Ik ga ook emigreren!

• Sandra

Hi allemaal,

wij gaan met ons gezin verhuizen naar België waarschijnlijk. We zijn druk op huizenjacht en morgen gaan we een huis bezichtigen.

Ik heb alleen geen idee wat ik moet doen en waar ik moet beginnen met dingen regelen. Wie o wie kan mij een beetje begeleiden?

Groetjes

• Goh

Gefeliciteerd alvast met een goede keuze.

België is dichtbij, zelfde taalstreek maar goedkoper om te wonen en leven.

Goh :D

• Ruud

Hoi Sandra,

Toen wij naar Portugal gingen emigreren hebben we onderstaande punten afgehandeld.

Wellicht zit er voor jou e.e.a. nuttigs bij:

STAPPENPLAN

De verzekeringen:

• Het regelen van een ziektekostenverzekering;

• Het regelen van bijvoorbeeld de aansprakelijkheidsverzekering, de inboedel ver-zekering eventueel een ongevallenverzekering; kortom het pakket dat je in Neder-land ook hebt;

• Eventueel de vrijwillige AOW verzekering aanvragen.

Onze diploma’s en de andere papieren

• Het legaliseren van de diploma’s bij de Informatie Beheer Groep in Groningen;

• Bij de rechtbank de apostillestempels laten zetten op die gelegaliseerde diplo-ma’s;

• De internationale BIG-registratie aanvragen en ook deze verklaring laten voorzien van een apostillestempel;

• Het aanvragen van internationale uittreksels uit de geboorteregisters;

• Het aanvragen van een internationaal uittreksel uit het huwelijksregister;

• Het Internationale paspoort voor de poes aanvragen;

• Het verlengen van onze eigen paspoorten.

Onze auto

• Tijdig een andere auto kopen (een auto moet minimaal een half jaar in je bezit zijn anders mag je hem niet invoeren);

• Het aanvragen van een homologatieverklaring bij de RDW voor de invoer van de auto; (later bleek de COC, “EEC Certificate of Conformity for complete vehicles” verklaring nodig te zijn en niet deze verkaring).

• De auto een goede uitgebreide beurt laten geven;

• Voor de zekerheid de internationale reis en kredietbrief van de ANWB kopen.

De nieuwe woonruimte en de verhuizing daarheen

• Het selecteren van de verhuizer;

• Het regelen van (tijdelijk) woonruimte in Portugal;

• Het versturen van adreswijzigingen;

• Het insturen van het PTT verhuisbericht;

• Het regelen van een betrouwbaar postadres;

• Het uitschrijven bij de gemeente Apeldoorn en daar een internationaal bewijs van krijgen.

Een aantal overige zaken

• Het opzeggen van de banen;

• Het zorgen voor voldoende geld op de bank;

• Controle door de tandarts en het nodige laten uitvoeren;

• Het zorgen voor voldoende medicijnen voor de eerste 3 maanden;

• Het opzeggen van lidmaatschappen;

• Het opzeggen van donorschappen;

• Het tijdig opzeggen van de kabelaansluiting;

• Het tijdig opzeggen van de telefoonaansluiting;

• Het verkopen van het huis in Nederland;

• De Belastingdienst inlichten over het aankomende vertrek;

• Het opzetten van een internetsite om gemakkelijk informatie te kunnen delen met de achterblijvers;

• Het aanschaffen van een notebook ter vervanging van de gewone desktop computer;

• Het plannen van de route en onderdak voor onderweg naar Portugal regelen.

Succes

Ruud

www.casa-conchas.nl

(ps lees mijn boek eens, info op onze site)

• roel

Van nederland naar Belgie emigreren? woawh!! Van Roosendaal naar Antwerpen is dat toch wel 30 km!

• henriette

Leuk wij gaan in de zomervacantie .Een huis en baan hebben we al ( mijn man heeft een baan ) .Kinderen zijn ingeschreven op een school .Verder dus druk bezig met van alles regelen .

Denk erom dat het kan zijn dat je een voorschot moet betalen bij de koopovereenkomst ( soort voorlopig ) .Dat het dan ook pas zeker is dat het huis voor jou is .Verder is een offerte bij de bank voor een hypotheek 3 weken geldig ( hoe lang is dat in NL eigenlijk ? ) Het hangt af van het kadastraal inkomen van het huis wat je koopt hoeveel je aan notariskosten moet betalen ( beneden 750 euro kom je voor “klein beschrijf ”in aanmerking .wat dus maar 5 % betekent anders 10 % van de aankoopsprijs .Wel gaat de eerste 12.500 ervanaf als het je eerste huis in Belgie is )

Naar Belgie gaan is wel zeker emigreren !!!! Het gedoe is nauwelijks minder dan naar een verder land Ook al is het dichtbij .

Succes met de bezichtiging

• Stippel

Hoi Belgiemigranten,

Houden jullie er ook rekening mee dat ze in Belgie wellicht dezelfde taal spreken, maar dat de cultuur en de mentaliteit compleet anders zijn dan in NL? Dat is misschien wel de reden dat jullie daar graag naar toe gaan, maar verkijk je er niet op!

Gemiddeld genomen (effe generaliseren) zijn de Belgen veel geslotener dan de Nederlanders. Waar wij ons hart op onze tong hebben, denken de Belgen wel 10 x na voordat ze je echt zeggen wat ze van je denken. En ze denken ondertussen wel vanalles van je…

Gezag staat in hoger aanzicht, wat aan de ene kant wil zeggen dat je er b.v. nog niet over na kunt denken om een grote mond te hebben tegen een politie-agent of de schooljuffrouw, (en dat is wel lekker!) maar anderzijds ook dat je kinderen zullen moeten leren om hun woorden in te slikken en dat veel Belgen overkomen als een stel plichtsgetrouwe watjes zonder eigen mening, totdat je ze echt goed leert kennen.

Ik zou zeggen: stel je bescheiden en beleefd op, dan kom je in Belgie ‘t verst. Er is geen Belg die zit te wachten op ’n Kaaskop die 't beter denkt te weten.

Waarom ik denk dat ik daar iets van af weet? Ik ben zelf ‘n kwart Belg en mijn familie is voor ’n kwart Vlaams (met bijbehorende brave, gezagsgetrouwe kindertjes ).

Succes met de emigratie!

• henriette

Wij zijn er meerdere keren voor gewaarschuwd , voor die toch net andere mentaliteit. Of je helemaal goed voorbereid bent zal de praktijk moeten uitwijzen , we proberen het steeds te onthouden .Het scheelt denk ik wel dat wij nu al niet in een streek wonen waar iemand meteen zegt wat hij denkt .Bovendien hebben we vorig jaar een uitwisselingsstudent uit Belgie in huis gehad .De contacten met mensen in de plaats waar we heen gaan lopen nu ook al bijna een jaar en we hebben een aantal boeken gelezen ( bv avonturen van een nederbelg ) .Het klinkt zo als voorbereiding niet veel , ik bedoel ook alleen maar te zeggen dat we er wel mee bezig zijn .De verhuizing heeft meer impact dan een verhuizing binnen NL .Maar als ik eerlijk ben zou ik er heel erg tegenop zien om naar de randstad te gaan verhuizen, dat voelt voor mij zo ongeveer als het buitenland ( en dan spreek ik meer over de mentaliteit dan de afstand ) , terwijl we nu ook naar een grote stad gaan .

• Sandra

Dank jullie wel voor de reacties.

Vandaag is mijn vriend naar een woning gaan kijken in Ravels. We zijn ook van plan om daar te gaan wonen. Het is trouwens een huurwoning.

Ik ben voor de helft een Belg, mijn vaders kant is Belgisch en mijn moeders kant is Nederlands. Ik heb tot mijn 14e in Baarle-Nassau gewoond. Ik weet dus wel wat ik ongeveer kan verwachten van de verandering. En mijn oude accent zal ik vast weer snel hebben aangenomen denk ik ;-)

Het meest benieuwd ben ik nog hoe de kindjes gaan reageren. We gaan eind augustus dus dan gaat onze oudste dochter van 3 voor het eerst naar een echte school. Nu gaat ze 2 ochtenden per week naar de peuterspeelzaal, en dat vind ze zelfs al veel ( en ik ook ) dus dan ineens 5 dagen per week op een nieuwe school in een vreemde omgeving! Dat is heel wat!

De jongste zal alleen maar moeten wennen aan het nieuwe huis, zij is 1 jaar en dit word haar eerste verhuizing. Ben benieuwd hoe ze zal reageren op haar nieuwe slaapkamer!

En nu we weten waar we gaan wonen kan mijn vriend ook al gaan solliciteren. Mijn baantje kan ik houden, want dat doe ik thuis via internet.

• Stippel

Boal de gekste!

• Loek

Sandra schreef:

> … Ik heb tot mijn 14e in Baarle-Nassau gewoond. Ik weet dus wel wat

> ik ongeveer kan verwachten van de verandering …

Ik vraag me af, als je in Baarle-Nassau van de ene kant van de straat naar de andere kant van de straat verhuist, ben je dan ook een emigrant?