2 vragen over emigratie naar UK

• Maria

Hallo iedereen!!

Ik heb 2 vragen,en ben benieuwd of er iemand hier een antwoord op weet…

1.Ik wil dus naar de UK,(geen Noord Ierland)en moet(?)een gezondheidsverklaring hebben.

Nu was mijn vraag;Kan ik daarvoor gewoon naar mijn huisarts,of moet ik daarvoor naar een onafhankelijke(huis)arts???

2.Ik ben gescheiden en heb een dochter van 12jaar die graag mee wil.

Ze woont bij mij,en 1x in de twee weken is volgens afspraak met de rechter overeen gekomen,dat ze naar haar vader gaat voor een weekendje.

Ze is overigens aan mij toegewezen en is er geen sprake van co-ouderschap.

Nu is mijn vraag;Moet mijn mijn ex-man toestemming geven dat ze met mij mee gaat voor emigratie?

Ze staat ook op mijn paspoort,en zou ik bijv.een paar dagen met haar naar Londen gaan maakt hij er geen probleem van.

De UK is ook niet aan de andere kant van de wereld en de UK is een EU land.

Misschien dat er een advokaat onder ons is die hier wat meer over kan vertellen?

Alvast bedankt.

• marian

antw.1 is bij huisarts of GGD

2 Als u beide de ouderlijke macht heeft moet uw ex man toestemming geven voor emigratie.

• Michael

Hallo Maria,

' Ik wil dus naar de UK,(geen Noord Ierland) ' , waarom niet naar Noord Ierland?

Het is er fantastisch!, de problemen die iedereen kent zijn inmiddels echt achter de rug (vergelijkingsgewijs MINDER criminaliteit dan elders in de UK, tenzij je op het platteland gaat wonen), de mensen zijn zeer vriendelijk en er is veel werk/kansen.

Maar goed, daar ging je eigenlijk vraag niet over.

Zoals eerder vermeld, als je ex-man geen ouderlijke macht over jullie kind heeft dan kan hij er niets van zeggen dat jullie twee vertrekken, mocht dat wel zo zijn dan moet hij toestemming geven (via de gerechtelijke macht uiteraard).

Verder denkt ik niet dat er toestemming door je ex-man moet worden gegeven voor een vakantie of iets dergelijks buiten Nederland, je komt tenslotte terug en daar breek je geen enkele wet/voorschrift mee.

Naar mijn weten kun je gewoon een gezondheidsverklaring bij je eigen huisarts halen, als je maar uit kunt leggen/aan kunt tonen waarom je die nodig hebt, ze geven het niet zomaar.

Veel succes toegewenst.

Michael