Emigranten met Postbankrekening

• yvette

Ik denk dat wanneer alle Nederlanders die in het buitenland verblijven hun, nog in Nederland lopende bankrekening opzeggen, de banken een hoop inkomsten mis zullen gaan lopen.

Dus alle banken zullen waarschijnlijk voor een oplossing zorgen waardoor je niet naar Nederland af zal hoeven reizen.

Ik, dit is mijn persoonlijke mening, ga dus niet vanuit Nieuw Zeeland naar Nederland enkel om mijn rekening open te houden….dan sluit ik die gewoon.

Greetz, Omar.

• yvette

Sorry Jurgen,

maar ik vindt jou manier van reageren meer “Typisch Hollands” dan die van Patries en anderen die hier boven gereageerd hebben.

De reacties van de meeste emigranten is meer “no worries” waar jou berichtgeving (in mijn ogen) nog redelijk “gestressed” en “Typisch Hollands” klinkt..

greetz, Omar

• Pat

worries of no worries, feit is dat één van mijn rekeningen in Belgie gewoon geblokkeerd werd.

Uiteraard moet je niet naar NL van waar je ook bent, even bank contacteren, kopietje van paspoort en bewijs van domicilie opsturen en alles is klaar. Maar dit keer denken dat het niet zo´n vaart zal lopen, dan zit je wel echt verkeerd.

Misschien toch heel even stressen vooraleer je helemaal gestresst wordt omdat de pin-automaat dienst weigert:-). Of zoals Patries zegt een rekening openen voor mensen die in het buitenland verblijven. Dit kan in Belgie, volgens mij, nog niet.

Pat

• Jurgen

Hoi Yvette, ik geef alleen maar even aan dat de ‘no-worries’ instelling deze keer niet gaat werken. Ik heb ook nergens gezegd dat men naar NL moet om zich te legitimeteren. Alleen werd hier de indruk gewekt dat het niet zo'n vaart zou lopen. Die indruk wilde ik even de wereld uithelpen. Ik zit zelf ook bij de abn-expat service. Die hebben dit probleem prima voor me opgelost (zonder dat ik nl moest). En toevallig weet ik dat de postbank met dit probleem ‘in de maag zit’, maar mischien dat ze het inmiddels hebben opgelost.

Ik snap overigens niet waarom dit ineens zo'n moeilijk onderwerp is. Gewoon even contact opnemen met je bank in NL en je weet precies waar je staat. Een telefoontje of emaitje is genoeg. Als je denkt dat het niet nodig is, doe je het toch niet.

Gr.

Jurgen

• Rob

Hallo Jurgen,

>> Overigens, JIJ kiest ervoor om in het buitenland te wonen, niet de bank. Dat de bank nog steeds toestaat dat je een nl rekening hebt, is een service van de bank, niet iets waar jij recht op hebt…. Jij zal moeten voldoen aan de NL wetgeving, hoe de bank dit (niet) oplost is, is wat je hebt te accepteren….. <<

Zelden zo iets kortzichtigs gelezen. Wel eens gehoord van NL (overheids-)instanties die uitsluitend geld overmaken naar een NL rekening. En wou je beweren dat, als je emigreert, een bank je dan plotsling “het recht” ontneemt om een rekening aan te houden ?

Geen idee wat jij voor bank hebt maar ……. zonder reclame te willen maken, zowel de ABN-AMRO als ook de RABO hebben geen enkel probleem met een buitenlands adres en sturen ook keurig de bankafschriften hier naar op.

Rob

• Jurgen

pff. Nee, dat beweer ik niet. Lees de eerste vraag en alle postings eens goed door…..

1. Het gaat om de WID voor de postbank….

2. Ik zeg nergens dat een bank je rekening ontneemt als je emigreert.

3. Ik zit (als expat) ook bij de ABN. Die hebben het inderdaad prima geregeld voor expats.

• borsjea

Bron : Telegraaf op internet 24-09-2006

Risico op blokkade van bankrekening

Pinnen alleen na identificatie

door onze economische redactie

AMSTERDAM - Meer dan één miljoen bankklanten lopen het risico straks niet meer bij hun geld te kunnen. Dat dreigt als zij zich niet voor 31 december alsnog bij hun eigen bank identificeren.

Pinnen, bedragen overmaken, je spaargeld ophalen, alles kan worden geblokkeerd, bevestigen Postbank en de SNS Bank. De identificatieplicht is enkele jaren geleden ingevoerd om terrorisme en witwassen te voorkomen.

Alleen al bij de Rabobank en de ABN Amro samen gaat het om meer dan één miljoen rekeninghouders die zich nog niet met paspoort, rijbewijs of identiteitskaart aan de balie hebben gemeld.

Campagnes

Banken starten met campagnes om op de uiterste consequenties te wijzen. “We zullen eerst drie à vier keer een herinnering sturen”, zegt woordvoerster Elbrich Raessen van SNS Bank. “ De rekeningen blokkeren gebeurt alleen in het uiterste geval. Op zijn vroegst in het voorjaar van 2007.”

Slechts een derde van alle klanten van SNS heeft zich al geïdentificeerd. Het afsluiten van rekeningen gebeurt overigens alleen op aanwijzing van toezichthouder De Nederlandsche Bank. Na 31 december zullen de banken de ‘spoorloze rekeninghouders’ aan DNB voorleggen.

• Hans

Heel makkelijk: opzeggen en 'n Internet bankrekening met of zonder gekoppelde spaarrekening met gratis Wereld bankpas bij Argenta. Postadres opgeven voor de vorm, want afschriften krijg je toch niet. Probleem opgelost dacht ik zo.

Groet:

Hans