De reden dat ik wil emigreren is omdat ik minder wil in mijn leven. Less is more zeggen ze wel eens! Minder verantwoordelijkheden is minder zorgen. Geen auto's meer of andere dure zooi, minder werken en meer genieten van natuur en omgeving. Het liefst op een simplistische zefvoorzienende manier waar je leeft van je eigen verbouwde groenten en waar je zelf je duurzame energie opwekt. Geheel onafhankelijk leven is dus mijn droom die ik graag in vervulling zou laten gaan. Omdat ik zie en voel dat we niet op het juiste spoor zitten en dat we niet leven naar de behoefte van onze diepste gevoelens. Elke droom is het pad naar je ziel!
Waarom ik dit voel komt waarschijnlijk omdat ik tot aan m'n 38e keihard gewerkt heb in de reclamewereld en soms 60-80 uur in de week voor mijn baas maakte. Na een flinke burn-out periode begon ik in te zien dat we met z'n allen 1 grote leugen najagen, we proberen geluk na te jagen i.p.v. te genieten van het leven zelf. We zijn teveel bezig met onze eigen ego in deze materialistisch georienteerde maatschappij. Niet zo verwonderlijk al die toenemende onvrede, we vlakken onze diepste gevoelens af tot aan onze ziel door eraan voorbij te gaan. Men word op de lange termijn juist ongelukkig van al die rotzooi waar we ons zo op blind staren. We gaan aan onszelf en dus ook aan anderen voorbij. Wat tot gevolg heeft dat we de realiteit niet meer zien, we leven momenteel in een geconditioneerde wereld en we voeden alleen de machthebbers die gretig misbruik van ons maken. Burgers zijn de marionettepoppen van de maatschappij. We laten ons ‘onbewust’ van wieg tot graf begeleiden.
Denk maar eens aan de film The Matrix, die geeft de rode draad van ons bestaan goed weer. Filosoof Ad Verbrugge schrijft; “Wat is the Matrix?” wijst op het gevaar van het consumerend individu in onze westerse samenleving dat steeds meer uitwendig gericht is en zijn heil zoekt in sterke prikkels van buitenaf. Ondanks en omwille van alle media en technologie wordt het individu, volgens Verbrugge, bevangen in zichzelf en zijn eigen vrijheid zonder zichzelf te overwinnen. Deze levenswijze riskeert de duistere desintegrerende en ontbindende krachten van de mensheid op te wekken. De ontaarding van de mensheid loert om de hoek."
Over zinloos geweld schrijft hij: “Zinloos geweld is nu juist het soort geweld dat opkomt wanneer de schijnvrijheid van de individuele beleving centraal wordt gesteld; het is inderdaad het soort geweld dat redeloos is, precies ook omdat de rede niet meer het gecultiveerde element is van ons bestaan.”
Beter zou ik het niet uitgelegd kunnen hebben, maar dit is precies zoals ik het ook ervaar. We zijn bezig onszelf te vernietigen als we zo door blijven leven. Entropie, zoals de Romeinen ook ten onder zijn gegaan, hebben we dan niets geleerd uit het verleden?
Laten we beginnen te stoppen met autorijden en dus stoppen met het voeden van de machtige oliebaronnen die eigenlijk de hele wereld in handen hebben en de aarde aan het vernietigen zijn, we geven ze teveel macht die destructief is voor een goede samenleving. We moeten onszelf herwinnen en weer in kleine gemeenschappen gaan leven die wel hanteerbaar zijn en waar je eigen verantwoordelijkheid weer een rol speelt. Stop globalisering! het is de dood van elke ziel hier op aarde.