Hallo Marina,
ik en mijn familie gaan naar Noord Ierland (vrouw en kids wonen er al), goed dat valt (nu nog) onder de Britse regering, maar het is toch Ierland en zo heel veel verschillen de Noord en Zuid Ieren toch ook niet van elkaar.
Wij gaan er wonen, omdat wij al een link hebben met Noord Ierland, mijn vrouw is Noord Iers, echter ik was degene die het verhuizen aangezwengeld heeft.
Ik wilde er naar toe vanwege het land in het algemeen. Dat is natuurlijk een ontzettend zwevend en misschien nietszeggend woord, algemeen, maar het komt een beetje neer op de cultuur van de mensen, het niet gestresste, de ontzettende ruimte (vind dat maar eens in Nederland) en schoonheid van het land.
Nederland begon voor mij zeker de laatste 10 jaar te vol en te ikke, ikke, ikke te worden. Tevens het gedoe met culturen dit, culturen dat, geloven dit, geloven dat, ik heb er een beetje mijn buik van vol. Wat maakt het uit of iemand uit een andere cultuur komt/anders gelooft, moet dat zo benadrukt worden en speciale aparte dingen voor worden gedaan? Maargoed zo ben ik en iemand anders duidelijk weer niet. Dit hele gedoe heb je in Ierland niet.
Nu heeft Noord Ierland qua verdraagzaamheid tegenover ‘anderen’ een slecht verleden, Protestanten en Katholieken sloegen elkaar bij wijze van de hersenen in, echter dat is in de laatste 10 jaar met sprongen verbeterd en daarom gaat het ook zo goed nu met ‘het Noorden’. Werk is geen probleem, is er genoeg, zeker als je een fatsoenlijke opleiding hebt en al helemaal als je je talen spreekt, daar zijn ze in Dublin, maar ook Belfast erg blij mee. Succes!