emigratie met kind

• puck

Beste mensen, ik ben een moeder van een zoontje (bijna 5), al bijna 4 jaar gescheiden van zijn vader. De omgangsregeling en het contact met de vader verloopt goed. Nu heb sinds enige tijd een relatie met een Nederlander die in het buitenland woont (Portugal). Ik zit er heel erg over na te denken om samen met mijn zoontje bij hem te gaan wonen, wat voor dingen moeten er geregeld worden om mijn zoontje mee te krijgen naar het buitenland. Het liefst hoop ik natuurlijk dat ik dit in goed overleg met zijn vader kan doen, maar wat als dit niet goed verloopt. Heeft er iemand ervaring hier mee? Wie kan mij helpen met antwoorden?

• Pat

kiik even in de vorige onderwerpen. Het is al verschillende keren aan bod gekomen

Pat

• B-lanah

Hi Puck,

misschien een te persoonlijke vraag, maar heb je de mogelijkheid dat je naar portugal zou willen niet besproken met je ex?

Als het contact goed is, zoals je zelf zegt, dan zou je het onderwerp al wat kunnen bespreken, en een fijne regeling kunnen treffen.

zonder overige details te weten, denk ik dat we in de zelfde situatie hebben, en op basis van het goede contact dat wij als ouders hebben/hadden, is er nooit een probleem ontstaan.

• Sina

Hallo Puck

Ook ik zit in de zelfde situatie,alleen ga ik naar de UK.

Ik heb onlangs contact opgenomen met bureau rechtshulp,

en die zei mij het volgende:

Als het kind naar 1 van de ouders is toe gewezen,en je wilt

verhuizen ongeacht hier in Nederland of in 1 van de EU landen,

is dit geen probleem.

Het gaat om de omgangsregeling.

In mijn situatie;

De rechtbank heeft de besluit genomen dat mijn dochter 1x per 2 weken

een weekend naar mijn ex-man gaat.

Dus van vrijdag t/m zondag.

Nu ga ik met mijn dochter emigreren,en moet er een andere omgangsregeling

genomen worden.

Als het contact goed is tussen de 2 ‘'exen’'kun je het samen overleggen.

In mijn geval is het geen goed contact en moet ik via een advokaat een

''nieuwe'' omgangsregeling regelen en en kan mijn ex-man zich er in schikken

of niet.

Dus dat zou dan bijv.in de vakantie's zijn.

Kortom,je kan ten alle tijden het land verlaten als er maar geregeld wordt

dat er een bezoekregeling komt.

Van de bureau rechtshulp zeiden ze nog,dat als je dit niet doet,wordt het

als ontvoering beschouwd.

Maar of dit alles het waard is…..?

Dus je kunt het beter wel zo regelen tussen je ex-man of een advokaat.

Ik wens je veel succes!!!

SinaB-lanah schreef:

>

>

> Hi Puck,

> misschien een te persoonlijke vraag, maar heb je de

> mogelijkheid dat je naar portugal zou willen niet besproken

> met je ex?

> Als het contact goed is, zoals je zelf zegt, dan zou je het

> onderwerp al wat kunnen bespreken, en een fijne regeling

> kunnen treffen.

>

> zonder overige details te weten, denk ik dat we in de zelfde

> situatie hebben, en op basis van het goede contact dat wij

> als ouders hebben/hadden, is er nooit een probleem ontstaan.

• Pat

Er zijn ook landen, buiten de EU dan wel, waar je zonder geschreven, ondertekende en van apostille voorziene verklaring van de andere ouder gewoon niet binnen komt en direct op de retourvlucht gezet wordt. En dat gebeurt dan nog in een zogenaamde ´bananenrepubliek´als Argentinie. Het is zelfs zo als een moeder op vakantie wil met haar kinderen zonder partner, dan kan ze het land niet uit zonder een getekende verklaring van die partner, om ontvoering te vermijden. Kunnen ze in de EU nog iets van leren, dacht ik zo…

Het klopt volgens mij niet als rechtshulp zegt dat er geen probleem is binnen de EU, binnen de landen die het Schengenverdrag getekend hebben, lijkt het mij wel mogelijk. Maar er moet idd aan de scheidingsvoorwaarden, lees omgangsrecht, voldaan worden. Zoniet word je ook in alle landen gelijktijdig geseind en kan je paspoort ingetrokken worden.

Pat

• Sina

Ik heb dus voor een aantal weken er contact mee gezocht i.v.m.mijn dochter en zij is zelf advocate en zij heeft het voor mij uitgezocht dat het wèl kan.

Waarom zou ze er om liegen?????

Zij wordt er niet beter van.

Behalve dan dat ik haar moet betalen dat het op papier komt hahahaha!!!!

Ik kan alleen voor mijzelf spreken;

Omdat mijn dochter(12) al om de 2 weken een weekend bij haar vader is,en we wonen ook nog eens niet bij hem naast de deur,is het nu soms 1 weekend in de 2à3 maanden en in de vakantie's.

Dus voor hem wordt het niet anders.

Nu moet ik naar een advoca(at)te om het op papier vast te laten zetten dat de bezoekregeling veranderd wordt of zo laten.

maar in iedere geval,zij zei, juist omdat het een EU land is dat ik haar gewoon mee kan nemen dat het geen punt is,mits er maar een goede omgangsregeling gemaakt wordt.

Groetjes,

Sina

• Pat

Ik wil er zeker geen welles-nietes spelletje van maken, maar je uitleg klopt niet. Volgens jou kan je zonder meer een andere bezoekregeling maken of je ex-partner er zich in schikt of niet. Ik weet dat als hij er zich niet in schikt, tenzij jij in je echtscheidingsconvenant staan hebt dat jij alleen voogd bent over het kind, jij naar de rechtbank zult moeten om een oordeel ´in het belang van het minderjarige kind´te vragen. Als jouw ex genoeg argumenten kan aanbrengen om de rechter te laten beslissen dat het tegen het belang van het kind is, dan kan je je kind wettelijk niet mee het land uitnemen, ongeacht of het een EU-land is of niet.

Even voor de volledigheid Sina, een advocaat heeft er ALTIJD voordeel bij om te beweren dat iets wel of niet kan en al zeker als ze er terloops bijvermelden dat één en ander moet aangevraagd worden. maar natuurlijk alles kan maar alles heeft soms een prijskaartje aan de hoge kant. Als ik jouw ex was, zou ik in elk geval eisen dat de verplaatsingskosten ten laste komen van de partij die het land wil verlaten. Gaat je een mooie stuiver kosten aan vliegtuigtickets…

Pat

• de ex van Sina

Bedankt Pat.

zo weer een paar eisen r bij.

• Pat

Om heel eerlijk te zijn was ik er een beetje op aan het hopen dat je zou meelezen.

Pat

• puck

Bedankt voor jullie reacties.

Ik heb mijn papieren inmiddels gefaxt naar een advocaat in Portugal, volgens hem zijn er helemaal geen bezwaren om mijn kind mee naar het buitenland te nemen. De omgangsregeling zal wel aangepast moeten worden, de alimentatie zou eventueel komen te vervallen maar dit alleen in het geval de ex moeilijk gaat doen. De kosten die gemaakt moeten worden om de bezoekregeling na te komen zijn voor de man en niet voor de vrouw.

Ik heb hier half april een uitgebreide afspraak over met mijn advocaat in Portugal, en dan zal ik hoop ik een stuk wijzer zijn. Maar voorals nog hoop ik dat dit goed gaat komen, mijn ex weet nog niet van mijn plannen af, maar ik heb zoiets van dat ik het eerst voor mezelf uit wilde zoeken hoe het allemaal in elkaar steekt voor ik verdere stappen onder neem. Sina heel veel succes met het rond krijgen van een nieuwe omgangsregeling, en hoop dat je in Engeland met je kind je gelukt zult vinden.

Groetjes Puck