twijfel

• loes

ik vraag het hier maar eens, wij wonen nu 2 jaar in nz, willen eigenlijk terug, maar weten het niet zeker, eerst die stap om te gaan en dan nu weer vice versa. wij vinden het hier tegenvallen, missen de gezellige boulevards, LEUKE winkeltjes, en daar komt ook nog bij de belachelijk lage lonen, dat wisten we wel maar toch het is elk dollartje omdraaien. de twijfel is; wat vinden we in nederland terug, als ik zo de berichten lees, is dat ook niet alles meer. wij zijn vertrokken vanwege de mentaliteit daar, hier zijn de mensen veel vriendelijker, maar dat is ook alles, nouja kortom zijn er mensen die inderdaad terug gegaan zijn, en hoe hebben die dat ervaren, spijt, of blij? groet loes bruins.

• Goh

Terug gaan om het winkelen??? Je dollar omdraaien is normaal, hier is het voor velen de euro omdraaien ;-)

Het lijkt mij dat je gronden om weg te gaan verkeerd waren. Weggegaan om de mentaliteit van Nederlanders? Je bent er zelf 1, verbeter de wereld en begin bij jezelf??

Als ik Nederland was zou ik jullie waarschijnlijk niet meer toelaten :D

• Ruud

Wij wonen nu bjna 2 jaar in Portugal.

Het normale loon is hier 4 à 5 euro per uur voor een volwassene, plm 500 per maand.

Belachelijk laag zou je zeggen terwijl het in de grote winkels niet veel goedkoper is als in Nederland. In de kleine supermarkjes en op de markt trouwens wel.

Dat wisten we vooraf.

Ik vraag me af waarom je bent geëmigreerd. Was je na 1 vakantie weg van dat land?

Ben je wel voorbereid geweest?

Wat wilde je er gaan doen?

Ik ben al een paar keer kort in NL terug geweest en schrok me rot hoe duur alles is.

Ik denk dat je hetzelfde zal overkomen

Ruud

• Stippel

Hoi Loes,

Nederland is niet zo gek veel veranderd hoor, in 2 jaar tijd. Als je teruggaat zul je waarschijnlijk merken dat je hier ook weer ‘n jaar nodig hebt om echt het gevoel te hebben dat je thuis bent (dat had ik tenminste wel). Ik kan me voorstellen dat je eens diep in jezelf moet zoeken om te vinden wat je nou ECHT zwaar tegenvalt aan je nieuwe thuis, want volgens mij zal ’t toch niet echt in ‘gezellige winkeltjes’ zitten?? Heimwee? Andere cultuur? Moeite met nieuwe vrienden maken? Te koud? Te warm? Wat heb je er van geleerd? Wat zou je nu in NL anders gaan doen dan wat je voorheen in NL deed (voor ons: in ‘n dorp gaan wonen, ons niet meer al te veel aantrekken van andere mensen, het leven wat simpeler inrichten en wat minder aan de ’rat race' meedoen). Zou je daar gelukkiger mee kunnen worden?

Onze emigratie was op een tijdelijk contract en de terugkeer is ons prima bevallen. Wij zijn 4 jaar weg geweest. Ik ben nog steeds blij dat we terug gegaan zijn maar sluit absoluut niet uit dat ik over een aantal jaar wel weer naar ‘n buitlenland wil voor ’n tijdje.

Groetjes,

Stippel.

• Miriam & Corné

Loes,

ik neem aan dat je jezelf voor zo'n ingrijpende stap als emigreren goed voorbereid heb?

In dat geval ben ik erg benieuwd naar je motivaties om naar Nieuw Zeeland te emigreren? Als het alleen de mentaliteit van de nederlanders is… dan lijkt me dat een verkeerd argument.

Voor mezelf kan ik zeggen dat wij graag in de bush in Zuid Afrika wilde wonen, en graag een eigen bedrijf (lodge) wilde starten hier. Na 2,5 jaar hier zijn we 2 weken terug geweest in Nederland. Het was leuk en erg gezellig (zondermeer), maar wat we hier hebben dat kan Nederland niet bieden.

Je wist vooraf van de salarissen en de andere zaken af? Ga bij jezelf na wat de belangrijkste redenen waren om naar NZ te gaan, en of je dat ook in NL. aantreft?

Succes!

Corné.

www.amukela.com

• loes

hi, winkelen is niet de *hoofdzaak*, maar ik mis bijvoorbeeld de *albert cuyp*, tuurlijk is het hier mooi, ruimte genoeg om je heen, maar het strand is hier maar een kale bedoening, dat soort dingen bedoel ik. en wat jij zegt over de euro daar ben ik ook bang voor ja, in nederland heb je weer de race van merkkleding en zo, en dat heb je hier dus helemaal niet, wat wel weer relaxter is met opgroeiende kids. we hebben besloten om in augustus terug te gaan voor 6 weken, om het zelf eens te bekijken, en mischien neemt dan dat *twijfel* gevoel af!!!! bedankt voor de reacties groet loes.

• Goh

Prima hoor Loes, Maar ik vindt de reactie van Stippel een hele goede voor jou ;-)

Ga eens BEWUST leven, trek je niets aan van bepaalde hypes zoals merkkleding of the ratrace en volg je eigen lijn, dat geeft pas een goed gevoel ongeacht waar je leeft / woont.

Als je met jezelf in het reine bent, kan je overal leven. Dat is eigenlijk de kern van de zaak….

Groetjes Goh

• Saska

Veel mensen die emigreren leven al helemaal in de wolken wat het nieuwe land aangaat..en leggen belangrijke dingen naast zich neer (lage lonen oa)

Toch niet alle lonen zijn laag? ja mijn man stapte een stuk lager in dan wij gewend waren, maar tegenwoordig zit hij toch echt wel weer op hetzelfde (salaris)niveau.

Maar je bent ook niet voor niets gaan emigreren? ik maak uit je verhaal op de dingen gaat idealiseren.

Tuurlijk is de AC leuk, maar vergeet de vele dagen dat je daar was in de stromende regen niet.

Een terrasje is leuk, ook hier in Canada zijn er steden waar je het niet ziet..maar ook steden (Saskatoon) waar je het juist weer wel ziet.

Misschien woon je gewoon (nog) niet op de juiste lokatie?

Men zegt ook vaak dat mensen met heimwee een keer terug moeten gaan en dan inderdaad niet voor 2 weken want dat is alleen maar leuk.

Zelf zou ik niet meer in Nederland kunnen leven, wat een ander schattig knus vind vind ik te krap.

Maar even naar Nederland een frikadelletje eten, patatje oorlog…kibbeling….en dan weer snel terug.

Toch als je plekje wel in Nedeland is….dan moet je gewoon teruggaan, niet iedereen is geschikt om te emigreren.

Al hoor ik wel dat de meeste ook daar weer spijt van krijgen/kregen

• Joke.

loes schreef:

>

> ik vraag het hier maar eens, wij wonen nu 2 jaar in nz,

> willen eigenlijk terug, maar weten het niet zeker, eerst die

> stap om te gaan en dan nu weer vice versa.

Men zegt dat als het van land veranderd, je het drie jaar moet geven.

Elk begin is moeilijk en niets is zoals je het gewend bent.

Zowel de positieve kanten als de negatieve kanten daarvan.

“Tropenjaren tellen dukken”. het is een uitdrukking………..ook voor hoe je iets beleeft,ervaart,ziet,tegenin wilt vechten, verdrietig om wordt,over moppert,enz.

Als gezin ben je veel meer op elkaar aangewezen en let je veel meer op elkaar dan in NL.

Ik weet niet of je werkt of huisvrouw bent?

Zit je thuis, dan heb je alle tijd om over alles te malen, uit te kauwen en op te blazen.

Hoe ervaart de rest van je familie het wonen/leven daar?

> wij vinden het

> hier tegenvallen, missen de gezellige boulevards.'

Zuid Afrika had ook geen gezellige kerns in zijn grote steden…….amerikaans,blokkedozerig,sfeerloos,brede wegen,winkels uit het jaar kruik, enz.

De kapper was om te janken,de kleding alsof ze van gordijnen kleren hadden gemaakt,nog wel eens wurmpjes in het brood, enz.

Terrasjes was iets totaal onbekends.

, LEUKE

> winkeltjes, en daar komt ook nog bij de belachelijk lage

> lonen, dat wisten we wel maar toch het is elk dollartje

> omdraaien.

Kijk, de tweede gaat storen (lage lonen).

Want dan kan je niet af en toe naar NL toe om je hart op te halen en er na twee weken achterkomen dat je leven die je nu gekozen hebt eigenlijk niet zo verkeerd is (al is het maar voor je kinderen/wat juist een heel groot punt is).

> de twijfel is; wat vinden we in nederland terug,

> als ik zo de berichten lees, is dat ook niet alles meer.

Wat je in NL terug vindt is de drukte, gejaag, de stank, kauwgum op straat en hondestront, geirriteerde mensen, leven op/aan de straat, recht voor z'n raap alles gezegd krijgen, een achteruitgaande economie, overvolle asiels, nergens stilte, enz.

>wij

> zijn vertrokken vanwege de mentaliteit daar, hier zijn de

> mensen veel vriendelijker, maar dat is ook alles, nouja

> kortom zijn er mensen die inderdaad terug gegaan zijn, en hoe

> hebben die dat ervaren, spijt, of blij? groet loes bruins.

Na drie en half jaar in een thuisland in Zuid-Afrika gewoond te hebben, zijn we terug gegaan.

(Het geweld, afslachting van mensen kwam te dichtbij).

In Afrika hadden we alle ruimte, de stilte, natuur,fruit en groente uit eigen tuin,heerlijk weer.

Binnen een half jaar terug in NL wisten we dat het niet meer ging.

De harde mentaliteit van kinderen op school, het prestatiegerichte,overal lawaai en mensen, de welvaart in de winkels en de verspilling daarvan door de mensen,alles kostte geld,geen tijd om van het leven te genieten, niemand die rust in zijn kont had.

Je kan niet elke dag op een terrasje zitten, je kan niet elke dag shoppen,je kan niet elke dag neuzen en je geld uitgeven op de Appie Kuip.

Want het leven gaat door, je uitgaven, iedereen is druk, enz.

Mijn jongste dochter vindt NL geweldig………..de boekenwinkels,de snoepwinkels,de gezellige terrasjes, de italiaanse ijswinkels,de verscheidenheid in de kledingwinkels………..maar zij ziet niet hoe hard het geld stroomt en dat we dat niet zouden kunnen aanschaffen wat we in drie weken kopen, als we er zouden wonen.

Want we zijn weer vertrokken.

Naar Noorwegen.

God, wat heb ik hier ook gekankerd, gejankt, gescholden en gedreigd mijn dozen weer in te pakken………de eerste anderhalf jaar.

Maar geestelijk mijzelf een schop onder mijn kont geven, mijn zegeningen tellen(hoe goed mijn kinderen en ook mijn man het hier hebben) en er zelf voor zorgen dat mijn leven zo veranderde dat ik het ook naar mijn zin heb, heeft erg geholpen.

Nou ga ik nog maar 1x in de 2 jaar naar NL en alleen omdat het moet (familie).

Niet meer omdat ik het zo mis.

Noorwegen is ook ongezellig, enz.

Maar als je gaat zoeken en het zijn tijd geeft, vindt je ook hier uiteindelijk een paar leuke winkeltjes, een lekker bakkertje, maak je je eigen terrasje,enz.

Misschien zie je als je straks in NL bent, dat je zelf ook een beetje veranderd bent.

De wereld verder is gegaan zonder jou, men lauw op je verschijning reageert (ja, even heel blij en dan gaat men weer verder), alles wat je nou over NL idealiseerd voor een paar weekjes leuk is, maar dat je op de terugweg naar N.Z. een zucht slaat en denk “lekker, ik ga weer naar huis”.

Ik woon nu trouwens negen jaar in Noorwegen.

Mijn huis is mijn thuis.

Dat was het in NL, in Afrika en nu in NO.

Het land waar het staat is niet zo belangrijk, je moet het in je huis gezellig en thuis maken.

Na de anderhalf jaar hier, zijn we op een ander plekje gaan wonen.

Ik ben gaan werken en ik heb de dingen waar ik me aan stoorde veranderd (zover dat binnen mijn vermogen lag).

Ik zal nooit een noorse worden en wie weet veranderen we nog eens van land.

Maar voorlopig is het leven goed hier.

Hebben we en doen we dingen die in NL niet mogelijk zouden zijn geweest.

Probeer van je avontuur te genieten, terug kan altijd nog(als je niet je nederlanderschap hebt opgegeven).

Waarom zou je je haasten?

Sterkte met de beslissing.

Geniet zo meteen van je vakantie, maar wees ook eerlijk over wat je ziet.

En laat hier nog eens wat van je horen en wat de beslissing wordt.

Groetjes vanuit een zonnig en warm Noorwegen. :)

Joke.

• Miriam & Corné

"Zuid Afrika had ook geen gezellige kerns in zijn grote steden…….amerikaans,blokkedozerig,sfeerloos,brede wegen,winkels uit het jaar kruik, enz.

De kapper was om te janken,de kleding alsof ze van gordijnen kleren hadden gemaakt,nog wel eens wurmpjes in het brood, enz.

Terrasjes was iets totaal onbekends."

Kijk, dat is nou precies de reden waarom de meeste Nederlanders hier NIET in een grote stad zijn gaan wonen.

Wat heb je daar ook te zoeken? Grote en gezellige steden heb je nl. ook in Nederland. Wat je in Nederland niet hebt, en wat ik hier gevonden heb:

.eigen baas

.fantastische natuur en wildlife.

.heerlijk klimaat.

.ruimte.

.schone lucht.

.rust en geen stress.

.gemoedelijk en gezellig dorpje.

.22 hectare eigen grond.

etc. etc.

Maar wat voor iedere emigrant geldt is dat je er wel iets van moet maken, en dat je redenen om te emigreren altijd ‘zuiver’ moeten zijn.

Groetjes uit de zonnige (26) bush :)

Corné.

www.amukela.com