verhuizen/emigreren?

• Jenny

Mei aanstaande ga ik mij voor onbepaalde tijd en waarschijnlijk definitief vestigen op Kreta, Griekenland. Ik wil mij nu echter nog niet uit laten schrijven in Nederland (ben dan geregistreerd op het adres van mijn ouders in mijn geboorteplaats).

Ik vraag mij nu af of dit dan ook onder het begrip ‘emigreren’ valt of dat emigreren echt inhoudt dat je je helemaal laat uitschrijven uit je geboorteland.

Ook vraag ik me af of er consequenties zijn verbonden (negatief of positief) aan het geregistreerd blijven in Nederland. Ik zal geen inkomen meer uit Nederland ontvangen en heb ook geen pensioenregelingen en dergelijke, dus belastingtechnisch gezien moet het volgens mij niet te problematisch zijn.

Daarnaast wil ik wél in Nederland verzekerd blijven en ik vraag me af of dat mogelijk is als je hier niet meer geregistreerd staat.

Heeft er iemand ervaringen hiermee of is er iemand die mij tips kan geven of anderzijds op weg kan helpen?

Groeten,

Jenny

• Pat

Hoi Jenny,

Ik kan je met zekerheid zeggen dat zolang je geregistreerd bent in Nederland, je wel belastingsplichtige blijft ook al is de te betalen belasting 0 euro. Elk jaar moet je een aangifte doen. Puur wettelijk gezien moet je meer dan 183 dagen per jaar in Nederland verblijven maar dit is practisch niet te bewijzen temeer daar je naar een EG lidstaat gaat. Zolang je eenadres hebt in Nederland waar de post aankomt is er geen probleem. Wel oppassen met schoolplichtige kindereen, als je die hebt.

Over de verzekering kan ik je niets met zekerheid zeggen vermits er nu een nieuw stelsel is. Ik weet dat vroeger een E111 moest afgeleverd worden om verzorging in het buitenland te kunnen krijgen. Maar dan zat je weer met het probleem dat die maar tijdelijk was. Ik denk dat je beter een privé-verzekering kunt nemen in Kreta, maar zoals gezegd, zeker weten doe ik het niet.

Groetjes Pat

• Jenny

Bedankt voor je reactie Pat. Ik weet dat ik belastingplichtig blijf, maar zolang die balans uitkomt op nul, vind ik dat niet erg. Ik heb geen kinderen, dus daar hoef ik me ook geen zorgen om te maken. Op dit gebied voorzie ik dus geen problemen.

Alleen die verzekering daar zit ik nog mee. De reden dat ik in Nederland verzekerd wil zijn is in het geval er iets gebeurd waardoor ik onverhoopt terug moet. Mijn moeder heeft vorige maand een zwaar hartinfarct gehad, vandaar….

Bovendien wil ik over een jaar of 2 beginnen aan kinderen en ik had het idee in Nederland te willen bevallen. Aan de andere kant heb ik gehoord dat de begeleiding in Griekenland fantastisch is en zelfs beter dan in Nederland.

• patricia

Ik wil niet negatief zijn, maar over een jaar of 2 aan kinderen beginnen, vaak werkt dat niet zo…..en in 2 jaar tijd kan er veel gebeuren. Wie zegt dat je zomaar zwanger raakt en dat het niet nog 2 jaar of langer duurt.

In nederland bevallen betekent dat je niet gaat werken in Kreta want met 7 maanden zwanger mag je al niet meer vliegen.

Volgens mij is het met het nieuwe zorgstelsel niet zo makkelijk om in het buitenland te wonen en in nederland verzekerd te zijn. Voor mensen die hun AOW aan het opmaken zijn in het buitenland is nu een aparte regeling getroffen. De basisverzekering kost 1000 Euro per jaar.

Er zijn ook speciale verzekeringen voor mensen die voor langere tijd in het buitenland blijven, bijvoorbeeld voor mensen die 1 of 2 jaar aan het reizen zijn. Misschien is dat iets. Deze verzekeringen zijn ISIS en OOM….er zullen er vast nog meer zijn.

Succes.

• Jenny

patricia schreef:

>

> Ik wil niet negatief zijn, maar over een jaar of 2 aan

> kinderen beginnen, vaak werkt dat niet zo…..en in 2 jaar

> tijd kan er veel gebeuren. Wie zegt dat je zomaar zwanger

> raakt en dat het niet nog 2 jaar of langer duurt.

Ik vind je wel erg negatief. Ik heb het in mijn bericht speciaal over ‘kinderen krijgen’ i.p.v. ‘kinderen nemen’, zoals zoveel mensen tegenwoordig zeggen. Ik ben van mening dat je kinderen niet ‘neemt’, maar dat je ze ‘krijgt’. En waarom zou dat zo niet werken??? Ik ben samen met mijn partner op dit moment bezig ene solide toekomst op te bouwen, dat dat in het buitenland is wil niet zeggen dat het niet solide zou zijn, omdat wij over ongeveer 2 jaar aan kinderen willen beginnen dan een dak boven ons hoofd willen hebben en verzekerd willen zijn van een goede financiële situatie. Is dit niet hoe de meeste mensen het plannen?

>

> In nederland bevallen betekent dat je niet gaat werken in

> Kreta want met 7 maanden zwanger mag je al niet meer vliegen.

Ik begrijp hoe jij tot deze conclusie bent gekomen. En of ik werkl! Een half jaar lang, iedere dag! Misschien zit ik de laatste 2 maanden van mijn zwangerschap wel uit in Nederland, dicht bij mijn ouders……..

>

> Volgens mij is het met het nieuwe zorgstelsel niet zo

> makkelijk om in het buitenland te wonen en in nederland

> verzekerd te zijn. Voor mensen die hun AOW aan het opmaken

> zijn in het buitenland is nu een aparte regeling getroffen.

> De basisverzekering kost 1000 Euro per jaar.

>

> Er zijn ook speciale verzekeringen voor mensen die voor

> langere tijd in het buitenland blijven, bijvoorbeeld voor

> mensen die 1 of 2 jaar aan het reizen zijn. Misschien is dat

> iets. Deze verzekeringen zijn ISIS en OOM….er zullen er

> vast nog meer zijn.

Je geeft het antwoordt zelf al, er zijn zeker mogelijkheden

>

> Succes.

• Jenny

Sorry een wijziging in mijn bericht van 18.40 uur.

Daar staat ‘Ik begrijp hoe jij tot deze conclusie bent gekomen’, maar dit moet natuurlijk zijn ‘Ik begrijp NIET hoe jij tot deze conclusie bent gekomen’.

• patries

je “begint” niet aan kinderen dat was het enige wat ik wilde zeggen……zo werkt het gewoon niet.

De meeste landen hebben net zoals nederland 3 maanden ongeveer zwangerschapsverlof en als je al 2 maanden van te voren stopt met werken, neem je dan vakantie op?? Of heb je een werkgever die dat ok vindt, of werk je voor jezelf??? Dus heb je wel goed over de consequenties en het hoe nagedacht.

En de rest waren tips……jammer dat je zo snel op je tenen getrapt was …..

maar niettemin veel succes verder.

• linda

Dit is volgens mij een van de redenen waarom mensen zouden willen emigreren. Waarom doet iedereen toch zo moeilijk. Jenny wil graag over 2 jaar met kinderen beginnen laat haar!!!!!! ik denk dat het juist goed is om erover na te denken alvorens een kind wordt geboren. Als iedereen er zo over dacht zouden er veel minder kinderen in de problemen zijn. Doe gewoon niet zo moeilijk en wees niet zo kinderachtig om iemand op een woordje te pakken . Erg flauw!!

Linda