Waar naar toe?

• Amber

Hoi,

ik weet niet zo goed of dit op dit prikbord wel op zijn plaats staat, omdat ik niet wil emigreren, maar gewoon een tijd weg wil gaan.

Ik hoop dat iemand mij toch wil helpen, ik vind het zo moeilijk om te besluiten waar ik naar toe wil en wat ik dan zal gaan doen.

Ik heb er over nagedacht om een TEFL cursus (teaching English as a foreign language) te gaan doen, maar als ik bij vacaturebanken kijk zie ik dat er overal om een academische titel wordt gevraagd, die ik niet heb. Ondanks dat ze op de site van teflonline zeggen dat je aan dat diploma van hun voldoende hebt.

Maar goed, ik denk dat ik dat dan laat varen. Wat ik wel wil weet ik gewoon echt niet, het enige wat ik weet is dat ik een ongeveer een jaar weg wil gaan.

Ik wil niet naar een land waar het warmer is dan 25 graden, niet naar een land waar het onveilig voor een meisje alleen is, en ook niet naar een land met veel armoede of een plek als Llorret de Mar (met veel uitgaansjeugd).

Wie heeft er suggesties mbt welk land geschikt voor mij zou zijn, en wat ik kan doen om in mijn onderhoud te voorzien? Ik heb de HAVO gedaan en een 1-jarige toeristische hbo opleiding (waar ik geen diploma van heb omdat ik geen examen heb gedaan in NIMA-A) maar ik wil absoluut niet als hostess werken. Ik spreek goed Engels, redelijk Duits en een klein beetje Frans.

Alvast bedankt voor jullie reacties.

gr Amber

• qwerty

De maan??

• paulr

Amber,

Zo te zien ben je zoekende. Je hebt je Havo welliswaar afgemaakt,maar is waarschijnlijk niet van harte gegaan. Je was bezig met een vervolgopleiding,maar bent er mee gestopt. Dus wat nu.

Ook leg je jezelf allerlei beperkingen op: qua land, klimaat en waarschijnlijk nog veel meer. Je wilt de wereld ontdekken,maar durft het ook niet. Er leeft veel onzekerheid bij jou. Ga eens langs bij een studie adviseur/begeleider ( evntueel van je oude school).

Maar ja, als je toch naar het buitenland wilt, kan je eventueel in een kiboets in Israel werken ( ik hoor je al denken: Gevaarlijk). Heb ik 30 jaar geleden ook gedaan.

Of neem eens contact met met enkele ontwikkelingsorganisaties ( Memisa, Cordaid, VSO etc).

Ook kan je eens kijken op de website van joho : www.joho.nl .

Je kan als vrijwilliger werken bij een natuurbeschermingsorganisatie in een land, of runnen van een outdoor camp voor kinderen uit arme wijken of helpen van artsen/verpleegkundigen of helpen bij een opvangproject voor tienermoeders.Kortom er is zat te doen ( alleen moet je voorjezelf de lat niet hoog leggen en alles aanpakken wat en waar het mogelijk is. En trouwens in Nederland kan het ook 35 graden worden hoor ( en dat zonder airco)

• Amber

Hoi Paul,

bedankt voor je reactie, op Joho heb ik al vaker gekeken, maar daar is de keus zo groot dat het alleen maar moeilijker wordt.

Overigens is de HAVO prima gegaan hoor, en de vervolgopleiding heb ik wel afgemaakt, het was immers een 1-jarige opleiding. Ik heb alleen mijn Nima-A niet gehaald en daardoor geen diploma, ik ben echter gequalificeerd om op een reisbureau te werken.

Misschien dat u denkt dat ik jonger ben, omdat u schrijft: “dus wat nu”.

Maar ik ben na mijn opleiding gaan werken, en werk inmiddels al ruim 8 jaar.

Dus het is niet zo dat ik nu met mijn handen in het haar zit.

Ik kan de hitte niet verdragen, ook in Nederland niet, ik word er letterlijk ziek van.

Je analyse dat ik niet durf klopt wel, maar daar wil ik me niet door laten tegenhouden.

gr Amber

• Goh

Als au-pair in Frankrijk of Amerika ?

Veilig in een gezin, betaald werk, ervaring opdoen met (jonge) kinderen en de taal goed leren, en het land goed leren kennen.

Het kan er alleen wel warm worden :? in Parijs of streken in de VS

Groeten Goh

• paulr

Hi,

Dat is mooi, je hebt dus werkervaring. Moet dus lukken, denk ik via deze organisaties!

Kijk eens op de website www.norsk.nl. voor mogelijkheden in Noorwegen. Als er niets bijstaat kan je nog altijd contact opnemen met de oprichter van de website : Een Nederlander die naar Noorwegen is ge-emigreerd.

Zelf word ik pas levendig boven de 20 graden. Ga tennissen, golfen, hardlopen. Kortom ik word actief.

• Pietje

www.travelactive.nl

• Saska

Volgens mij ben je ook nog jong genoeg om met een work holiday visa naar Canada te gaan.

Dan kun je werken en reizen…het wordt er wel warm in de zomermaanden maar na een winter van ongeveer -25 waardeer je de warmte een stuk meer ;-)

• Amber

Hoi,

heel hartelijk bedankt voor jullie reacties en tips, ik zal me er morgen eens in gaan verdiepen!

gr Amber

• Winnie

Wat dacht je van Australie? Absoluut reis veilig en vriendelijk voor vrouw alleen!

Kijk eens op vlgnd site: http://www.backpackers.nl/ozreizenwerken/index.html

ik ben ook met deze club gegaan echt een aanrader! Zelf heb ik open jaarticket gekocht en in Thailand tijdens tussenstop uitgestapt (moet je wel goed aangeven dat je niet mee doorvliegt, dat je ander datum doorvliegt) vervolgens heb ik paar maanden door Azie gereisd (met spaarcentjes) is goedkoop. en vervolgens door naar Australie waar je overal als ‘backpacker’ kunt werken.

Echt super gehad. Ben nu ruim 1 jaar weer thuis, en sta nu op het punt om uit te zoeken waar naar toe emigreren. 1 ding is zeker (voorlopig) weg uit Nederland, er is zoveel meer moois te zien.

Veel succes ermee.

Je moet zeker gaan het is nml. een ervaring die niemand meer van je af kan nemen!