verzekerd op weg?

• Floske

Hoihoi,

Ik heb zojuist gebeld met Centraal Beheer om te vragen of ze een soort van expat ziektekostenverzekering hebben. Het antwoord bleek negatief maar, zo vertelde ze me, als je een doorlopende reisverzekering hebt, ben je én een jaar lang verzekerd én mag je een jaar lang aaneengesloten op vakantie op basis van deze verzekering.

Zit ik me nu rijk te rekenen en hoef ik niet een speciale en superdure expat verzekering af te sluiten? Ik snap dat als ik ergens ga werken, via de werkgever verzekerd moet zijn maar for the time being lijkt me dit een toppie oplossing.

Heeft iemand hier ervaring mee en is bovenstaande gedachte juist of…..?

Blije Floske

• aukje

Hier zou ik ook graag meer van willen weten. Het lijkt mij te mooi om waar te zijn.

Misschien is het voor expats anders dan bij emigratie?

Ik heb een tijdje geleden geïnformeerd bij de ziektekostenverzekeraar. Mij werd verteld dat, zolang je AWBZ-gerechtigd bent, je de normale verzekering kan houden (100 euro per maand). Zodra je werkt, dien je een nieuwe verzekering af te sluiten in het land waar je werkt.

• Floske

maar ja… ben je nog AWBZ gerechtigd als je je laat uitschrijven omdat je verwacht langer dan negen maanden uit Nederland te blijven?

• aukje

Dat denk ik niet, maar waarom zou je je dan laten uitschrijven? Is dat verplicht wanneer je langere tijd naar het buitenland gaat en dus niet emigreert, maar weer terugkomt?

Wie weet hier meer over?

• Hans

Wat zit je je rijk te rekenen? Wordt je dan rijk van 1 jaar geen ziektekosten betalen? Met een doorlopende reisverzekering mag je bij meer maatschappijen een jaar in het buitenland blijven. Maar dat jaar houdt op en dan zul je toch iets anders moeten. Bijv. bij OOM kun een gewoon een ziektekosten verzekering afsluiten voor het buitenland, kan tot je 65ste.

• Herman

Dat soort regelgeving is er wel: kijk op de site van je gemeente of van het ministerie van volkshuisvesting: daar staat dat je, als je langer dan zo lang naar het buitenland vertrekt, je dat moet doorgeven. Bij mijn weten los van of je wel of niet van plan bent terug te komen.

• aukje

gevonden!!!

http://www.trotters.nl/Reisverlagen/praktische%20zaken.htm

• Floske

Ik zat me figuurlijk rijk te rekenen Hans. Chillllll.

Nog eens gebeld met Centraal Beheer en op advies van een collega nogmaals gevraagd wat de mogelijkheden zijn. Je moet een Nederlands ingezetene zijn om gebruik te kunnen maken van die doorlopende reisverzekering. Tja… lag een beetje voor de hand maar was te proberen.

Op zoek naar iets nieuws dus. OOM kost me handen vol geld of ik moet iets missen maar een jaarpremie voor twee personen kost iets van € 1800. Yeah right. maar… voordat Hans me weer attackt, ga ik eens even verder kijken.

• Janos

Hallo Floske,

Kijk eens op http://www.eurolloyd.nl/producten/index.html, de expat ziektekostenverzekering kan je bij zilveren kruis afsluiten.

Hans

• Herman

Misschien niet te vergelijken maar ik heb eens voor zo'n verzekering voor een half jaar iets van € 300 betaald, voor 1 persoon. Het gaat misschien niet op omdat ik in Europa ben gebleven ?