3 jaar geleden de boel in NL verkocht en vertrokken naar Australie. Resident visum op zak, maar Australie beviel op korte termijn niet zo (ga wel weer terug) en ben zonder vaste plannen terecht gekomen in Thailand en daar een baan gekregen…..
Kom regelmatig in Maleisie, vorige maand kreeg ik op de Perhentian eilanden een baan aangeboden als dive master. Dat soort werk is relatief makkelijk te krijgen.
Ik weet niet precies hoe de regelgeving in Maleisie is wil je iets ondernemen, maar hier in Thailand is het relatief makkelijk. Zal min of meer wel gelijk zijn in Maleisie. Je zet een company op (limeted company = BV), neemt minderheidsbelang in de company met 49% aandelen met preferent stemrecht (dan wordt je company niet gezien als foreign), het is een beetje omzeilen van de wetgeving maar op zich levert dit geen problemen op, je wordt directeur en werknemer in deze Thaise of in jouw geval Malesiese company, je bent dan als buitenlander in dienst van je company en kan een business visum en een werkvergunning aanvragen. Voor max 2000 euro ben je klaar. Dan kan je beginnen en je onderneemt via deze company als juridische entiteit… Beware, ‘investeer geen geld dat je niet kan verliezen’. Je moet hier altijd oppassen en van wat ik van andere buitenlanders wel eens zie is dat het is makkelijk hier een klein foruin te maken - door een groot fortuin mee te brengen..
De regelgeving om te ondernemen is erg eenvoudig hier (heb je een company), niet dat je overal een diploma of vergunning voor moet aanvragen met alle red tape van dien.
Leven is goedkoop in Azie, geen rekeningen, geen vaste lasten en verplichtingen. Als je wat geld hebt red je het zo een jaar en dan komt zeker wat op je pad…
Wil je alle zekerheid en garanties zal het waarschijnlijk wel een droom blijven. Is een beetje wat je te verliezen hebt in NL en wilt riskeren.