Chaufferus interesse in (baan) emigratie naar Canada

• Henk

Wij willen een voorlichting houden eind juli begin augustus in omg. Utrecht.

Wie heeft interesse?

Ons concept is uniek, we leiden de chauffeurs al op in Nederland. We werken samen met gerenomeerde opleidingsinstituten en arbeidsmarktdeskundigen in Alberta, Canada.

Als alles goed gaat kan men binnen een jaar de status van landed immigrant hebben.

We hebben voldoende werkgevers in portefeuille die banen voor de Nederlandse/Belgische/Duitse chauffeurs hebben.

Voor reactie bel 06-20618073 of dwcc1@planet.nl

• DAF

Henk schreef:

>

> Wij willen een voorlichting houden eind juli begin augustus

> in omg. Utrecht.

> Wie heeft interesse?

> Ons concept is uniek, we leiden de chauffeurs al op in

> Nederland. We werken samen met gerenomeerde

> opleidingsinstituten en arbeidsmarktdeskundigen in Alberta,

> Canada.

> Als alles goed gaat kan men binnen een jaar de status van

> landed immigrant hebben.

> We hebben voldoende werkgevers in portefeuille die banen voor

> de Nederlandse/Belgische/Duitse chauffeurs hebben.

>

> Voor reactie bel 06-20618073 of dwcc1@planet.nl

Maar leg eens uit waarom ik me de hele familie naar Canada zou vertrekken. Heb je het daar zoveel beter? Wat hou je daar schoon over na belasting en ziekenfonds? Wat kost daar een knap huisje?

• Henk

De salarissen liggen vergelijkbaar bruto, echter de belasting is minder inhalig dan in Nederland. De ziekenfondspremie bedraagt zo'n $ 65,- per maand.

Het ligt eraan wat j eonder een knap huisje verstaat, maar vergelikbare huizen in zijn in Edmonton goedkoper dan in Nederland, en de kosten van levensonderhoud zijn lager in Alberta dan in Nederland. Daarnaast is er veel meer vrijheid dan in Nederland. Maar ja je moet wel hard werken voor je inkomen. Het is niet zo ik ga naar Canada, lekker zitten achter het stuur en het geld sroomt binnen, je moet er wel iets voor doen.

Anders neem maar contact op, begin augustus geef ik een voorlichtingssesie in Utrecht.

Henk

• Saska

De huizenmarkt in Alberta is erg hot en alleen het eerste kwartaal al een stijging van 35%.

Niet echt aantrekkelijk meer…..huren een town house (rijtjeshuis in Edmonton 900 dollar een duplex rond de 1150.

Verder is premie Alberta healthcare 88 dollar per maand (sorry Henk geen 65 dat heb je echt fout)

Daar zit in, bezoek aan huisarts, 1e hulp en ziekenhuis.

Geen medijcijnen, geen tandarts en GEEN transport naar ziekenhuis in bv een ambulance.

Daar moet nog een aparte verzekering voor afgesloten worden of je werkgever moet benefits geven….

Levensonderhoud is niet echt goedkoper, het een is wat goedkoper het anders is duurder maar met name groenten en fruit zijn hier stukken duurder dan in Nederland.

Verder aankomende chauffeurs let goed op of je per mile, per km of een uurloon krijgt.

Per afgelegde afstand houd er dan rekening mee dat wachttijden, vastzitten door lawines of in sneeuwstormen stilstaan betekend en dus ook geen loon.

Zo dat was even rechtzetten wat Henk wel heel rooskleurig neer gezet had.

Verder kan ik nog vertellen dat ik nu bijna 5 jaar in Canada zit en voor geen goud meer terug wil ;-)

• Henk

Saska,

de juiste info is:

There are two regular premium rates:

$44 per month for single coverage

$88 per month for family coverage (two or more persons)

In Nederland is dat nu € 122 per persoon.

Ik ben net weer in Edmonton geweest en de huizenprijzen zijn nog steed seen stuk lager dan in Nederland, natuurlijk zijn ze hoger dan in Saskatchewan.

En chauffeurs weten via mijn organisatie precies wat er in hun contract staat.

Wanneer ben je voor het laatst in Nedland geweest? Groente en fruit zijn ook behoorlijk duur in Nedrland geworden.

Maar ik ben het met je eens eenmaal in Canada geweest en je wilt nooit weer anders.

• Cees

Hoi Henk,

Ik moet Saska toch wel erg gelijk geven. Zelf ben ik net 8 maanden uit NL en heb, denk ik, toch nog wel een redelijk idee van de onkosten daar. Mijn idee van de Canadese onkosten is ook vrij recent, los van het feit dat huizen in Saskatchewan goedkoper zijn dan Alberta.

Vergelijk Edmonton met Calgary en ja… Edmonton is goedkoper, maar niet echt veel. De lonen in Alberta liggen hoger dan in Saskatchewan, maar dat geldt dan ook voor de maandelijkse onkosten.

Saska noch ik willen beweren dat de chauffeurs beter in NL kunbnen blijven want ik denk dat ze het hier beter kunnen hebben. (Technisch gezien dan, want sociaal gezien is dat per persoon toch erg verschillend)

Ook in Saskatchewan schreeuwen we om goede chauffeurs en bijvoorbeeld lassers. Hier, in mijn regio (ZW Saskatchewan), betaal je voor een redelijk huis (= woonkamer, keuken, 4 slk, 1 1/2 badkamer, full basement, redelijke tuin, garage, luchtverwarming en airco, ongeveer CAD $ 70000,=. De chauffeurs worden veelal per mijl betaald. Het basis ziekenfonds in Saskatchewan is gratis.

Henk vertelde dat je binnen een jaar Permanent Resident kan zijn. Dit betekent dan je in eerste instantie onder een WorkPermit naar Canada gaat. Dit heeft een aantal consequenties:

1. Officieel mag je partner niet in Canada werken

2. Ziektedagen worden niet uitbetaald

3. Wanneer de baas personeel kwijt moet, ben je degene met de minste rechten

4. Wanneer het contract niet wordt omgezet in een permanente positie, moet je als de bliksem op zoek naar een andere baan anders mag je terug naar NL

5. Geen recht op kinderbijslag (Niet in CA en niet in NL)

Wellicht klinken deze punten erg ontmoedigend. Dat is niet de bedoeling, maar het is wel goed bij deze dingen stil te staan eer je een dergelijk besluit neemt. Persoonlijk denk ik dat het met de punten 3 en 4 niet zo'n vaart loopt. In de regel is men zielsgelukkig dat je er bent. Punt 1 kan opgelost worden door bij binnenkomst in het land direct een verzoek te doen om de partner te mogen laten werken. Punt 2 en 5 zijn niet te vermijden.

Verder kan ik iedereen de stap aanraden, echter bereid je dan wel heel goed voor. En dat heeel heeeeeel goed voorbereiden ook niet altijd alle garanties geeft? Daar kan ik inmiddels een boek over schrijven.

Groet uit een zonnig Saskatchewan.

Cees

• Saska

Henk ik heb 3.5 jaar in Alberta gewoond, onder de rook van Calgary.

Woon nu 1 jaar in Saskatchewan.

Ben nu 3 x terug geweest de laatste keer was in Mei en daar waren de levensmiddelen toch echt nog steeds goedkoper.

En voor mensen nu zeggen dat ik wel vaak terug ga voor iemand die het zo naar de zin heeft.

Klopt, maar als (schoon) ouders om gezondheidredenen niet kunnen reizen en wij hebben mogelijkheid wel, financieel en gezondheid, wil je ze toch de kleinkinderen niet te lang onthouden.

Maar zoals Cees al zei en dat was ook mijn reden om hier te reageren, zie hetniet te rooskleurig en maak het niet te rooskleurig voor anderen.

Ik heb chauffeurs zien komen met de woorden oh maar de baas betaald ons visum straks!!

Nee hij bemiddeld maar het kostenplaatje zo'n 5000 dollar is toch echt voor de aanvrager.

Meestal pas een jaar werken heb je recht op 2 weken vakantie, zijn er dus familieomstandigheden waardoor je vrij moet.

Zorg wel voor een financieel buffertje, dit vrijnemen gaat op eigen kosten.

(je rijd niet dus geen km en geen loon)

Nogmaals Henk, ja Canada is een geweldig land, maar helaas komen mensen hier met de verkeerde voorlichting.

Daarom geef voorlichting die waar is, dan weten ook de aankomende emigranten precies waar ze aan toe zijn.

De toekomstige werkgever krijgt dan werknemers die niet te snel teleurgesteld zijn.

• Henk

Saska,

Ik begrijp het niet meer helemaal, waar zijn de levensmiddelen nu goedkoper in Alberta of in Nederland.

Vervelend dat je schoonouders met hun gezondheid tobben.

Ik ben zelf nu 15* in Alberta (2,5 week geleden nog geweest), Saskatchewan, BC en in Manitoba geweest, mestal voor een periode van een week of 5. Heb een aantal vrienden zelfs in Regina(in december nog geweest) en Saskatoon wonen. Daarnaast zit heel Alberta en BC vol met vrienden en familie.

Ik weet best wel dat er minder zekerheden zijn in Canada, maar daar kiezen de meeste mensen voor die weg willen uit Nederland, er is veel te veel geregeld in dit land. Er zijn nog nooit zoveel mensen Nederland uitgegaan als in 2005, meer dan 220.000.

Ik houd de chauffeurs zeker niet voor het lapje, ik laat hun het profile en de jobdescription van het bedrijf zien waarvoor ze aan het werk kunnen. Daarnaast neem ik ook met hun het contract door wat ze gaan tekenen. Ik heb er toch niets aan als “mijn” chauffeurs worden “uitgebuit”. Nee ik vertel in de voorlichting juist dat het een land is waar minder zekerheden zijn dan in Nederland en waar je knetterhard mot werken, meestal met zijn tweeen. Maar dan kun je wel iets moois opbouwen. Echter als je langs de kant komt te staan en je bent niet goed verzekerd ben je minder uit dan in Nederland.

En aan de andere kant vertel ik de werkgevers ook wat ze kunnen verwachten als ze Nederlandse chauffeurs in dienst nemen.

Ik begeleid de chauffeurs in Nederland, en leidt ze op via Engels voor vrachtwagenchauffeurs en de theorie van de chauffeurscursus kunnen ze al in Nederland via internet bestuderen, wat te doen bij een scale, etc.

Bedankt voor de tip dat ik ze goed voor moet lichten, maar ik hoop dat ik je een beetje gerust heb kunnen stellen.

By the way waar woon je Saskatchewan?

gr,

Henk

• Saska

Hey Henk,

Levensmiddelen in Canada zijn duurder dan in Nederland..

of eigenlijk moet ik het anders zeggen, gezond eten is Canada erg duur.

Als ik mijn gezin in Canada bv. een bordje eten geef met aardappeltjes, groenten en een stukje vlees, met als toetje een schaaltje yoghurt

Ben ik duurder uit dan wanneer ik ze een (lekkere) junkmaaltijd voorzet.

Groenten, fruit, zuivel ed zijn hier een stuk duurder dan in Nederland.

Brood is minder voedzaam en toch duurder (lijkt niet zo maar een gem. brood weegt hier maar 1 lb (454 gr) ipv de gebruikelijke 800 gram in Nederland.

Koop je een gezond bruin meergranen broodje betaal je voor zo'n formaat half broodje tegen de 4 dollar.

Maar tuurlijk heb je gelijk Canada is een geweldig land, ik en met mij veel emigranten wonen hier met veel plezier.

(waarom woon jij nog in Nederland?? ;-)

Alleen vond ik je eerste posting wat te rooskleurig en zoals jij ook al zei het is voor beide partijen leuker als ze weten waar ze aan toe zijn.

Oh ja ik woon in Saskatoon

• Cees

Saskatoon? Kom eens naar Herbert :)

Cees