Vraag aan NLers in het buitenland

• Martinaki

Ik ga per 9 april naar Kreta om daar te wonen/werken. Sowieso voor een jaar, als alles lekker loopt dan blijf ik er.

Op zich heb ik alles geregeld maar 1 ding ben ik nog niet over uit: het pensioen gebeuren. Ik heb van mijn gemeente een boekje gekregen over AOW/pensioen. Ook heb ik een beetje ‘rond gesurft’, maar wordt er niet veel wijzer uit. Ik ben ook nog maar 21 dus heb daar ook niet echt over nagedacht :)

Wat is het handigste?? Want ik had ook gelezen dat als je via NL je pensioen blijft regelen dat je je daaraan helemaal scheel betaalt.

Is het het beste het in het land te regelen waar ik me ga vestigen of toch maar wel via NL, mocht ik toch naar een aantal jaar terug gaan??

Wie helpt mij??!!

groetjes Martine

• Viviane

Je kan je vraag op het kreta-prikbord stellen, daar zal je zeker reactie op krijgen.

Succes,

Viviane.

• Joke.

Ik betaal door, maar ik heb ook maar een heel klein inkomen.

Als je denkt met een paar jaar terug te gaan, zou ik door betalen.

Anders krijg je met je pensioen geen 100% uitbetaald.

Het is een lastige beslissing.

Je weet niet of je je pensioenleeftijd zal halen.

Het is een groot bedrag die je in èèn keer moet ophoesten.

Misschien kan je achteraf wat je in Kreta hebt betaald terugvorderen.

Wat is wijsheid? :?

Een persoonlijk iets, denk ik.

Joke.

• paulr

Pensioen ;

AOW eventueel aanvullend via een bedrijf en eventueel aanvullend zelf geregeld via een verzekeraar (lijfrentes).

Kortom de aanvullende zaken kan je zelf regelen, waar je op doelt is AOW.

Mbt AOW het volgende :

Iedereen die vanaf zijn 15-de woont in Nederland, heeft recht op 100% AOW als hij/zij 65 wordt.

Dat houdt in dat je vanaf je 15 2% AOW spaart.

Stel dus dat je naar Kreat vertrekt en je hier dus uit laat schrijven , dan heb je recht op het volgende AOW bedrag : 21 jaar - 15 jaar = 6 jaar.

6 x 2% is dus 12%. je hebt dus als je 65 wordt recht op 12% van het AOW bedrag.

Kom je op je veertigste weer terug dan bouw je wederom 15 jaar op, dus 30%. samen met die 12% heb je recht op 42% AOW.

Ingewikkeld he, Misschien een ander voorbeeld. Ik heb 3 jaar in Zuid Afrika gewoond en ben 5 jaar geleden teruggekomen. Als ik nou tot mijn 65-ste in Nederland verblijf, krijg ik dus niet het volledige AOW, maar 94%.

Echter een neef van mij die in Nieuw Zeeland woont en op zijn 30-ste is ge-emigreerd is net daar 65 geworden. Hij krijgt wel 30% van zijn AOW. Hij had hier helemaal niet op gerekend en vindt dit extraatje wel mooi.

Kortom verlaat je Nederland , dan word je gekort op je AOW.Dus elk jaar dat je uit Nederland bent, verlies je 2%.

• Joke.

Aanvulling op Paul.

Je verliest die 2%, maar je kunt het ook doorbetalen als je in het buitenland woont.

Of als je terug keert in NL, binnen vijf jaar aanvullen.

Joke.

• paulr

Joke,

Dat klopt. Maar zelf denk ik dat je het bedrag beter aan een bank/verzekeraar kan geven/betalen om de volgende redenen :

1) Bij overlijden voor je 65-ste krijg je geen AOW premie terug. Sterftewinst ligt bij de overheid. Bij een bank/ verzekeraar kan je het zelf bepalen wat er gebeurt bij overlijden ( niets terug of de premie terug of de opgebouwde waarde terug)

2) Je krijgt meer geld voor de premie die je stort bij een bank/verzekeraar en je kan zelf bepalen of je het belegt of spaart of combinatie van beiden.

Zelf heb ik het bedrag dat ik kwijt was voor 100% AOW, aan een verzekeraar betaald in de vorm van een koopsom met de clausule dat de premie bij overlijden wordt terugbetaald.