trouwen of niet

• zb

mijn vriendin en ik willen over 5jr gaan emigreren naar Canada. We zijn nu al bezig met verschillende informatie zoeken.

Maar mijn vraag is eigelijk, maakt het uit of je als getrouwd stel of niet-getrouwd stel wilt emigreren? (we zijn allebij nederlands)

bedankt

• Stippel

Ligt er aan naar welk land je gaat. Van Canada weet ik 't niet… Vast wel iemand hier die dat weet.

Succes met je plannen!

• Saska.

Als jullie als “stel” het visum willen verkrijgen is een bewijs van samenwonen ook voldoende.

• Ruud & Odette, Costa Rica

Voor Canada weten we het niet, maar voor de meeste emigratielanden geldt eigenlijk wel dat het leven een stuk gemakkelijker wordt, juridisch/fiscaal gezien dan, als je een boterbriefje hebt. Niet alle landen erkennen een samenlevingsovereenkomst. Aanvragen van gehuwde stellen voor woon/werkvergunningen e.d. worden meestal gezamenlijk behandeld, dat voorkomt vertragingen, verlies van documenten, enz.

Hou er ook rekening mee dat sommige landen niet automatisch “huwelijkse voorwaarden” erkennen bij echtscheiding of overlijden, als dat van toepassing is bij een huwelijk. In veel landen, Costa Rica is er bijvoorbeeld zo eentje, kun je dat beter via een gerenommeerde advocaat/notaris laten regelen. In Costa Rica is Costa Ricaans recht van toepassing, ook al heb je de Nederlandse nationaliteit.

Altijd informeren dus hoe dat soort zaken in het land van voorkeur geregeld zijn. Beter nú dan erachter komen als het te laat is…

Groeten,

Ruud en Odette, Playas del Coco, Costa Rica