een ieder die twijfelt, maar eigenlijk wilt emigreren, zeg ik, gewoon in het vliegtuig stappen en doen!
Ik ben een een enkele ticket (geen probleem) naar een land geemigreerd waar ik nog nooit was geweest. Maar ik heb een nieuw thuis gevonden. Na jaren lang reizen, wonen en werken voor periodes van maanden tot een jaar in het buitenland, wist ik dat nederland het niet was, maar dat de wereld vol zit met de mooiste en aangenaamste plekken om te wonen. Ik had ook me thuis kunnen voelen in vele andere landen, maar nu is het Chili geworden, simpelweg omdat mijn liefde van mijn leven, chileens is en na een jaar in nl te hebben gewoond erg graag terug wilde naar zijn bergen. Ik verbaas me dan ook soms over de discussies op dit forum, er is geen enkel land ter wereld wat geen nadelen heeft, maar zo heeft ook elk land ontelbare voordelen. Uiteraard weet ik dat ik te maken krijg met visa, belangsting enz, kwestie van uitzoeken en regelen, niks moeilijk aan. en of ik mag blijven, ook dat is als je het goed regelt en de juiste belangrijke papieren hebt meegnomen in mijn geval niet heel moeilijk, het is nog altijd veel moeilijker om europa binnen te komen en daar te gaan vestigen als je geen europeaan bent.
Kortom, wil je gaan, is er maar een weg, en dat is gaan!