emigreren naar Chile

• jantine

hola, ik ben 27 en ik sta het op het punt te emigreren naar Chile. Over 7 weken is het al zover. Ik heb al de nodige (reis)ervaring achter de rug, ben 7 keer naar azie geweest en heb daar in periodes van enkele maanden tot een jaar in verschillende landen gewerkt en gereisd. maar nu is het toch net iets anders. Mijn vriend is chileens en we zijn van plan samen daar een organisatie in de bergen op te richten. (we wonen nu samen in NL) Graag zou ik contact komen met mensen die ook naar zuid-amerika zijn geemigreert of op het punt staan te doen. Ik ben zelf nog nooit in Zuid-Amerika geweest, dus dat maakt het des te spannender. Wie o wie kan mij de in en ouds vertellen over emigratie naar dit land (chile) of werelddeel?

jantine

• Anoniem

Ik woon in Brazilie, geef me je e-mail adres maar, en vraag maar raak.

• Pat

Idem voor mij in Argentinie.

Pat

• patries

tjonge ik vind het wel een stap hoor naar een land emigreren wat je niet kent.

Ik woon sinds juli voirg jaar in Argentinie.

Ik ken Chili niet dus daar kan ik niet over oordelen, daarnaast hebben de meeste Argentijnen een “hekel” aan de Chilenen (vanwege de falkland oorlog).

Hier is Argentinie is alles veel opener, je gaat gewoon bij mensen langs zonder afspraak enzo….t werkt allemaal niet zo met de agenda als in Nederland. Maar dat moet bij je passen.

Verder de veel langere periode van warm weer bevalt me zeeeeeeeeeer goed.

De veiligheid is nog steeds een issue maar ja….gelukkig nog niets vervelends meegemaakt.

Succes met de overgang.

• Jo

Nou Patries, dat Argentijnen een “hekel” hebben aan Chilenen is om een heleboel redenen, maar de Falklandoorlog heeft er weinig mee te maken. Het is meer historisch gegroeid (heb je vaak bij buurlanden) en het akkefietje met de Beagle-eilanden heeft er ook toe bijgedragen.

Heb zelf héél lang in Chili gewoond, Jantine, kom er ook nog steeds regelmatig, ken er veel mensen en heb er familie. Dus vraag maar. Ken trouwens ook een paar mensen die net zijn vertrokken. Waar gaan jullie eigenlijk wonen? En wat houdt dat project precies in?

Ben benieuwd.

Jo

• patries

De Falkland oorlog heeft er heel veel mee te maken omdat Argentinie dacht dat Chili hen zou helpen als Latijnse broeder maar het tegendeel was waar, Chili bood de UK een standplaats voor militairen aan die vochten in de Falkland oorlog.

Chili hielp de vijand van Argentinie en niet de latijnse broeder.

Volgens vele Argentijnen heeft de falkland oorlog er heel veel mee te maken.

De Argentijnen zullen het de Chilenen nooit vergeven dat men hun in de steek heeft gelaten tijdens de Falkland oorlog.

Daarom heeft voor de zoveelste keer tijdens de WK kwalificatie Argentinie Uruguay laten winnen om Chili erbuiten te laten vallen.

Maar ja de chilenen zullen het wel anders zien.

Nogmaals dit is de mening van vele argentijnen.

• Jo

Jantine, ben je daar nog? Of heb je al genoeg antwoorden gehad?

Patries, het spijt me toch echt, maar ik heb het nog eens nagevraagd bij mijn Chileense echtgenoot en Argentijnse kennissen en die beweren allemaal dat de Falkland-oorlog hooguit invloed heeft bij bepaalde groepen Argentijnen. Vergeet niet dat in die tijd zowel Chili als Argentinië onder een dictatoriaal regime leefden en dat de beslissing van Chili om de Engelsen te steunen, een beslissing was van het Chileense regime. Ik ben heel wat keren in Argentinië geweest en word echt wel voor Chileense aangezien, maar men heeft mij nooit de Malvinas op mijn bord geschoven, hooguit het winnen of verliezen van een voetbalwedstrijd tussen een Chiileense en een Argentijnse club. Voor de Argentijnen bij wie die hele geschiedenis nog hoog zit (militairen bijv. of aanhangers van deze), kan het zijn dat ze ook nog de Chilenen het een en ander kwalijk nemen, maar bij het gros van de “gewone” bevolking leeft dat volgens mij toch niet echt.

Zoals ik al zei, het lijkt meer een Ajax- en Feijenoordsupporters-conflict en dat geldt overigens voor beide kanten.

Groet, Jo

• jantine

ja hoor ik ben er nog.. maar ik heb inmiddels ook de pagina van chili zelf ondekt, vandaar … ik ben zeker nog niet klaar met regelen en alles weten, maar ik moet zeggen dat na aanleiding van alle berichten op dit forum en die van chili.startpagina.nl, ik ineens de bibbers kreeg. Ik zag ineens allerlei visioenen dat het me niet ging lukken, iedereen doet best wel moeilijk enz. Kortom “I do it my way” :-)

Tuurlijk zijn er allemaal stappen te ondernemen, zo heb ik een verblijfsvergunning nodig om mijn eigen zaak te starten, maar via de broer en de vader van mijn vriend krijg ik hele andere informatie door dan wat ik hier krijg. Erg verwarrend. Zo is het helemaal niet moelijk, mits je de juiste papieren heb en de juiste weg volgt om in chili te wonen, zelfs als je bij aankomst nog geen baan hebt. Een verblijfsvergunning aanvragen is ook geen probleem. Kortom ik neem mee en neem alle stappen die ze me hier in nederland vertellen en vervolgens ga ik Chili verder aan de slag. Ik ben gisteren ook naar het consulaat geweest in Amsterdam en daar werd dit ook bevestigd, ze geven namelijk geen concrete antwoorden over wat je moet doen.

Mijn droom is een eigen outdoor-organisatie in de bergen op te zetten, met een hostel en campingsite. en dit alles op ecotoeristische basis, gekkewerk? dat zeker! maar niet onrealiseerbaar, dus waarom niet gewoon proberen…..

Mijn vriend heeft een appartement, groot genoeg voor twee in Santiago, dus daar gaan we beginnen en we zullen zeker niet meteen de bush bush in trekken. We hebben tijd genoeg, eerst mijn verblijfsvegunning regelen, een baan zou leuk zijn, maar ik heb allerlei projecten in NL lopen, dus financieel loopt het wel even goed. en dan langzaam grond kopen, bouwen enz…

ondanks de papier rompslomp, heb ik bere zin!

• Jo

Jantine,

Ja joh, gewoon doen! Het is helemaal niet moeilijk om een verblijfsvergunning in Chili te krijgen. In ieder geval veel minder moeilijk dan andersom. En als Europeaan heb je nog steeds een heel groot streepje voor bij Chilenen… ik zou bijna durven spreken van positieve discriminatie. Maar dat is voor jou niet erg dus. Het enige nadeel wat ik ervan heb ondervonden is dat je na tien jaar nog steeds tegen de oogarts moet vertellen hoe je nou in godsnaam in Chili bent verzeild geraakt!

Succes!

Jo

• patries

Gister was het een “jubileum” wat betreft de falkland oorlog dus dit subject kwam ter sprake.

Tja de beagle eilanden was de eerste aanzet, volgens mijn partner en familie en vrienden, was de druppel die de emmer deed overlopen mijn verhaal over de falkland oorlog.

Maar ja vele mensen vele meningen……dit heb ik vernomen…..en ook onder mijn collega's hoor ik hetzelfde.

Ik kan je verzekeren dat het absoluut GEEN aanhangers zijn van het militaire bewind, zoals jij beweert. En het zijn ook geen militairen.

Ik heb familie/vrienden/kennissen met minimum inkomen tot en met bezitters huizen in de duurste buurten van BsAs dus niet slechts een bepaalde groep van de Argentijnse bevolking.

Afijn nederlanders die in Duitsland wonen kijken ook anders tegen de duitsers aan dan nederlanders in nederland.