Hoi Henk,
Ik moet Saska toch wel erg gelijk geven. Zelf ben ik net 8 maanden uit NL en heb, denk ik, toch nog wel een redelijk idee van de onkosten daar. Mijn idee van de Canadese onkosten is ook vrij recent, los van het feit dat huizen in Saskatchewan goedkoper zijn dan Alberta.
Vergelijk Edmonton met Calgary en ja… Edmonton is goedkoper, maar niet echt veel. De lonen in Alberta liggen hoger dan in Saskatchewan, maar dat geldt dan ook voor de maandelijkse onkosten.
Saska noch ik willen beweren dat de chauffeurs beter in NL kunbnen blijven want ik denk dat ze het hier beter kunnen hebben. (Technisch gezien dan, want sociaal gezien is dat per persoon toch erg verschillend)
Ook in Saskatchewan schreeuwen we om goede chauffeurs en bijvoorbeeld lassers. Hier, in mijn regio (ZW Saskatchewan), betaal je voor een redelijk huis (= woonkamer, keuken, 4 slk, 1 1/2 badkamer, full basement, redelijke tuin, garage, luchtverwarming en airco, ongeveer CAD $ 70000,=. De chauffeurs worden veelal per mijl betaald. Het basis ziekenfonds in Saskatchewan is gratis.
Henk vertelde dat je binnen een jaar Permanent Resident kan zijn. Dit betekent dan je in eerste instantie onder een WorkPermit naar Canada gaat. Dit heeft een aantal consequenties:
1. Officieel mag je partner niet in Canada werken
2. Ziektedagen worden niet uitbetaald
3. Wanneer de baas personeel kwijt moet, ben je degene met de minste rechten
4. Wanneer het contract niet wordt omgezet in een permanente positie, moet je als de bliksem op zoek naar een andere baan anders mag je terug naar NL
5. Geen recht op kinderbijslag (Niet in CA en niet in NL)
Wellicht klinken deze punten erg ontmoedigend. Dat is niet de bedoeling, maar het is wel goed bij deze dingen stil te staan eer je een dergelijk besluit neemt. Persoonlijk denk ik dat het met de punten 3 en 4 niet zo'n vaart loopt. In de regel is men zielsgelukkig dat je er bent. Punt 1 kan opgelost worden door bij binnenkomst in het land direct een verzoek te doen om de partner te mogen laten werken. Punt 2 en 5 zijn niet te vermijden.
Verder kan ik iedereen de stap aanraden, echter bereid je dan wel heel goed voor. En dat heeel heeeeeel goed voorbereiden ook niet altijd alle garanties geeft? Daar kan ik inmiddels een boek over schrijven.
Groet uit een zonnig Saskatchewan.
Cees