twee dagen voor vertrek heb ik een afscheidsborrel gegeven, voor al mijn vrienden, gezeliig geen drama, en op moment van vertrek, waren wel mijn ouders, zus en broer, schoonzus met dochterje op Schiphol. Was eigenlijk wel superleuk en intiem, een traantje van je mijn zus en mij, maar dat was it. geen scene nada noppes. Het scheelt dat ik veel vaker heel lang ben weggeweest, wel altijd met de bedoeling om weer naar nl terug te komen na verscheidenden maanden. Kortom iedereen, inclusief ik was wel gewend aan een familieband op afstand. en mijn zusje komt al over een week voor een maandje langs, en mijn ouders hebben al een ticket geboekt voor een maandje zuid-amerika met de kerst. En over een jaar ga ik wel een paar weekjes naar nederland op vakantie. Ik ging in mijn eentje emigreren, dat scheelt, maar het scheelt ook dat mijn familie er erg relaxt mee omgaat. En dat mijn ouders en broer en zus enorme reizigers zijn. Geen tranen, geen drama, en de weken ervoor, waren gewoon erg gezellig, en dat zetten we regelematig voort achter de webcam (minstens een paar keer week) en als ze weer hier zijn. … de wereld is heel klein… ik stuurde laatst een stukje over hoe klein de wereld is via de mail naar wat mensen….
——————————————————
Afgelopen vrijdagmiddag, Nederland speelt tegen de Ivoorkust. Ik zit
rustig achter de laptop, mijn lief rustig in de studeerkamer. Wel de tv
aanzetten? of niet? ik heb er niks mee, maar ja, ook weer wel,
aangestoken door het wk- virus die ook helemaal in Chile heerst. Toch
maar even de tv aanzetten. Het eerste doelpunt valt, ik hoor "Gol,
Gol,Gol, Gooooooooooolllllll" vanuit de televisie schetteren.
Een seconde later piept mijn mobiel, een berichtje vanuit Frankrijk, een
vriendin van me, nederlandse, die in frankrijk woont, zit totaal in
het oranje, tussen twee mensen in uit de ivoorkust naar de wedstrijd
te kijken!
Mijn messager laat ook ook twee berichtje zien. (mijn familie uit nederland heeft de computer aan en de tv en voorziet mij van live-commentaar) Mmmm…
misschien toch maar ff gaan kijken. Mijn lief trekt zijn jas en moet
naar kantoor voor een vergadering. Ik verplaats mijn computer naar de
slaapkamer waar ik op bed de wedstrijd volg.
Mijn mobiel piept weer, commentaar vanuit franrijk. Ik stuur een sms-je terug. Even later zie ik de bal richting het doel van de tegenstander gaan, en een paar
flikke trappen later, vliegt de bal in het net. Met een vertraging van
een seconde zie ik het op het beeld verschijnen, 12.000km van het
stadion in Duitsland. Op dat moment wordt er een berichtje geschreven,
die vanuit frankrijk een paar seconde later in mijn mobiel ontvangen
wordt en de computer laat een binnenkomend berichtje zien vanuit
Nederland.
Weer een paar seconde later geef ik commentaar, naar
franrijk, en naar Nederland, en nog voor de herhaling van doelpunt
hebben wij, in Chile, Franrijk en Nederland, ons commentaar al gegeven
en ontvangen, op het doelpunt dat in Duistland is gemaakt!
Mijn eigen wereldse kroegje in mijn slaapkamer,hoezo alleen, de wereld in mijn slaapkamer … en dat gedurende de hele wedstrijd. WK, Wereldwijd Kommentaar!