig (houd zelf bijvoorbeeld 1 kamer of de zolder); voordelen zijn dat je geen gedoe met hen hebt en dat je altijd de huurders eruit kunt krijgen omdat je dan kunt aantonen dat dat jouw woonadres is.

belasting; sommige landen hebben een belastingverdrag met nederland wat betekent dat je maar in een land belasting betaald. soms moet je in nederland vrijstelling vragen voor je inkomsten in je ander land en in het andere land vrijstelling voor de inkomsten die je nog in nederland hebt (bijvoorbeeld huur!).

als je besluit je uit te schrijven; de termijn is 8 maanden (geen 6).

succes met alles.

• van dijk

hallo,er is een groot probleem je krijgt geen belasting terug als je je huis verhuurd. Dat krijg je wel als het leeg en te koop staat.Ik heb het toevallig vandaag uitgezocht.Dus toch gewoon de sprong in het diepe wagen.Gaan wij ook doen