Emigranten met Postbankrekening

• borsjea

Postbank verzend op dit moment een brief in het kader van de Wet Indentificatie bij Dienstverlening (WID)

Alle rekeninghouder moet zich na ontvangst van een brief binnen enkele weken met legitimatie melden bij het postkantoor. Bij en/of rekeningen krijgen beide rekeninghouders zo'n verzoek.

Mensen die langdurig in het buitenland verblijven worden verzocht te bellen met het nummerIk ben langdurig in het buitenland. +31 20 561 1619.

Meer info www.postbank.nl/wid

Voorkom dat je straks niet meer kan pinnen

NB Ook andere banken vallen onder de WIB, mogenlijk dat deze soortgelijke brieven versturen.

• Willem N

Ach, dit speelt al zooooooolang, is echt niet nieuw meer hoor. En niemand die er meer over valt bij een bank. Het pinnen zal best nog wel gaan, wij doen het al jaren zo, en er is geen bank die jouw detoegang tot je geld zal ontzeggen, is nml niet zo'n erg goede publiciteit voor die bank, snappie?

Ja ja, ik weet het, het is de wet enzo, maar zoals ik al zei, die wet bestaat al een aantal jaartjes, en zo strikt als er gesteld word in de brief, is het echt niet.

• Jurgen

Klopt, de wet bestaat al aantal jaartjes, maar dit jaar zijn de banken toch echt verplicht om aan de wet te voldoen. Als je je dit jaar niet legitimeerd, zal de bank daadwerkelijk je rekening(en) blokkeren totdat je het wel hebt gedaan…….

Gr.

Jurgen

• Pat

Klopt helemaal Jurgen, ook in Belgie wordt de ene na de andere rekening geblokkeerd als de rekeninghouder zich niet aanmeldt. Dus Willem, aan te raden is dat je reageert of de PIN automaat gaat echt weigeren deze keer.

Pat

• Petra

Ach, maar ze kunnen toch echt niet van je eisen dat je je persoonlijk komt legitimeren lijkt mij. Ik denk dat het het beste is dat je wanneer je inderdaad tot een geblokkeerde rekening komt, gewoon kontakt opneemt met je bank, en uitlegt dat je niet zomaar even naar Nederland kan komen om je te laten bekijken door de eerste de beste bankdirecteur.

Ik bedoel maar, je zult in Australie wonen, of Amerika, Canada, of in China, dan lijkt het mij toch wel uit te leggen aan dit soort heren/dames directeuren.

Ik vermoed dat een kopie van je paspoort oid toch echt wel voldoende is om hieraan te voldoen.

• Jurgen

Helaas pindkaas, dat kan de bank wel (lees de voorwaarden bij je rekening). Een aantal banken hebben hiervoor echter een oplossing bedacht. Neem daarom dus contact op met je bank.

De abn bijvoorbeeld neemt genoegen met een overschrijving van je buitenlandse rekening naar je nederlandse rekening met in de betalingsomschrijving het identificatienummer van je paspoort. Je dient dan nog wel een kopie van je paspoort (en een kopie van de afschrijving) naar de NL bank te versturen (snail mail dus…).

Ik weet toevallig dat de postbank nog niet weet wat hoe ze de ‘identificatie wetgeving’ met hun buitenlandse klanten gaan uitvoeren, maar dat ze voor het einde van dit jaar IETS moeten doen (typisch postbank). Ze zijn dan echt verplicht om je rekening te blokkeren als je je niet hebt geindentificeerd….

Overigens, JIJ kiest ervoor om in het buitenland te wonen, niet de bank. Dat de bank nog steeds toestaat dat je een nl rekening hebt, is een service van de bank, niet iets waar jij recht op hebt…. Jij zal moeten voldoen aan de NL wetgeving, hoe de bank dit (niet) oplost is, is wat je hebt te accepteren…..

Neem dus contact op met je bank.

• Pat

Zo is het idd Jurgen.

In Belgie vroegen ze zelfs om een domicilieringsbewijs getekend door een notaris in Argentinie. Geen bewijs = geblokkeerde rekening. In NL nemen ze overwegend genoegen met een kopie van het paspoort. Ook de Postbank nam daar in het geval van mijn vrouw genoegen mee.

Pat

• Gerard

'Dat de bank nog steeds toestaat dat je een nl rekening hebt, is een service van de bank, niet iets waar jij recht op hebt…."

Bullshit, service van een bank, ha ha ha, jij moet op een podium gaan staan man.

In deze internationale wereld is zoiets geen service meer te noemen, maar een gewoon alledaags iets.

• patries

De ABN Amro heeft een expat service…..is misschien een idee om over te stappen?

Ze hebben goede telefonische bereikbaarheid, met een speciaal team. Zijn tot 22.00 Nederlandse tijd bereikbaar en bellen je ook zonder problemen terug.

Ben er erg over te spreken.

Groetjes patries

• Jurgen

Maar nog steeds geen recht…. Anyway, doe maar lekker eigenwijs, typisch hollands. Overigens, ik weet niet in welk land jij zit, maar niet in elk land hebben de banken de service die jij mischien gewend bent….