Al jaren denk ik erover (soms serieuzer dan anders) om te emigreren naar Ierland. Ik heb daar ondertussen meer vrienden wonen dan hier in Nederland. Ik voel me daar thuis, cultuur, muziek, de ontspannenheid. Het is moeilijk uit te leggen. Daarnaast is mijn zoontje half-Iers. Nou ben ik alleenstaand moeder, als ik alleen was geweest was ik allang weggeweest. Ik ben de bureaucratie in Nederland zat, het al jaren vruchteloos zoeken naar werk (ik zit in de WW). In Ierland heb ik meer kans op een baan. De mentaliteit staat me steeds meer tegen, de starheid etc. Feitelijk maakt het mijn zoontje niet veel uit, zolang hij mij maar heeft. Maar ik ben in mijn leven al heel vaak verhuisd, en ik ben de rompslomp daaromheen ook een beetje zat. Het wordt tijd voor zekerheid en vastigheid. En nu kan het nog, voor mezelf en mijn zoontje. Toch is het een enorme stap. Ik ben niet bang voor uitdagingen (problemen bestaan niet, alleen uitdagingen), ben flexibel en ondernemend. Als ik denk aan een toekomst in Nederland zie ik die niet en word ik bang. Zowel voor mijn zoontje als voor mezelf. Kortom, ik word maar heen en weer geslingerd tussen hoop en vrees. Tussen het waken voor valse verwachtingen en het te krampachtig vasthouden aan zekerheden. Ik denk heel herkenbaar voor velen van jullie. Wie kan mij een hart onder de riem steken? Wat zijn jullie ervaringen? Alvast bedankt!