Ik ga niet emigreren

• Theo

Zo, eindelijk hebben wij de knoop doorgehakt. Er waren drie landen die op ons verlanglijstje stonden :

VS

Zuid Afrika

Australie

Na verschillende bezoeken in de VS , was het toch niet ons land en mentaliteit. Vestiging aldaar was wel mogelijk,maar dan moest ik opnieuw examen doen ( Fysiotherapie). Een baan had ik al.

Het zelfde gold voor Australie. Een baan was er al. Maar Australie ken ik niet.

Zuid Afrika : Moeilijk voor fysiotherapie. Met zuid afrikaners gesproken die in NL wonen en Nederlanders die in ZA wonen. Toch het veiligheidsaspect. Als alleenstaande een machtig mooi en avontuurlijk land om te wonen,( heb ik ook 3 jaar gewoond) maar een gezin met 5 kids overhevelen? Wij werden al moe van de gedachten.

Afgelopen zomer ( ZA winter) 5 weken in ZA doorgebracht. Het was erg lauwerend. Toen wij weggingen hadden wij iets van : “Hoi, we gaan weer terug naar huis!” Heerlijk gevoel. En hoewel het in NL %^&$# weer is, lopen wij toch buiten met de tekst“: I am singing in the rain”. Wat een heerlijk gevoel om thuis te zijn, na die constante twijfel.

• Joke.

Hoi Theo.

Dan heb je de goede beslissing genomen.

Niet vertrekken als het zo aanvoelt.

Waarom ook zover weg gaan?

Niet dat ik het op zich niet snap, heb zelf in RSA gewoond.

Maar ook binnen Europa zijn mogelijkheden.

Waardoor het makkelijker is even naar het vertrouwde terug te keren.

Als nu iedereen blij is, vooral zo houden. ;)

Joke.

• Willem N.

Ja Theo,

Je hebt groot gelijk dat je niet gaat. Je hebt er niets aan om naa een paar maanden van “vakantiegevoel” wat veel emigranten toch hebben na een recentelijke emigratie, er achter te komen dat het idd een vakantiegevoel is welke je er toe bracht om te verhuizen. Emigreren is geen ellenlange vakantie, maar je moet er toch echt werken, in het nieuwe “thuisland”, en da's wat een x aantal mensen vergeten wanneer ze emigreren.

Dus veel plezier met jullie beslissing.

Enne, zoals Joke al zei, je hoeft niet specifiek buiten Europa te emigreren, je kunt ook binnen Europa rondkijken, toch ? Neem Noorwegen bijvoorbeeld, of Zweden? Wie weet, spreekt dat je wel aan?

• Theo

Hi,

Ja Noorwegen heeft trouwens ook op ons lijstje gestaan. Wij zijn ook naar een voorlichtingsavond geweest van norsk.nl.

• Joke.

Waarom ketste dat af, Theo?

Ik woon er namelijk. :D

Na eerst ook in RSA gewoond te hebben.

Joke.

• Linda

Hoi Joke,

Is het niet ontzettend moeilijk om de noors te leren ons lijkt Noorwegen ook prachtig volgend jaar gaan we er op vakantie en wie weet worden we verliefd op het land.

Nieuw Zeeland vinden wij een schitterend land en we hebben daar al plannen voor gehad om er te gaan wonen maar omdat het zo ver weg is is het niet door gegaan dus misschien is Noorwegen wel iets voor ons.

• Joke.

Hoi Linda.

Het valt erg mee.

De meeste kunnen zich zowel schriftelijk als mondeling goed redden binnen een half jaar.

Als je er midden in zit (er woont), dan ga het echt snel.

Joke.

• Linda

Hoi Joke,

Bedankt voor je antwoord.

Groetjes

Linda

• Joke.

Heb je wel eens op de site van norsk.nl gekeken en ook hun forum gelezen?

www.norsk.nl

• theo

Hi,

Nou in Noorwegen staan ze niet echt te springen om fysiotherapeuten.

En noorwegen ken ik van 20 jaar geleden.

Maar ik denk eerder het hele gedoe eromheen van emigreren. Kids naar andere scholen, andere taal. Weg bij hun vriendjes en vriendinnetjes. Weg van Hockeyclub, Tennisclub en Voetbal club. Ik moet mijn golf hier opzeggen.

Mijn zeilboot kan ik dan wel meenemen. Ik zal mijn praktijk moeten verkopen. Mijn vrouw die mondhygieniste zal haar leuke baan moeten opzeggen. Zoals je ziet: Wij zijn te ingeburgerd in Nederland. Kortom vrijheid en geluk moet je in jezelf vinden. Is niet van een land afhankelijk.