De paradox van vrijheid!

• Ron

De reden dat ik wil emigreren is omdat ik minder wil in mijn leven. Less is more zeggen ze wel eens! Minder verantwoordelijkheden is minder zorgen. Geen auto's meer of andere dure zooi, minder werken en meer genieten van natuur en omgeving. Het liefst op een simplistische zefvoorzienende manier waar je leeft van je eigen verbouwde groenten en waar je zelf je duurzame energie opwekt. Geheel onafhankelijk leven is dus mijn droom die ik graag in vervulling zou laten gaan. Omdat ik zie en voel dat we niet op het juiste spoor zitten en dat we niet leven naar de behoefte van onze diepste gevoelens. Elke droom is het pad naar je ziel!

Waarom ik dit voel komt waarschijnlijk omdat ik tot aan m'n 38e keihard gewerkt heb in de reclamewereld en soms 60-80 uur in de week voor mijn baas maakte. Na een flinke burn-out periode begon ik in te zien dat we met z'n allen 1 grote leugen najagen, we proberen geluk na te jagen i.p.v. te genieten van het leven zelf. We zijn teveel bezig met onze eigen ego in deze materialistisch georienteerde maatschappij. Niet zo verwonderlijk al die toenemende onvrede, we vlakken onze diepste gevoelens af tot aan onze ziel door eraan voorbij te gaan. Men word op de lange termijn juist ongelukkig van al die rotzooi waar we ons zo op blind staren. We gaan aan onszelf en dus ook aan anderen voorbij. Wat tot gevolg heeft dat we de realiteit niet meer zien, we leven momenteel in een geconditioneerde wereld en we voeden alleen de machthebbers die gretig misbruik van ons maken. Burgers zijn de marionettepoppen van de maatschappij. We laten ons ‘onbewust’ van wieg tot graf begeleiden.

Denk maar eens aan de film The Matrix, die geeft de rode draad van ons bestaan goed weer. Filosoof Ad Verbrugge schrijft; “Wat is the Matrix?” wijst op het gevaar van het consumerend individu in onze westerse samenleving dat steeds meer uitwendig gericht is en zijn heil zoekt in sterke prikkels van buitenaf. Ondanks en omwille van alle media en technologie wordt het individu, volgens Verbrugge, bevangen in zichzelf en zijn eigen vrijheid zonder zichzelf te overwinnen. Deze levenswijze riskeert de duistere desintegrerende en ontbindende krachten van de mensheid op te wekken. De ontaarding van de mensheid loert om de hoek."

Over zinloos geweld schrijft hij: “Zinloos geweld is nu juist het soort geweld dat opkomt wanneer de schijnvrijheid van de individuele beleving centraal wordt gesteld; het is inderdaad het soort geweld dat redeloos is, precies ook omdat de rede niet meer het gecultiveerde element is van ons bestaan.”

Beter zou ik het niet uitgelegd kunnen hebben, maar dit is precies zoals ik het ook ervaar. We zijn bezig onszelf te vernietigen als we zo door blijven leven. Entropie, zoals de Romeinen ook ten onder zijn gegaan, hebben we dan niets geleerd uit het verleden?

Laten we beginnen te stoppen met autorijden en dus stoppen met het voeden van de machtige oliebaronnen die eigenlijk de hele wereld in handen hebben en de aarde aan het vernietigen zijn, we geven ze teveel macht die destructief is voor een goede samenleving. We moeten onszelf herwinnen en weer in kleine gemeenschappen gaan leven die wel hanteerbaar zijn en waar je eigen verantwoordelijkheid weer een rol speelt. Stop globalisering! het is de dood van elke ziel hier op aarde.

• ras

verkoop je auto en je dure huis, huur een klein huisje in noord groningen en neem genoegen met minder….en wees tevreden. Vanuit die situatie kun je je droom uitbouwen en kom tot je zelf broeder !!

• Pat

Er zijn nog enkele stammen in Afrika en ook nog in Brazilie, die leven zoals jij wil leven. Maar of je daar gelukkiger van wordt, betwijfel ik toch. Ook Boeddhistische moniken leven zo, blader maar eens terug in dit forum. Dan heb je gelijk een zielsverwant!! :-)

Pat

• Jeroen

Jongens toch, kom niet meteen met te makkelijke reacties om in een hutje op de hei te gaan wonen en uit te vinden óf het daar net zo slecht is. Hebben jullie het ooit geprobeerd? Herken je niet iets van wat Ron verteld? Zeker wel. Je hoeft niet mee te gaan in alles wat hij zegt (doe ik ook niet) maar als JIJ meeneemt uit dit verhaal wat voor jou belangrijk is dan heb je dat toch mooi meegenomen. Dan hoef je toch niet meteen kortzichtig te reageren?

Succes!

Joentje

• Ron

Ik heb het meer over de ontwikkeling van onze quality of life! niet over hutjes op een heide. We moeten gaan nadenken over de toekomst van “onze” planeet.

Laat ik het dan zo zeggen; als mensen eens ‘outside the box’ durven te denken komt men vanzelf uit zijn of haar comfortzone. Het alternatief voor een allesverwoestende maatschappij is niet zozeer om in een hutje te moeten leven, maar dat we eens moeten beseffen dat het anders kan.

Ik denk dat we onze hoogste levensstandaard op deze planeet gezien hebben. Bovendien kan een economie niet altijd maar verder blijven groeien. Mensen worden niet ongelukkig van een paar jaar nulgroei, maar van een echtscheiding of omdat ze ongelukkig zijn getrouwd. Er zijn eenvoudig grenzen aan de economische ontwikkeling. Wat mij betreft gaan we weer leven in zelfvoorzienende kleinschalige verbanden (geen hutjes maar kleinere gemeenschappen). Deelnemen in een toekomst die voor ons allen geldt is ook een nieuwe kans om de globalisering te schalen naar proporties die wel hanteerbaar zijn en waar je eigen doen en laten een rol in spelen. We moeten gaan nadenken over de toekomst van “onze” planeet. Het wordt tijd voor de ontwikkeling van onze quality of life!

P.S. mijn auto is allang weg….

• Joke.

Ron schreef:

>

> Ik heb het meer over de ontwikkeling van onze quality of

> life! niet over hutjes op een heide. We moeten gaan nadenken

> over de toekomst van “onze” planeet.

> Laat ik het dan zo zeggen; als mensen eens ‘outside the box’

> durven te denken komt men vanzelf uit zijn of haar

> comfortzone. Het alternatief voor een allesverwoestende

> maatschappij is niet zozeer om in een hutje te moeten leven,

> maar dat we eens moeten beseffen dat het anders kan.

Ok,……………….

Ik heb drie en half jaar in de “bush” gewoond.

Citroenen en avokado's aan de bomen.

Spercieboontjes en tomaatjes uit eigen tuin.

Maar zo waren er ook de sprinkhanen, de tijden van geen water uit de kraan, of juist dat het klei als bakstenen aan je schoenen vast klonterden door de regen.

We kunnen met minder………ja!

De overconsumptie is in NL idioot gewoon………..Ja!

Men denkt dan men maar kan kikken en het hebben en het is tijd voor minder….ja!

En er zijn andere mogelijkheden op de wereld………..ja!

Maar vergis je niet, aan alles zit twee kanten.

Je kunt er beter mee verlegen dan om verlegen zitten.

De meeste nederlanders zullen niet meer kunnen overleven in de natuur.

Weten niet waar ze hun eten en water moeten zoeken, als het niet met toeters en bellen aangegeven staat.

En een paar jaar klooien is leuk……..avontuur heet dat. :)

>

> Ik denk dat we onze hoogste levensstandaard op deze planeet

> gezien hebben. Bovendien kan een economie niet altijd maar

> verder blijven groeien. Mensen worden niet ongelukkig van een

> paar jaar nulgroei, maar van een echtscheiding of omdat ze

> ongelukkig zijn getrouwd. Er zijn eenvoudig grenzen aan de

> economische ontwikkeling. Wat mij betreft gaan we weer leven

> in zelfvoorzienende kleinschalige verbanden (geen hutjes maar

> kleinere gemeenschappen).

Er zijn collectieven, over de hele wereld.

Zelfs van nederlanders in Australië.

Een beetje meer op de spirituele/holistische toer.

Eucologische landbouw bedrijven, zelf (met elkaar ) oplossingen vinden en met een stuk minder een stuk beter leven hebben.

Misschien moet je er een tijdje gaan proefdraaien?

Leren hoe het is om in zo'n gemeenschap te leven.

Zweden/Noorwegen hebben het ook trouwens.

> Deelnemen in een toekomst die voor

> ons allen geldt is ook een nieuwe kans om de globalisering te

> schalen naar proporties die wel hanteerbaar zijn en waar je

> eigen doen en laten een rol in spelen. We moeten gaan

> nadenken over de toekomst van “onze” planeet. Het wordt tijd

> voor de ontwikkeling van onze quality of life!

Het komt hoe langer hoe meer in zwang.

Iemand moet de voorloper zijn, waarschijnlijk ben jij èèn van diegene.

Zet hem op, witte muizen!!!!

Wij hebben een gulden tussenweg gekozen.

Wonen klein in de natuur, maar hebben wel de geneugten om een makkelijk leven te leiden.

Auto en geld genoeg om aan te schaffen wat we nodig hebben.

Laat t.z.t. eens weten waar je terecht bent gekomen…………als je dan een computer geen overbodige luxe vindt. :D

>

> P.S. mijn auto is allang weg….

Waar je terecht zal komen, kan een auto/eigen vervoer toch wel heel handig zijn.

Joke.

• Ron

Hallo Joke,

Heel goed dat jullie al je eigen groenten verbouwen, ik denk ook dat een zelfvoorzienende maatschappij veel sterker is, dan ons afhankelijk op te stellen aan een gecentraliseerd systeem.

Het heeft allemaal met verantwoordelijkheid te maken die we op een duurzame manier zouden moeten aanleren om vrede en balans te creeëren in de wereld. Ik merk vooral dat veel mensen zo zijn vastgeroest in hun denkpatroon dat ze niet eens beseffen wat ze doen en waarom, totaal gebrek aan zelfbeeld en eigenwaarde. Ik ben ervan overtuigd dat dit vooral te maken heeft met een verzorgingsstaat die juist een passief beleid in de hand werkt waardoor de mensen min of meer van wieg tot graf worden begeleid. Het getuigd niet bepaald van een progressieve samenleving als mensen niet gestimuleerd worden om actief deel te nemen en/of zelf na te denken over hun leefomgeving. Het werkt juist contraproductief en dat begint nu zijn tol te eisen. Anti-depressiva is niet aan te slepen en is momenteel volksziekte nr. 1, voedselbanken groeien als paddestoelen uit de grond. Kortom, we worden steeds afhankelijker.

Juist omdat we niet meer opkomen voor onszelf gaan mensen als kuddedieren achter elkaar aanlopen en we geraken in een geconditioneerd (denk)patroon terecht. En juist door die geestelijke tekortkoming creëren we een gebrek aan zelfbeeld en eigenwaarde wat frustraties, criminaliteit en onbegrip in de hand werkt. Een onstabiele samenleving is het gevolg. Bovendien zijn routinematige activiteiten en/of denkpatronen geestdodend en hunkeren hersenen juist naar nieuwigheid. Kortom, indien een samenleving word gestimuleerd zijn eigen macht te vinden is het niet nodig deze te ontnemen en/of er voor te zorgen.

Maar ‘wat men zaait is wat men oogst’ en we zullen toch met oplossingen moeten komen. Helaas hebben we niets geleerd uit het verleden waar bijvoorbeeld het Romeinse tijdperk zelfs ten onderging aan entropie (energieverlies), ze keken gewoon niet op de lange termijn en bleven met alle luxe en hun hebberigheden doorgroeien tot 1 miljoen inwoners waardoor de akkerbodem uitgeput raakte en bijna allen stierven aan de gevolgen daarvan.

Helaas is onze gehele samenleving ingesteld op entropie, we kijken alleen op de korte termijn en we verbruiken alles wat we kunnen en zo is dus onze gehele denkwijze.

Gandi zei ook; “On this planet there's enough for everybody's need, but not for everybody's greed”.

De gehele wereld draait om het ‘zwarte goud’ wat in direct verband staat met macht, corruptie, onderdrukking en tweedeling. De olie stroomt letterlijk en figuurlijk door de aderen van de gehele wereldeconomie en wij hebben er allemaal direct of indirect mee te maken. Dat is tevens ook de reden dat er nog nooit zo'n rijke economie is geweest sinds de mens op aarde is. Contradictie is echter wel dat landen met de rijkste en meeste grondstoffen het armste volk op de wereld zijn, simpelweg door onderdrukking, afpersing, hebzucht, etc.

De ontaarding van de mensheid loert om de hoek en we herhalen de geschiedenis van de Romeinen als we doorgaan om alles te verbruiken en te vervuilen.

Het kernprobleem van alle ellende zoals eerder gezegd; is dat we eerst eens moeten stoppen de greedy people te voeden, kortom, de oliemaatschappijen!!! Want auto's kunnen allang op water rijden, in 1991 heeft Stanley Meyer dit uitgevonden en is in 1998 vergiftigd toen hij een afkoopsom van 1 miljard van de hand wees. Bovendien was de Zwitser Chivas de Rivas al in 1805 de eerste man die een verbrandingsmotor had uitgevonden die op water reed, benzine is pas in 1870 uitgevonden. We moeten eens inzien dat we in de maling genomen worden door een vreselijk groot conglomoraat die allen belangen hebben bij olie en de macht nooit uit handen willen geven aan het volk zelf. We moeten eens wakker worden en opkomen voor onszelf. Doen we dat niet dan zullen we ten onder gaan aan onze stommiteiten, net als de Romeinen.

• Ron

Helaas is een afhankelijk gemaakt volk precies wat machtzoekers willen om controle te behouden, maar ze zien niet in dat het op de lange duur juist het tegenovergestelde zal zijn, zoals ik eerder uitlegde over het entropie verhaal.

Een zelfvoorzienende maatschappij met stabiele mensen is velen malen sterker als alle krachten in een netwerk gebundeld worden. Dit bereik je alleen door ze hun eigen macht (eigenwaarde en zelfbeeld) te vinden. Dit is ook de reden dat ik pleit voor decentralisering waarin iedereen een rol speelt als er een vrije energiemarkt komt. Meld Misdaad Anoniem, SMS alert, etc, zijn al zeer succesvol gebleken als het gaat om een dergelijke collectieve opzet waar iedereen een rol speelt.

Kortom, alles draait om energie, en momenteel is olie dus het vergif voor onze samenleving die voor tweedeling zorgt. Wij als volk kunnen alleen zelf een revolutie creeëren. Samen staan we sterker dan de overmacht maar we moeten een keer écht in onszelf gaan geloven en een team vormen en stoppen met toegeven. We voeden helaas de verkeerde mensen en helaas schiet ons inzicht te kort en blijven we achter elkaar aanlopen.

Olie is het grootste marketingplan ter wereld, het is HET middel om het volk

afhankelijk te houden van een gecentraliseerd machtssyteem om zodoende het

volk te mennen en uit te melken. En we trappen er al meer dan 100 jaar in.! Zijn we niet een beetje naief en geconditioneerd??? Word het niet eens tijd om wakker te worden met z'n allen???

http://www.isaacderivaz.org/

@!#$ the oil!

Stan is gone, but his spirit lives on!

http://waterpoweredcar.com/stanmeyer.html

http://stanleymeyer.com/

Let's leave God's old garden alone!

• Goh

Mooi beschreven door jou!

Realiseer je wel, dat jij nu vanuit je eigen beleving en ervaring redeneert?

Je spreekt veel van wij, en ons….maar jij hebt de consequenties ervaren van bepaalde keuzes in je leven, en je ziet om je heen hetzelfde. Er zijn echter ook mensen die NIET zo leven en niet bezwijken onder de maatschappelijke druk om volop mee te gaan in de rat race.

Er komt een stuk frustratie door je stuk heen, en die kan ik mij heel goed voorstellen. Interessanter is: waarom heb jij die keuzes gemaakt? Ben je zo opgevoed? Wilde je iets bewijzen? Een omgeving speelt daar ook altijd een rol in…

Wat jij wil is mooi, en zal ook kunnen als je daar voldoende geld voor hebt.

Toen ik een andere koers ging varen in mijn leven en alles minder wilde (werken, materialisme, consumeren etc) zei een vriend van mij cynisch: ja, dat kan jij doen omdat je waarschijnlijk genoeg geld hebt om dat te gaan doen (…) daar hebben wij vreselijk om gelachen om dat het heel gek klinkt: je wilt minder, maar dat kost je geld! (dat (zoveel) geld had ik overigens niet hoor) De maatschappij is zó ingericht dat je wel keuzes hebt, maar dat heeft direct flinke consequenties. Nederland is een duur land (het hele westen) en ingericht op arbeid en consumeren. Wil je relaxter gaan leven zonder in de molen van uitkeringen etc te komen dan heb je daar geld voor nodig.

Daar zit het probleem, maar hoe moeten wij het anders inrichten? Iedereen is van elkaar afhankelijk. De reactie van Ras is het meest realistisch. Ik weet niet waar je woont, maar je moet niet in de randstad zitten maar in de provincie en het liefst in een klein dorp. Ik denk dat emigreren geen optie is omdat jij nog verder gaat veranderen, en dat eerst af moet wachten.

Straks kan je genuanceerder kijken naar het klein (jij) en het groot (de samenleving) en hoe je eigen rol daarin wordt/zal zijn.

Je bent in ieder geval begonnen en je burn-out is een signaal, een kans op verandering en herstel.

Goh

• Ron

Ja okee globaal gezien, ik heb inderdaad een spirituele ontmoeting met mezelf gehad tijdens mijn burn-out en ben me nu meer bewust. Maar ik denk dat iedereen zichzelf vroeg of laat gaat tegenkomen. Het is de stille wens die dan ineens roept en waar je altijd aan voorbij bent gegaan doordat we op ons teveel richten op externe factoren.

Dit kan wel geredeneerd zijn vanuit mijn eigen beleving, maar het is een bewezen feit dat mensen veel oppervlakkiger zijn geworden door de huidige 24-uurs economie. Mensen worden veel egoistischer en houden veel minder rekening met elkaar. Het is ook logisch als je alleen aan je eigen gezinnetje hoeft te denken, mensen creeeren hun eigen wereldje binnen 1 huis. Kan nooit goed zijn voor een hechte gemeenschap. Het is nu elkaars ogen uitsteken, en dat begint al bij de buurman. Geen frustratie van mij persoonlijk maar een duidelijke observatie van een huidige gemeenschappelijke omgeving in bijv. Nederland.

De ironie in deze is; als iedereen de verantwoordelijkheid zou nemen voor de gevolgen van zijn doen en laten, hoeft niemand de last van de hele wereld op zijn schouders te voelen - omdat we die last samen dragen.

En dat ontbreekt nu in onze samenleving en dat is merkbaar.

En ja, ook ik wil in een rustiger land gaan wonen met een kleinere gemeenschap waar je nog echte lieve mensen hebt die om elkaar geven.

Kortom, het zijn de kleine dingen die het 'm doen……en dat kunnen jij en ik niet ontkennen.